Juridik
HasseTeknik: Innan du ev. blandar in Lantmäteriet, så föreslår jag att du försöker hitta gränsmarkeringarna m.h.a. din fastighetskarta och de mått, som finns där. Det kostar inga pengar utan bara en del arbete. Om det behövs, så ta även hjälp av andra ( snällare) grannar genom att be om att få se deras mått på sina gränsmarkeringar.
Claes Sörmland: Här är en MÖD-dom gällande ett kärt ämne på BH - kan miljönämnder med föreläggande tvinga ägare av fastigheter att bygga om gammal självdragsventilation som inte når dagens normer. Det korta svaret är ja! Det gäller två lägenheter på Söderby gårds väg 58 och 60 i Rönninge. Någon slags miljonprogram med självdrag och vädringsfönster: [bild] Salems kommuns miljönämnd
Räknenisse: [citat] Håller med. Det är inte utan orsak Trafikverket låter gropiga, spruckna och knöggliga asfaltvägar vara tills de blir ofarbara. För att sedan ta bort asfalten och låta det blir en grusväg. Vilket ger en i genomsnitt över tid bättre väg, för ett lägre pris. Asfalt lägger man inte om man inte har ett riktigt bra underlag som kommer att hålla länge. Det låter inte som det är
Claes Sörmland: Som sagt, jag uppfattar inte att kulverten alls har någon betydelse för målet. Den råkar bara finnas där i detta fall. Men målet hade varit identiskt även utan denna kulvert (och utan det vattenflöde som går i den naturligtvis).
witten: Det låter som ett riskabelt projekt om du inte har duktiga och erfarna projektutveckare med dig i projektledningen (vilket man kan ana när du ställer frågan här). Behövs några bra projektörer också, arkitekt, brandkonsult och akustiker är tex nyckelfigurer. Invändig och utvändig miljöinventering måste göras. Man hittar ofta asbest och pcb invändigt och som nämnts föroreningar i
Saragot: [citat] Tack för ett väldigt informativt svar.
fcbarca: Hej, Nån som vet en duktig besiktningsman i Skaraborg? Behöver göra en statusbesiktning på huset. Tack!
Claes Sörmland: [citat] Lite perifert i tråden men det kan ju vara bra att sprida info om detta eftersom kunskapen är låg i våra BRFer: Badrumsrenoveringar eller flytt av badrum kräver inte styrelsens tillstånd. Men vissa åtgärder som är en del av detta kräver styrelsens tillstånd. Styrelsen ska t ex ge tillstånd avseende dragning av VA-ledningar. t ex om de ska försänkas in i en vägg med
witten: Jag tycker det fallerar i alla led när detta händer. Konsulten borde meddela kunden att om ingen granskningskommentar kommer inom en vecka stämplar jag om till bygghandling. Likaså borde kunden efterfråga stämplad bygghandling om det inte kommer. I slutändan så ska entreprenören inte bygga eller ens beställa material om det inte står bygghandling.
PellePalle: Hej, jag har inget bra svar att komma med men min enda lärdom efter att ha köpt mitt kök på Elgiganten är att aldrig mer göra om det! Mina leveranser är nog det enda som har funkat ok. I övrigt har jag reklamerat luckor på löpande band. Dåligt lackade med både repor och färgkluttar med lång väntetid sen på nya, som längst var det runt tre månader. Senast var även de nya
Räknenisse: Förmodligen genom att fråga runt bland grannarna i området...
Anonymiserad 170696: [citat] Hur har det gått men detta? Bra för din del hoppas jag.
Anonymiserad 170696: Hur har det gått med detta?
Rättochfel: [citat] Beträffande miljöpåverkan så är det väl ganska tydligt i miljöbalken :….och de föreskrifter som meddelats med stöd av miljöbalken. Sedan den 1 juni 2009regleras begränsningar avseende användning av kreosot i EU:s kemikalieförordning (EG) nr 1907/2006, (Reach). I punkten 31.1 i bilaga XVII till Reach finns ett generellt förbud mot försäljning av kreosotbehandlat trä.12
Nötegårdsgubben: [citat] Jag förstår det. Den var inte skriven för att göra dig glad, utan tvärtom för att påpeka att det du vill nog inte går. [citat] Jag förstår att det kan vara, eller i alla fall upplevas så, men om det är en entreprenör du inte haft kontakt med förut eller fått goda rekommendationer om så är det riskabelt att inte kunna boxa in uppdraget i ett tydligt avtal, om så bara att
-MH-: "... och med" innebär att det omfattar tidsangivelsen. Avtalet gäller till och med idag, innebär att det gäller idag. Avtalet gäller från och med idag, innebär att det gäller idag. "Uppsagt till och med..." är rätt dålig svenska.
RoTe: Hur vet grannen att dödsboet tagit del av kravet?
MetteKson: [citat] Taxan skiljer från kommun till kommun. I min kommun har förhandsbeskedet ett fast pris. När det gäller bygglov varierar det pga olika faktorer som byggnadens storlek, avvikelser från detaljplan, grannhörande, hur många gånger kommunen behöver begära kompletteringar mm.
lillefar: [citat] Ja, vissa saker kan man aldrig förstå, men skönt för er att det löste sig. 🙂
-MH-: Frågan är om "på korrekt sätt" är det som krävs för att skadan skall anses vara reparerad. Jag kan tänka mig att hantverkaren anser att en något enklare metod räcker, och så gör dom det själva. I vilket fall, du skall hålla inne med betalningen för så mycket som det rimligen kan kosta att åtgärda skadan.
Claes Sörmland: Om du har en kommunal gata utanför tomten så brukar standard vara att du behöver ett OK från kommunen för ny utfart. Jag har försökt gräva lite i vad lagstödet för detta är men vad jag minns så var det minst sagt otydligt. Kommunen kan reglera vilka utfarter som får förekomma från tomt till lokalgata genom detaljplanen. Men sådana regleringar i detaljplanen är nog ovanliga. Om
Falckman: [citat] Med tanke på hur du beskriver samfälligheten är jag fortfarande skeptisk. 3% av ett prisbasbelopp år 2024 är alltså 1755 kr, du är säker på att ingen delägare i samfälligheten kommer få en ersättning som överstiger detta? Kan inte vara allt för många kvadratmeter du vill tvångsreglera i så fall. Men om du är säker på din sak är det väl bara att du ansöker om en
Urbota: [citat] Det där betraktas i allmänhet som rejält dålig ton på forum såvida man inte är trådstartaren. [citat] Jag ser inget bråk. Däremot ser jag en diskussion om hur man bäst går tillväga i en fråga, pyntad med några sköna djupdykningar deluxe i Anläggningslagen. Givetvis inte allas kopp te, men någras uppenbarligen. /Urbota
Urbota: [citat] I stunder där "de' e' mycke' nu" tycker jag man kan ha förståelse om man inte mäktar med allt på en gång, men i längden är det ohållbart att medvetet bryta mot lagen när man är förtroendevald. Och vill man trots allt göra det måste man vara öppen med det inför andra medlemmar. Annars kommer det att bita en i röven förr eller senare. /Urbota
Nissens: [citat] Det är väl Brf som äger lägenheten om det nu inte är hyres. Tänker då i Sverige i första hand. Då borde fastighetsägarna ha ett ord med…
mickan: Hej Icarlsson, ja det här var länge sedan! Vi lät sprickorna vara och efter ett par år fyllde vi i dem. Vi hade huset i 10 år efter det och det höll bra, så det var inte något pågående sättningsproblem. Att upptäcka sprickor i sitt nyköpta hus var inte kul alls. Om ni har samma problem så hoppas jag att det löser sig!
HEM2121: [citat] Ja, så är det men man ska ha med sig, bara för att man har rätt är inte detsamma som att få rätt.
Anonymiserad 141313: [citat] Nej, besiktningsman är onödigt dyrt. Ta in ett eller flera företag med våtrumscertifikat som också kan lämna garanti på jobbet. Be om offert. Om du kan ta reda på vad för typ och fabrikat det är på tätskiktet så underlättar du mycket för entreprenören.
Falckman: [citat] Med tanke på din reaktion verkar du bry dig oerhört mycket, samt ha väldigt svårt att hantera att du har fel sak... Att du inte vet hur lagen fungerar och därför försöker tillskriva folk ansvar dom inte har kan inte jag rå för, det gör mig varken till psykopat eller idiot, det innebär bara att du har fel i dina påståenden. Frågan TS ställde var vad som gällde, TS frågade