614 läst ·
4 svar
614 läst
4 svar
Vad gäller
Vad gäller; grannen till min sommarstuga har ett avrinningsrör från sin stupränna i tomtgränsen så det rinner in på min tomt och de har även grävt ur sin tomt så det bildats en vattenfåra och det vattnet rinner också in på min tomt. Allt detta rinner mot min väg som nu är underminerad och har fått djupa spår. Jag vill hävda att detta är ett lagbrott (jordabalken). Har jag rätt här?
Var och en ska ta hand om sitt eget dagvatten...B BMariaL skrev:Vad gäller; grannen till min sommarstuga har ett avrinningsrör från sin stupränna i tomtgränsen så det rinner in på min tomt och de har även grävt ur sin tomt så det bildats en vattenfåra och det vattnet rinner också in på min tomt. Allt detta rinner mot min väg som nu är underminerad och har fått djupa spår. Jag vill hävda att detta är ett lagbrott (jordabalken). Har jag rätt här?
Kan inte lagarna och juridiken så bra kring detta, men är tämligen säker på att man behöver som ägare ta hand om sitt dagvatten på sin egna tomt utan att orsaka olägenheter för sina grannar..
Vi har en expert på lagarna så vi ställer frågan till honom @Claes Sörmland?
Vi har en expert på lagarna så vi ställer frågan till honom @Claes Sörmland?
Ja, så tänker jag att det är. Har krävt åtgärder, men en av grannarna har lite väl knepig syn på mitt o ditt o tomtgränser så jag befarar problem, men är beredd att anmäla osv.Claes Sörmland skrev:
Klicka här för att svara