Hej.
Jag har en fråga ang tillgänglighet för räddningstjänsten.
Vårt hus byggdes 1940 utan att det fanns några tankar om brandsäkerhet?
Jag är orolig att räddningstjänst inte kan komma upp till huset i marknivå vid en brand.
Vi/de har inga möjligheter att ta oss/sig till huset via vägen som leder till de andra fastigheterna utan endast via
vägen på märkt som röd.
Anledningen till oron är grannens tomt som består av skog och sly i direkt anslutning till vår - ca 1,5 meter från byggnaden.
(ja, det är nära gränsen men när det byggdes fanns det tydligen inga bestämmelser som inte kunde frångås)
Vi har haft huset som sommarstuga sedan 1986 men inte förrän nu när vi har flytta hit för permanent boende har jag skänkt en tanke på brandsäkerhet från utsidan -
trots att det är något av det första jag kontrollerar när jag äntrar en entré till t ex ett okänt varuhus.
Nu undrar jag ifall jag måste anlägga en väg så räddningstjänsten kan komma till bostaden
eller ska kommunen ansvara för det?
Vi har ingen tomt att anlägga någon väg på så hur ska jag då göra?
Vi bor utanför detaljplan och jag får svävande svar från kommunen som ska återkomma om vem som bär betalningsansvaret.
Nästa fråga som per automatik kommer:
Kan jag åberopa att grannarna ska åtgärda tomten så att vår bostad inte hamnar i ett eldinferno om det skulle uppstå någon brand i marken - t ex anlägga en brandgata?
Det kan det göra i vilket fall som helst, men det kan kanske skyddas bättre?
Det ska informeras att deras fastighet alltid har sett ut på det viset utan att vi har störts av det nämnvärt så därför har
frågan alltså inte vara aktuell förrän nu.
Jag har en fråga ang tillgänglighet för räddningstjänsten.
Vårt hus byggdes 1940 utan att det fanns några tankar om brandsäkerhet?
Jag är orolig att räddningstjänst inte kan komma upp till huset i marknivå vid en brand.
Vi/de har inga möjligheter att ta oss/sig till huset via vägen som leder till de andra fastigheterna utan endast via
vägen på märkt som röd.
Anledningen till oron är grannens tomt som består av skog och sly i direkt anslutning till vår - ca 1,5 meter från byggnaden.
(ja, det är nära gränsen men när det byggdes fanns det tydligen inga bestämmelser som inte kunde frångås)
Vi har haft huset som sommarstuga sedan 1986 men inte förrän nu när vi har flytta hit för permanent boende har jag skänkt en tanke på brandsäkerhet från utsidan -
trots att det är något av det första jag kontrollerar när jag äntrar en entré till t ex ett okänt varuhus.
Nu undrar jag ifall jag måste anlägga en väg så räddningstjänsten kan komma till bostaden
eller ska kommunen ansvara för det?
Vi har ingen tomt att anlägga någon väg på så hur ska jag då göra?
Vi bor utanför detaljplan och jag får svävande svar från kommunen som ska återkomma om vem som bär betalningsansvaret.
Nästa fråga som per automatik kommer:
Kan jag åberopa att grannarna ska åtgärda tomten så att vår bostad inte hamnar i ett eldinferno om det skulle uppstå någon brand i marken - t ex anlägga en brandgata?
Det kan det göra i vilket fall som helst, men det kan kanske skyddas bättre?
Det ska informeras att deras fastighet alltid har sett ut på det viset utan att vi har störts av det nämnvärt så därför har
frågan alltså inte vara aktuell förrän nu.
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Är nog rädd för att dylika krav sällan finns på normal småhusbebyggelse......
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
kanske inte på samma sätt som i storstadsbebyggelse. Annars skulle det ju finnas krav på vägar och dylikt till vilken kåk som helst 20mil ut i skogen.....
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 621 inlägg
Gällande lagrum är Lagen om skydd mot olyckor, LSO, och den finns här med kommentarer och allt:
https://lagen.nu/2003:778
Jag kan inte vid en snabb genomläsning hitta något stöd för att du ska kunna få en räddningsväg byggd av kommunen eller få rätt att bygga en sådan väg över grannens mark på egen bekostnad. Dina skyldigheter som privatperson är mera på nivån att du ska larma om du upptäcker brand, samt ha ett visst mått av egen brandskyddsutrustning typ brandsläckare.
Funderar på vägen som går genom fritidshusområdet (?) från den rödmarkerade stora vägen, vad är det för slags väg, är den samfälld och är ni isf delägare i samfälligheten? En väg (ursäkta ordvitsen) hade varit att ta upp med övriga delägare att ni vill se vägen iordninggjord för att göra plats åt tunga fordon som brandbilar, slamtömningsbilar och liknande. Jag tolkar det som att den inte håller sådan standard för närvarande. Alla som har hus längs vägen skulle tjäna på om framkomligheten blev bättre för tunga fordon.
https://lagen.nu/2003:778
Jag kan inte vid en snabb genomläsning hitta något stöd för att du ska kunna få en räddningsväg byggd av kommunen eller få rätt att bygga en sådan väg över grannens mark på egen bekostnad. Dina skyldigheter som privatperson är mera på nivån att du ska larma om du upptäcker brand, samt ha ett visst mått av egen brandskyddsutrustning typ brandsläckare.
Funderar på vägen som går genom fritidshusområdet (?) från den rödmarkerade stora vägen, vad är det för slags väg, är den samfälld och är ni isf delägare i samfälligheten? En väg (ursäkta ordvitsen) hade varit att ta upp med övriga delägare att ni vill se vägen iordninggjord för att göra plats åt tunga fordon som brandbilar, slamtömningsbilar och liknande. Jag tolkar det som att den inte håller sådan standard för närvarande. Alla som har hus längs vägen skulle tjäna på om framkomligheten blev bättre för tunga fordon.
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Ja naturligtvis men det var väl kraven vi pratade om? Du har väl rimligen nån slags väg runtomkring fastigheterna där du bor? Jag tror inte brandväsenden har som krav att de ska kunna parkera vid knuten till varje hus.
Jag skrev ju att räddningstjänsten endast har vägen nere vid infarten som möjlig att använda.
De kommer inte fram från något annat håll.
Jag måste väl ha deras arbetssituation i åtanke?
De kommer inte fram från något annat håll.
Jag måste väl ha deras arbetssituation i åtanke?
Det är från början ett fritidsområde som genom åren har byggts om och till permanenta bostäder.SågspånPappspikEternit skrev:
Gällande lagrum är Lagen om skydd mot olyckor, LSO, och den finns här med kommentarer och allt:
[länk]
Vägen går från den stora vägen.
Slamtömning, sopbilar osv kan ta sig upp på backen och har tillgång till alla husen utifrån vägen. Vårt hus ligger inte i anslutning till vägen utan vi har infarten vid markeringen. Om räddningstjänsten måste tillkallas så har de alltså ingen möjlighet att komma till i "marknivå" då det är skogstomter och berg mellan husen som gör framkomligheten omöjlig.
Vi är inte med i vägföreningen eftersom vår tomt inte angränsar till vägen så vi är inte "inbjudna"
Jag kräver inte att det ska anläggas en väg inte heller tillgång till grannens tomt för detsamma men vill veta vilka lagar som finns så det inte blir alldeles uppåt väggarna ifall det börjar brinna.
Om jag förstått det rätt så är det räddningstjänstens krav och det är mitt ansvar att se till att de ska kunna komma till fastigheten om så krävs - utan att det sinkar deras utryckning.
Jag har allt som behövs i huset för en mindre eldsvåda, men om det kommer utifrån så kan jag inte åtgärda det, trots att jag påkallar räddningstjänsten?