Hej!
Någon i forumet som har koll hur man blir av med en telefonstolpe? Ringa Telia på talsvar verkar svårframkomligt och skicka mejl går ut i raka intet antar jag😀!
Har en stolpe som har blivit över på marken! Man har nog löst det hela med trådlösa kundlösningar! Men vill bli av med stolpen, att såga ner den på eget bevåg lär vara otillåtet och framkallar med säkerhet stolpägarens närvaro men hur kommer man i kontakt med ägaren utan att såga ner den innan😀? Skanova har jag hört men misstänker att man även där hamnar hos talsvar? Eftersom den inte används så borde väl också servitutet upphöra eller?

• Trästolpe med virad kabel och ledningar mot en molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skanova är erkänt hopplösa att få tag på. Enda risken om du själv sågar ner den är att de råkar se dig göra det. Annars är det ju bara att neka om någon frågar om det är du som tagit ner den. Fast jag tror inte de skulle bry sig ens om de stod bredvid när du sågade.

Vi hade en stolpe i tomtgränsen (ungefär) och när det var gubbar utsända av Skanova och fixade något på gatan bredvid, frågade jag vad jag skulle göra med vår oanvända stolpe. ”Klipp sladden om den är ful och gör vad du vill med stolpen. Ingen kommer komma ut om det bara är en stolpe kvar”

Hep Hep skrev:
Skanova är erkänt hopplösa att få tag på. Enda risken om du själv sågar ner den är att de råkar se dig göra det. Annars är det ju bara att neka om någon frågar om det är du som tagit ner den. Fast jag tror inte de skulle bry sig ens om de stod bredvid när du sågade.

Vi hade en stolpe i tomtgränsen (ungefär) och när det var gubbar utsända av Skanova och fixade något på gatan bredvid, frågade jag vad jag skulle göra med vår oanvända stolpe. ”Klipp sladden om den är ful och gör vad du vill med stolpen. Ingen kommer komma ut om det bara är en stolpe kvar”
Tja, så kan man ju göra blir kanske onödigt trassligt att förklara när någon i Skanova administration undrar var deras stolpe har tagit vägen och du inte har namnet på gubben som har ett oklart anställningsförhållanden och mandatsförklaring av Skanova. Senast då kommer du bli informerad hur värdefull den var!
Nej, Skanova eller vilka det är borde vara så stora att det finns någon att ringa och som faktiskt svarar i telefon! Deras strategi i frågan borde inte heller vara att vänta tills föråldrad infrastruktur har möglat bort för att sedan debitera Telia eller vilka det blir!
Vem har mandat i ägandefrågan och hur kommer man i kontakt med dom?

Det är Transtema som utför själva arbetet med att riva stolpar. Kolla med dom om det är någon städning på gång i ditt område. Annars vill dom säkert ha betalt för att ta hand om stolpen.
Telefonnr: 031-3108105

Men som sagt var är det nog ingen som bryr sig om stolpen råkar försvinna av okänd anledning...

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är Transtema som utför själva arbetet med att riva stolpar. Kolla med dom om det är någon städning på gång i ditt område. Annars vill dom säkert ha betalt för att ta hand om stolpen.
Telefonnr: 031-3108105

Men som sagt var är det nog ingen som bryr sig om stolpen råkar försvinna av okänd anledning...
Hej! Fint , det är ju ett konkret tips! Men tycker inte det är rimligt att jag ska betala ägaren att ta hand om sitt miljöfarliga avfall på min mark! Borde vara en smal sak att hitta ägaren till stolparna i detta avlånga land men har märkt att ingen vill veta av sitt arv från televerket och ta ansvar! Men borde inte vara en unik fråga!

Telia/Skanova tar hand om stolparna. Men de kan inte åka ut till varenda privatperson som vill bli av med en stolpe på direkten (gratis), utan man samlar ihop alla överblivna stolpar i ett större område på en gång.

Har du ringt Skanova och frågat?

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
useless useless skrev:
Telia/Skanova tar hand om stolparna. Men de kan inte åka ut till varenda privatperson som vill bli av med en stolpe på direkten (gratis), utan man samlar ihop alla överblivna stolpar i ett större område på en gång.

Har du ringt Skanova och frågat?
Det var ju precis det som frågan rörde! Vart ringer du för att inte hamna hos talsvar och bli nerkopplad efter timmar i telefonkön! Skanova verkar det företag som har lyckats göra sig onåbar från sina slutkunder!
Intressant var ju också om man letar på Skanova på nätet! Kolla vad du då får fram för kontaktmöjligheter(för att inte prata om tillgänglig information om bolaget).😀

Skanova vänder sig inte mot privatkunder, så det är nog därför det inte finns så bra kontaktvägar. Rent formellt ska man gå via Telias kundtjänst eftersom det är där du är "slutkund", så det är väl bara att maila dom och få igång dialogen. Jag antar att du inte måste bli av med stolpen den här veckan?

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
useless useless skrev:
Skanova vänder sig inte mot privatkunder, så det är nog därför det inte finns så bra kontaktvägar. Rent formellt ska man gå via Telias kundtjänst, så det är väl bara att maila dom och få igång dialogen. Jag antar att du inte måste bli av med stolpen den här veckan?
Tja, detta år skulle vara tillräckligt 😊 Har försökt med det ett tag (år-😀 men inte maniskt) att hitta en ingång men inte lyckats ! Mejl går ju bort i tomma intet!

Jag har mailat Telias kundtjänst några gånger och alltid fått svar inom några dagar. Antingen har du otur, eller så har du mailat fel ställe...
Men eftersom du skriver "skicka mejl går ut i raka intet antar jag😀" så gissar jag att du inte har provat?

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag har mailat Telias kundtjänst några gånger och alltid fått svar inom några dagar. Antingen har du otur, eller så har du mailat fel ställe...
Men eftersom du skriver "skicka mejl går ut i raka intet antar jag😀" så gissar jag att du inte har provat?
Hej!

Om man läser på Telias hemsida så har de anget ett svar: se även saxat direkt från deras hemsida! Skulle man mot förmodan inte vara nöjd med deras tidsuppfattning så erbjuds inga alternativ men helst ser man nog att fastighetsägaren tröttnar och betalar för deras jobb! Själv har jag mejlat och ringt olika nummer men aldrig lyckats nå någon hos varken Telia eller Skanova! Mejlen är dessutom så finurligt utformade att man skriver dessa på deras plattform och sedan är ”borta”. Helt vattentät område! Nu är det ju flera som har kommit med det fina rådet att ringa/ mejla men inte mera konkret än så! Och det var ju det jag efterfrågade från början! Sedan vet jag också att det skiljer sig markant mellan olika stolpägare. Ringde Vattenfall en eftermiddag beträffande en stolpe som började luta betänkligt och hade gjort så under lång tid, där fick jag till svar att vi fixar det. När jag undrade vilken tidsplan de hade så fick jag till svar ” har du ringt idag så kommer vi idag”!Den var faktiskt åtgärdat samma dag!

R Rättochfel skrev:
Hej!

Om man läser på Telias hemsida så har de anget ett svar: se även saxat direkt från deras hemsida! Skulle man mot förmodan inte vara nöjd med deras tidsuppfattning så erbjuds inga alternativ men helst ser man nog att fastighetsägaren tröttnar och betalar för deras jobb! Själv har jag mejlat och ringt olika nummer men aldrig lyckats nå någon hos varken Telia eller Skanova! Mejlen är dessutom så finurligt utformade att man skriver dessa på deras plattform och sedan är ”borta”. Helt vattentät område! Nu är det ju flera som har kommit med det fina rådet att ringa/ mejla men inte mera konkret än så! Och det var ju det jag efterfrågade från början! Sedan vet jag också att det skiljer sig markant mellan olika stolpägare. Ringde Vattenfall en eftermiddag beträffande en stolpe som började luta betänkligt och hade gjort så under lång tid, där fick jag till svar att vi fixar det. När jag undrade vilken tidsplan de hade så fick jag till svar ” har du ringt idag så kommer vi idag”!Den var faktiskt åtgärdat samma dag!
Skärmdump av ett diskussionsforum med frågor om att arbeta nära ledningar och ta bort stolpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fast det är ju stor skillnad på en stolpe (som är i drift) som lutar och riskerar att tippa jämfört med en stolpe som bara står oanvänd.
Som sagt var så rycker inte Telia ut varje gång nån privatperson vill ha bort en stolpe, utan det görs samordnat. Därför fick du tidigare tipset att ringa Transtema och fråga om nåt sånt jobb är på G i ditt område.

useless useless skrev:
Fast det är ju stor skillnad på en stolpe (som är i drift) som lutar och riskerar att tippa jämfört med en stolpe som bara står oanvänd.
Som sagt var så rycker inte Telia ut varje gång nån privatperson vill ha bort en stolpe, utan det görs samordnat. Därför fick du tidigare tipset att ringa Transtema och fråga om nåt sånt jobb är på G i ditt område.
Fast nu är det ju inte Transtema som har hand om stolpraseringar utan Eltel för det mesta :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.