Köpte för cirka 2 1/2 år sedan en fastighet på en skärgårdsö. Fastigheten är en s.k. stamfastighet där andra tomter i området är avstyckningar från min fastighet. Jag och min familj är fastboende där.
Nu har det blivit diskussion huruvida jag kan lägga min båt vid ett vattenområde i nära anslutning till min fastighet. En ny brygga har byggts i stället för en gammal som skrotats.
Jag har i mina köpehandlingar ett gravationsbevis sedan 1948 där det framgår att jag har rätt till ”väg, sjövist och badhus”.
I kontakt med Länsstyrelsen går det inte att hitta något officialservitut ej heller något som säger att detta servitut inte gäller längre. Eftersom gravationsbeviset är utfärdat av länsstyrelsen tycker jag att det hela är märkligt.
Är det någon som kan tipsa mig om hur jag går vidare i denna fråga.

Du menar Lantmäteriet, hoppas jag?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Du menar Lantmäteriet, hoppas jag?
Natuligtvis är det Lantmäteriet jag kontaktade, tack för att du påpekade !

L Linnea1939 skrev:
Nu har det blivit diskussion huruvida jag kan lägga min båt vid ett vattenområde i nära anslutning till min fastighet.
Vad är det för vattenområde, är det ett som styckats av från din fastighet efter -48?
L Linnea1939 skrev:
Jag har i mina köpehandlingar ett gravationsbevis sedan 1948 där det framgår att jag har rätt till ”väg, sjövist och badhus”.
Och vilka fastigheter har din fastighet härskande rättigheter över?

Min poäng är att bara för att du har rättigheter någonstans så innebär ju inte det att hela ön är din att utöva rättigheterna mot. Du måste reda ut vilken fastighet som är tjänande, och eventuellt även var på den fastigheten servitutet gäller om det är lokaliserat.

Det är mycket möjligt att det var den gamla bryggan du hade rättigheter i, och att det även ger dig rättigheter till den nya, men det kan också vara på en uppsjö andra sätt.

B
Finns bilväg till ön?
Är det endast med båt man tar sig till ön?
Vem äger stranden?
Vem äger vattnet?

Rätt till vatten eller tillgång till brygga kan ha tillskapas genom att gamla samfälligheter vid laga skiften eller att gemensamhetsanläggning bildas.
Enligt 1918 års vattenlag fick strandägare som samtidigt ej äger vattnet invid stranden anlägga mindre brygga. Strandägaren fick också uppföra båt- eller badhus.
I dag är 1918 års vattenlag ersatt med 2 kap.7§. Lag (1998:812) med särskilda bestämmelser om vattenverksamhet (LSV)

Den som äger strand vid någon annans vattenområde har rätt att för sin fastighets behov ha mindre brygga, båthus eller någon annan sådan byggnad vid stranden, om inte vattenområdets ägare genom byggnaden lider skada av någon betydelse. I 1 kap. 6 § jordabalken finns bestämmelser om att även andra än strandägare kan ha denna rätt.
Rätten som ges av 2 kap.7§. LSV liknar mest ett servitut som ger tidigare strandägare rätt att på vattenägarens område anlägga brygga och att ha båthus eller liknande som behövs för fastighetens behov om inte ägaren av vattenområdet vållas skada av betydelse.
Dessutom finns Strandrätt enligt Jordabalken 1kapitel §6.
Den som har rätt att nyttja stranden på sätt som anges i stycket ovan har också sådan rätt att i vattenområdet ha mindre brygga, båthus eller annan anläggning som tillkommer strandägare
Ovan gällande rätt innebär i praktiken ingen inskränkning i stamfastighetens rätt att ha båt eller brygga mm eller nyttja mark/vattnen /fiske mm om det skulle vara samfällt vatten eller uppgrundning av stranden.
😎

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad är det för vattenområde, är det ett som styckats av från din fastighet efter -48?

Och vilka fastigheter har din fastighet härskande rättigheter över?

Min poäng är att bara för att du har rättigheter någonstans så innebär ju inte det att hela ön är din att utöva rättigheterna mot. Du måste reda ut vilken fastighet som är tjänande, och eventuellt även var på den fastigheten servitutet gäller om det är lokaliserat.

Det är mycket möjligt att det var den gamla bryggan du hade rättigheter i, och att det även ger dig rättigheter till den nya, men det kan också vara på en uppsjö andra sätt.
Tack för ditt svar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.