Hejsan,

Vi bor i en tätbebyggd förort till Stockholm. Husen hos oss ligger nära, parhus. Vi delar garageuppfart med vår granne och har en vändzon framför uppfart.

Nu har vi vid flera tillfällen fått uppmaning från PostNord att inte parkera bil på gatan framför vår brevlåda. Det är lagligt att parkera på gatan och oftast någon granne som står där.

Vår brevlåda sitter precis brevid ”vändzon/p förbud” skylt och det är således alltid framkomligt. Det finns dessutom en trottoar framför.

Men, Posten måste gå ut ur bilen, eller backa…för att leverera vår post. Nu börjar de hota oss med att sluta dela ut hos oss. Vi har försökt få dem att själva (om de anser någon felparkerad) att ringa kommunen. De gör de inte (för att det är ok att parkera på gatan skulle jag tro).

Jag hittar inget kring krav på placeringen av brevlåda. Vet ni om det finns något om det?

Vi skottar alltid minst 2m fritt på vintern. Men vad ska vi göra? Det är en kommunal gata….har vi själva rätt att förhindra parkering genom att köpa typ en pallkrage / stensugga och placera ut? Hur hade ni löst detta?

• Wow
cpalm
  • Laddar…
Bild

• Handritad karta med trottoarer, uppfarter och vändzon. Kartan visar placeringen av en brevlåda och en p-förbudsskylt/vändzon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Allman och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
Flytta brevlådan till andra sidan av uppfarten?
Hur är det för de hus som ligger längre till vänster?
Brevbäraren ska kunna lägga post i lådan utan att gå ur sitt fordon, och det måste vara möjligt att vända smidigt och trafiksäkert.
https://www.postnord.se/privat/ta-emot/postutdelning/postlador-vid-villor-och-radhus
Där står också vad som gäller om du vill flytta brevlådan.

Det ser rätt omöjligt ut att komma åt brevlådan för en person som sitter i bilen.

• Gilla
Hellwiz och 20 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Flytta brevlådan till andra sidan av uppfarten?
Hur är det för de hus som ligger längre till vänster?

[länk]
Där står också vad som gäller om du vill flytta brevlådan.

Det ser rätt omöjligt ut att komma åt brevlådan för en person som sitter i bilen.
Ja, det är svårt.

På höger sida kan det bli svårt, det är inte vår tomt nämligen. Uppfarten delad m grannen

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
BirgitS
Är det helt öppet mellan ert hus och huset till höger?
Ingen möjlighet att sätta brevlådan någonstans mittemellan?
Du har ritat dit två streck så att det ser ut som t.ex. två uppfarter med en gräsremsa emellan.

• Gilla
ewarm
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Är det helt öppet mellan ert hus och huset till höger?
Ingen möjlighet att sätta brevlådan någonstans mittemellan?
Du har ritat dit två streck så att det ser ut som t.ex. två uppfarter med en gräsremsa emellan.
Det är tre uppfarter. Ingen möjlighet att sätta en brevlåda…tyvärr. Vi vill inte sätta den på uppfarten och hindra att vi kan ställa bilen där 😂

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
BirgitS
Gör som Postnord skriver och kontakta kundservice för att diskutera en bättre placering.

• Gilla
Kattmatare och 9 till
  • Laddar…
Gå ihop med grannarna och sätt era lådor tvärs över vägen?

Det kommer troligen krav på att samla ihop brevlådorna snart ändå.

• Gilla
Johannes Carlsson och 15 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Gör som Postnord skriver och kontakta kundservice för att diskutera en bättre placering.
Ja, jag har gjort det. Flera gånger. De har inte förslag. Jag funderar på att lämna lappar till grannar och helt sonika pladdra ut en pallkrage. Är det lagligt?

Eftersom det är byggt på 70 talet när de flesta hade 0-1 bil så har alla grannar minst en bil på gatan. Jag tänker att om jag målar eller hindrar parkering så kommer fler än en bli assur…..så jag behöver förstå om jag kan …

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
O OskarJ skrev:
Gå ihop med grannarna och sätt era lådor tvärs över vägen?

Det kommer troligen krav på att samla ihop brevlådorna snart ändå.
Som jag tror bilden visar är det bara vi som har problemet. Det finns inget intresse för någon granne att låta oss placera brevlådan vid deras tomt

• Gilla
Martin Edström och 2 till
  • Laddar…
Brevbäraren där jag tidigare bodde kom med en vettig synpunkt när jag frågade om placering av postlådan:
"Om du kan hämta din post från din egen bil utan problem, oavsett årstid, då vet du att jag utan problem kan dela ut posten från min bil."

• Gilla
JohanLun och 20 till
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Som jag tror bilden visar är det bara vi som har problemet. Det finns inget intresse för någon granne att låta oss placera brevlådan vid deras tomt
Hur ser det ut i vändzonen?
Finns det plats för en lådsamling nånstans i det blåmarkerade där du och dina grannar kan sätta upp era lådor?
Ritad karta över en vändzon med blåmarkerad yta och förbudsskylt. Uppfarter, trottoarer och en brevlåda markerad med en gul cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Postnord brukar ju gilla lådsamlingar och här i trakterna där jag bor har de ju mer eller mindre tvingat folk i flera bostadsområden att göra lådsamlingar.

• Gilla
  • Haha
big mike och 2 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Hur ser det ut i vändzonen?
Finns det plats för en lådsamling nånstans i det blåmarkerade där du och dina grannar kan sätta upp era lådor?
[bild]
Postnord brukar ju gilla lådsamlingar och här i trakterna där jag bor har de ju mer eller mindre tvingat folk i flera bostadsområden att göra lådsamlingar.
Rent principiellt så går det. Men som jag tror du ser på skissen så är det bara vi somnar problemet så grannarna vill nog rimligtvis inte detta.

Jag har frågat PostNord om vi kan sätta vår brevlåda där…. Men jag tror inte de kommer tycka det är bra. Bara vår…och då blir ordningen fel på nummer…krångligt

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Tror ni att det är en framkomlig väg att be kommunen flytta p- förbudet skylten 2meter? Men det är ju stor risk att våra grannar ändå parkerar…

• Gilla
Dowser4711 och 6 till
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Jag har frågat PostNord om vi kan sätta vår brevlåda där…. Men jag tror inte de kommer tycka det är bra. Bara vår…och då blir ordningen fel på nummer…krångligt
Om Postnord kommer med uppmaningen till dig och dina grannar att alla på din gata ska flytta sina lådor till en lådsamling vid vändzonen så vore problemet löst för din del.

Kontakta Postnord, gärna anonymt så slipper dina grannar bli sura på dig, om att det skett tillbud vid postutdelningen där det varit nära att barn blivit påkörda, att man borde minimera olycksriskerna vid postutdelning och att en lådsamling vore en bra lösning.

• Gilla
  • Haha
Onnie och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.