A
H hempularen skrev:
Hur uppenbart är det att taket skljuter över gränsen? Hur tydligt är gränsen utmarkrrad?

Om man "av misstag" råkar inkräkta på grannens mark, så finns det klausuler i jordabalken som i princip ger "inkräktaren" rätt behålla det som inkräktar (mot viss ersättning), eller tom att genom fastighetsreglering tvångsköpa marken som man inkräktar på.

Det är alltså inte säkert att du lyckas beivra intrånget.

Men pensionärer som inte har något bättre för sig än att bråka kan du nog se som ett övergående problem. Alla blir äldre.
Jordabalken 3 kap 12§:

Har byggnad eller annan anläggning uppförts så att den skjuter in på angränsande mark, och skulle anläggningens borttagande eller förändring medföra betydande kostnad eller olägenhet för anläggningens ägare, är denne ej skyldig att avträda den mark som sålunda tagits i anspråk, förrän anläggningen avlägsnas eller blir obrukbar. Vad som sagts nu gäller dock ej, om den som uppförde anläggningen inkräktade på den angränsande marken med avsikt eller av grov vårds löshet och, när anläggningen överlåtits till annan, denne ägde kännedom därom vid sitt förvärv.

Den angränsande markens ägare är berättigad till ersättning för det intrång som anläggningen medför för honom. Om marken före intrånget har upplåtits med tomträtt, är tomträttshavaren berättigad till ersättning för det intrång som anläggningen medför för honom.
Är det grannen som byggt, eller har han köpt huset (med omtvistad byggnad) av någon annan?

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
R
A Alexander HB skrev:
Jordabalken 3 kap 12§:

Är det grannen som byggt, eller har han köpt huset (med omtvistad byggnad) av någon annan?
Byggnaden fanns där innan de köpte den men däremot är jag inte säker på om taket blivit förlängd under deras ägande.

Men har jag förstått det rätt att om de säljer fastigheten så borde jag påtala det för mäklaren så att de nya ägarna kan tvingas ta bort detta?

R Rewrap skrev:
Men har jag förstått det rätt att om de säljer fastigheten så borde jag påtala det för mäklaren så att de nya ägarna kan tvingas ta bort detta?
Nja inte riktigt. Om taket uppförts utan tillstånd av grov vårdslöshet eller ett medvetet ignorerande av fastighetsgränsen så gäller inte undantagsreglerna i 3:12 JB och dina grannar bör kunna anmälas för egenmäktigt förfarande eller något liknande tillgreppsbrott. Att bevisa att det skett av grov vårdslöshet eller ett medvetet intrång är däremot den svårare biten. Dessutom klarar sig dina grannar nog på det faktum att dom inte nödvändigtvis kände till att taket stack in 15 cm på din fastighet när dessa förvärvade fastigheten. Skulle dina nuvarande grannar inte komma undan på undantagen i 3:12 JB torde någon typ av anmälan för egenmäktigt förfarande och eventuellt handräckning hos kronofogden vara nästa steg.
Innan du skickar myndigheterna på dina grannar så bör du dock beakta de gamla bevingade orden:
"Golare har inga polare" ;)

Om grannarna inte kan antas ha haft kännedom om den tvistiga byggnaden så är det bra att påpeka för nya köpare att byggnaden är tvistig. Då torde iaf dessa grannar inte kunna renovera taket, så att det förr eller senare blir obrukbart och försvinner från din fastighet. Möjligen även att köparna i ett sådant läge kan behöva ta bort den överskjutande takbiten. Lite osäker dock på om kedjan så att säga redan är bruten när dina (nuvarande) grannar köpte fastigheten med det överskjutande taket utan kännedom om problemet.

Redigerat:
  • Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
Maalox
Byggnader uppförts sällan på andra fastigheter av misstag/girighet, även om det så klart händer. Innan krigsmunderingen åker på då är därför mitt tips att dubbelkolla eventuella servitut/avtal, om du mot förmodan inte redan gjort det.

Claes Sörmland
Håller med, troligen fanns medgivande från din fastighets ägare när taget anlades. Tingsrätten lär nog anta det i alla fall baserat på sannolikhet. Därmed så står du utan möjlighet att få det åtgärdat många år senare.

Jag ser det mest troliga utfallet av att börja bråka som att grannarna i slutändan kommer att beviljas ett servitut för att ha taket där. Om jag inte önskar få ett sådant belastande servitut på min fastighet så hade jag låtit bli att dra bråket till sin spets.

Det är även värt att komma ihåg att uthus i eller nära tomtgräns, med tak som skjuter ut och/eller släpper vatten en begränsad bit över gränsen, har varit ett normalt sätt att bygga, inte allt för långt till baka i tiden. Liksom det varit normalt att inte sätta formalia kring det på skrift. Lite beroende på vad det är för miljö och hur gamla byggnader...

Vad jag förstår så kör grannen ut dagvattnet på TS tomt.
Anlägg en tank och sno vattnet, det gillas säkert.....
/W

P
Du har köpt med grannens tak inhängandes på din tomt och mest sannolikt så finns det ju nån slags överenskommelse mellan dom tidigare ägarna att grannen fick bygga så..
Beroende på hur länge taket sett likadant ut och vad som går att bevisa så är det mest troligt så att krånglar du för mycket så blir det inte rättning av taket utan att grannen får en bit mark av din tomt och tomtgränsen ritas om och du får några kronor för dina kvadratmeter tomt som nu plötsligt blivit grannens mark.. alternativet är servitut

Du kan skapa oreda men du kommer minst troligt att få grannen att bygga om sitt tak det är flera andra alternativ som är mer troligt om om ni fortsätter bråka med varandra

Så hade jag fått ett liknande krav om åtgärd inom 3 månader hade jag hånskrattat och inte ens bemödat mig svara..

Såvida du inte kan bevisa att taket nyligen byggts om så mycket att det skulle krävas bygglov så har du en nära omöjlig uppgift i att få rätt och har byggnaden stått där men med några få cm färre uthängande tak så lär det bli jäkligt svårt att bevisa nån ändring. några 15 cm syns ju inte på flygfoton och satelit bilder så sannolikheten blir liksom ner till hopplöst

Det heter ju att vatten ska tas rätt på egna fastigheten men samtidigt så har grannen en gång fått tillstånd att bygga så kanske har grannen en ritning utan hängränna som godkänts så blir det ju även där uppförsbacke..

Grundproblemet är att du inte vet solklart vad tidigare ägare har godkänt och inte ens när sista ändringen av tak och garage skedde

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.