Hej.

Vad gäller om grannen eldar i vedeldad grill och det ryker in till mig? Jag får skynda mig att stänga fönster och altandörr för att slippa få in all rök när de grillar. Även fått tvätta om tvätt som hängt på tork för att jag inte varit snabb nog. Vad gäller för sådan grillning? Vi bor i radhus, alltså nära till grannarna, bara ett plank skiljer oss åt.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
  • Arg
Skåne2020 och 11 till
  • Laddar…
Välkommen till forumet @Mumin123!

Gå över till grannen nästa gång, kanske bjuder han på en pilsner och en smakbit.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
maskeradeproggaren och 47 till
  • Laddar…
Eldningsförbud p.g.a. säkerhet brukar finnas när det kommer till lägenheter, t.ex. att eldning inte får ske från balkonger. Att få bestämma att granen inte får grilla när det kommer till klassiska radhustomter är däremot svårare. Teoretiskt kan du alltid laborera med långskott som reglerna i JB 3:1 om skälig hänsyn vid nyttjande av en fastighet, men jag tror det är rätt fruktlöst i den här situationen. Miljöbalken är inte min starkare sida, men precis som med vedeldning kan det kanske tänkas finnas en bortre gräns för hur mycket en granne kan köra sin vedeldade grill. Men på det stora hela, det är tillåtet att grilla på sin radhustomt som utgångspunkt, att du behöver stänga fönster, altandörrar eller tvätta om tvätt du hänger på tork utomhus förändrar inte den saken. Det är snarare i vilken omfattning det sker som eventuellt (även om jag är tveksam) kan ha någon bäring på din situation. Jämför med situationen om rökning, det är som utgångspunkt tillåtet att röka från en balkong även om andra stör sig. Det är som regel tillåtet att grilla eller vedelda på sin radhustomt, även om grannarna stör sig.
 
  • Gilla
  • Haha
Bragul och 16 till
  • Laddar…
Det framgår inte om du pratat med grannen eller inte, vilket för mig är det första att göra. Eller om det redan finns något som gör att ni inte kan eller vill prata med varandra.

Om du ber grannen säga till en stund innan de tänker grilla, så att du hinner stänga dörrar och ta in tvätten som annars tar åt sig röklukt, kommer du få veta hur intresserad grannen är av att hålla sig väl med sina grannar. Baserat på det får man välja om man ska samarbeta, jävlas eller gilla läget.

En annan lösning kan vara att köpa en gasolgrill till grannen i present, mot att han lovar att kasta kolgrillen.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
SnyggPer och 34 till
  • Laddar…
Tillhör radhusen en bostadsrättsförening kan föreningen har regler som begränsar eldning så man behöver undersöka stadgarna och eventuella ytterligare regler som gäller. Annars är det vanligt i städer att kommunen har regler som begränsar eldning till "trivseleldning" max några timmar högst två gånger per vecka.
 
  • Gilla
  • Haha
Towallen och 11 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Annars är det vanligt i städer att kommunen har regler som begränsar eldning till "trivseleldning" max några timmar högst två gånger per vecka.
Anser du att trivseleldningsregler omfattar grillning?
 
  • Gilla
  • Haha
Tamazin och 17 till
  • Laddar…
I detta fall rör det sig om vedeldad grillning. Då anser jag det jämförbart med annan eldning i t.ex. braskamin.
 
  • Gilla
  • Haha
RufusHedman och 10 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
I detta fall rör det sig om vedeldad grillning. Då anser jag det jämförbart med annan eldning i t.ex. braskamin.
Åtminstånde ett par gånger i veckan lär man få tåla trivseleldning som radhusgranne.
Om ts går över till grannen och pratar med vänlig ton över en bärs lär grannen bli medveten om att ts är känslig för vedrök och avpassar sannolikt sin grillnig därefter.
 
  • Gilla
Classe73 och 8 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
I detta fall rör det sig om vedeldad grillning. Då anser jag det jämförbart med annan eldning i t.ex. braskamin.
Fast det blir väl nästan lika mycket lukt från grillning med grillkol. Men jag har aldrig hört talas om förbud mot grillning, annat än av brandskyddsskäl.
 
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Fast det blir väl nästan lika mycket lukt från grillning med grillkol. Men jag har aldrig hört talas om förbud mot grillning, annat än av brandskyddsskäl.
Det blir väl oftast mer lukt från kolgrillning då många använder tändvätska?
 
  • Gilla
Denimhead och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Fast det blir väl nästan lika mycket lukt från grillning med grillkol. Men jag har aldrig hört talas om förbud mot grillning, annat än av brandskyddsskäl.
F fribygg skrev:
Det blir väl oftast mer lukt från kolgrillning då många använder tändvätska?
Jag misstänker att TS granne använder typ en pelletsgrill, en smooker eller använder lite väl mycket rökchips. Eller har en enorm grillring då och typ grillar hela grisar och liknande...
Då är det ju lite mer lukt än vanlig brikett- eller kolgrillning, men det låter ändå lite väl långsökt att få (normal grillning) till något som kan liknas vid vedeldning i kamin.
 
Redigerat:
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
O
M Mumin123 skrev:
Hej.

Vad gäller om grannen eldar i vedeldad grill och det ryker in till mig? Jag får skynda mig att stänga fönster och altandörr för att slippa få in all rök när de grillar. Även fått tvätta om tvätt som hängt på tork för att jag inte varit snabb nog. Vad gäller för sådan grillning? Vi bor i radhus, alltså nära till grannarna, bara ett plank skiljer oss åt.
Det finns vissa gränser. Att bo i ett radhusområde i Sverige och gnälla över lukt från grill, där går man över de alla.

Luktar det inte grill i ett radhusområde mars-oktober i landet Sverige så är det något som är allvarligt fel. Då får man ringa in orosanmälan och räddningstjänsten får komma ut och TÄNDA grillarna!
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Ledsen
Dowser4711 och 72 till
  • Laddar…
Vedeldad grill låter ju avancerat. Handlar det om en sån där fast uppbyggd grill med skorsten, eller en smoker?
Om den är portabel, går det inte att placera den så att den stör lite mindre?
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
D
M Mumin123 skrev:
Hej.

Vad gäller om grannen eldar i vedeldad grill och det ryker in till mig? Jag får skynda mig att stänga fönster och altandörr för att slippa få in all rök när de grillar. Även fått tvätta om tvätt som hängt på tork för att jag inte varit snabb nog. Vad gäller för sådan grillning? Vi bor i radhus, alltså nära till grannarna, bara ett plank skiljer oss åt.
Välkommen trollmumin 🇫🇮
 
  • Gilla
  • Älska
linneac och 6 till
  • Laddar…
M Mumin123 skrev:
Hej.

Vad gäller om grannen eldar i vedeldad grill och det ryker in till mig? Jag får skynda mig att stänga fönster och altandörr för att slippa få in all rök när de grillar. Även fått tvätta om tvätt som hängt på tork för att jag inte varit snabb nog. Vad gäller för sådan grillning? Vi bor i radhus, alltså nära till grannarna, bara ett plank skiljer oss åt.
Sluta överdriv. Så mycket ryker det inte.
 
  • Gilla
least och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.