Vad gäller; grannen till min sommarstuga har ett avrinningsrör från sin stupränna i tomtgränsen så det rinner in på min tomt och de har även grävt ur sin tomt så det bildats en vattenfåra och det vattnet rinner också in på min tomt. Allt detta rinner mot min väg som nu är underminerad och har fått djupa spår. Jag vill hävda att detta är ett lagbrott (jordabalken). Har jag rätt här?
 
B BMariaL skrev:
Vad gäller; grannen till min sommarstuga har ett avrinningsrör från sin stupränna i tomtgränsen så det rinner in på min tomt och de har även grävt ur sin tomt så det bildats en vattenfåra och det vattnet rinner också in på min tomt. Allt detta rinner mot min väg som nu är underminerad och har fått djupa spår. Jag vill hävda att detta är ett lagbrott (jordabalken). Har jag rätt här?
Var och en ska ta hand om sitt eget dagvatten...
 
  • Gilla
BMariaL
  • Laddar…
P
Kan inte lagarna och juridiken så bra kring detta, men är tämligen säker på att man behöver som ägare ta hand om sitt dagvatten på sin egna tomt utan att orsaka olägenheter för sina grannar..
Vi har en expert på lagarna så vi ställer frågan till honom @Claes Sörmland?
 
  • Gilla
BMariaL och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Håller med, låter som att grannen har vidtagit åtgärder för att aktivt leda vatten till din fastighet och att detta har orsakat skada på vägen. Grannen har ett skadeståndsansvar.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Håller med, låter som att grannen har vidtagit åtgärder för att aktivt leda vatten till din fastighet och att detta har orsakat skada på vägen. Grannen har ett skadeståndsansvar.
Ja, så tänker jag att det är. Har krävt åtgärder, men en av grannarna har lite väl knepig syn på mitt o ditt o tomtgränser så jag befarar problem, men är beredd att anmäla osv.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.