W
witten: [citat] Fast här var ju frågeställningen att det inte är någon som vill komma.
16 svar · 3,9k läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: [citat] Det kan rimligen väntas hålla i sig, ja. I alla fall om pengarna hållits åtskild från andra pengar du haft fram till köpet. [citat] Här skulle jag tro att du som senast slutade ha någon enskild egendom. Vilken del av fastigheten du gett bort synes nämligen oklart. En del sv din enskilda egendom? En del av det som redan var samboegendom? En blandning därav? Så länge som det
86 svar · 55,4k läst
Y
YuGi: [citat] Ser att du fått glädjande svar från byggaren så frågan är väl utagerad, men jag tänker att bokstaven R skulle varit inskriven i ritningen för att det skulle vara tvingande att uppföra ett räcke för att slutbesked ska kunna ges. Jag hittar inte det på den ritning du bifogat utan endast en teckenbeskrivning i nederkant. Gissar att det finns andra ritningar i ärendet där R
43 svar · 16,7k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Ja vi orkar inte med en till tråd om när klister förstör tapeter... Det kan blir forumets undergång.
5 svar · 1,0k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Börja med att gå tillbaka till anläggningsbeslutet från förrättningen. Vad står det där exakt om fördelningen av kostnaderna? Det kan ju vara så att ni har haft en väldigt kreativ förrättningslantmätare som menar att även anläggningens drift i sin helhet ska finansieras via användaravgifter och inte av utdebitering. Låter oortodoxt men det har funnits många
184 svar · 25,6k läst
·
ClasseClas
ClasseClas: [citat] Precis. Sedan har väl de flesta samfälligheter vid det här laget betat av sin årsstämma för 2024 och med LMs handläggningstider så lär de nya andelstalen tillämpas först till efterföljande räkenskapsår i den då uppdaterade debiteringslängden.
18 svar · 1,6k läst
·
K
kindvall: Sök bygglov för en solcellsanläggning och säg till mobiloperatören att ni har långt framskridna planer att uppföra den.
10 svar · 3,6k läst
·
M
MrP3rss0n: [citat] När det ser ut som det gör i erat fall med takavvattningen så är det bara att börja om och göra rätt. Att lägga markrör så ytligt resulterar inom ngr år att vattringen ändrar på sig och i sämsta fall börjar vattnet rinna mot huset istället för ifrån. Ett perforerat rör är fel i detta sammanhang. Vad många får problem med under snösmältning/större nederbörd runt
31 svar · 9,8k läst
·
A
AktorEns: [citat] Jag har råkat ut för samma sak. Finns det inget som reglerar vad man som kund har rätt i det fall försäkringsersättningen inte är en kontantersättning? För kontantersättning utgår dröjsmålsränta, men vad gäller i tillfälle det handlar om ett återställande ?
1 svar · 1,5k läst
Larsa
Larsa: Lite återkoppling. Blev som väntat en hel del diskussioner men budget godkändes (under viss protest). Tack för bra input, hjälpte i diskussionen.
12 svar · 2,3k läst
RoTe
RoTe: Du vägrar ju skriva vilken kommun det gäller men här i Uppsala är det fastighetsägaren som ansvarar för all snöröjning och sandupptagning på trottoaren utanför fastigheten men inte eventuell cykelbana. Däremot asfaltering osv sköter kommunen, eller den som gräver upp trottoaren av någon anledning. Det här med snöröjning är lite lustigt för dom flesta fastighetsägarna av
8 svar · 4,7k läst
·
AAA2024
AAA2024: [citat] Hej Nyfiken på hur detta gick. Vi ska göra samma sak. Tackar
10 svar · 5,2k läst
SågspånPappspikEternit
SågspånPappspikEternit: [citat] Jo, vinsten från försäljningen är en kapitalinkomst, men får ändå kvittas mot ackumulerat underskott av näringsverksamhet. Av någon anledning. Det är inte superlätt att deklarera en sån fastighetsförsäljning, eftersom det dessutom finns en privat del med boningshuset och tomten, vars vinst endast beskattas med 22%.
13 svar · 2,1k läst
TorpAnders
TorpAnders: En väldigt knepig tråd, jag har svårt att förstå att ett sånt här fall ens kan uppstå, hur kuvad (Och naiv) kan man bli om det är sant😕 Tråden är så extrem så till och med ett gäng sleepers på forat känner sig manade att deltaga!
89 svar · 54,5k läst
·
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Även om det är ett servitut, alltså skrivet mellan fastigheterna och inte personerna, så finns som sagt risk att det inte gäller om inte grannen kände till det när hen köpte sin fastighet. Det som händer rent rättsligt i så fall är att servitutet förvisso gäller, men bara mot den siste ägaren av grannfastigheten som kände till det. Förenklat sett kan man stämma den personen om
11 svar · 2,0k läst
P
polaris78: 4 augusti hade dom till sist fått fram en bouppteckning och affären gjordes klart utan problem Vi bodde i huset och fick flytta in och bo med att bara betala el ,vatten och sophämtning men utan lån så vi fick 5 månaders "hyresfritt" då dom var skuldfria på huset och våra lån inte togs utan innan det gick att få lagfart och göra klart affären. Det skrevs nåt slarvigt hyreskontrakt om
22 svar · 5,2k läst
Globetrot
Globetrot: Men jag vet inte hur representantiv vår huvudförhandling var. Det var ganska dålig stämning för motparten tog upp nya saker som gjorde domarna irriterade och som förkastades av våra vittnen. Jag minns specifikt deras vittne som var han som byggt badrummet. Han hade intygat hur fackmässigt det var överallt i underlaget men med kameran i nyllet (o under ed) så vek han sig helt, stod inte
134 svar · 35,3k läst
·
T
tergo: tex. benders har 10 års garanti https://www.benders.se/globalassets/c4-assets/document/Garanti-Lertegel-10ar-2021-LU-formular.pdf
6 svar · 1,1k läst
Farstatjej90
Farstatjej90: Håller med. Betala minus kostnad för åtgärd av det som är kvar.
3 svar · 1,0k läst
TorOdd
TorOdd: [citat] Tack för förklaringen, då förstår jag bättre 👍
14 svar · 1,2k läst
Bananskalare
Bananskalare: [citat] Mitt badrum där jag bodde tidigare... hade nyrenoverat badrum De renoverades -96 jag flyttade 2015.... Fortfarande nybyggt! De du!
39 svar · 10,6k läst
F
FGLIN: [citat] Man ska förstås inte göra det för att vinna orättmätiga skattefördelar men att man skulle behöva göra påslag låter märkligt. Jag tror förresten att det är först efter några år skatteverket lägger sig i om nystartade bolag går med vinst. Gör man ett lågt påslag och säljer till sig själv till fast pris är väl sannolikheten också ganska hög att fördyringar gör
15 svar · 1,7k läst
Bananskalare
Bananskalare: [citat] I en rättegång finns det bara en garanterad vinnare. juristen
29 svar · 4,3k läst
·
D
dankje: Detta måste de byta ut. Själva lackeringen verkar också dålig på kanterna
10 svar · 1,5k läst
·
H
HenrikHuslöse: [citat] Det är inte så det fungerar, varken i forumet eller i samhället. Du lyckas ju sätta ihop meningar med strukturerad uppbyggnad och grammatik som läsaren förstår. Annars hade ditt inlägg varit omöjligt att förstå. Samma behov av struktur går igen på den högre nivån. Det blir annars lika obegripligt för läsaren som om du kastat om orden huller om buller i meningarna.
13 svar · 1,8k läst
·
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: [citat] Det här tycker jag är en i allt väsentligt korrekt beskrivning, men av något som inte är TS problem. TS problem är att ingen företräder dödsboet i något som dödsboet inte har något att bestämma över, utan det måste bara skriva på. . Hur det löses är dödsboets, inte TS sak att lösa. Det TS kan göra är att skapa incitament för dödsboet att få tummen ur genom
27 svar · 3,9k läst
·
O
olof63: Kort uppdatering och det blev så här att jag fick en godkänd besiktning (fyra år efter den första "slutbesiktningen") och alla identifierade brister åtgärdades. Fick också ny ansvarsutfästelse på 10 år för hela reparationen vilket jag är nöjd med. Blev aldrig aktuellt med att gå tillbaks till juristen för att utmana @hempularens synpunkt, men däremot sa besiktningskillen att det
21 svar · 3,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.