Juridik
Keiller: [citat] Nu är det visserligen tre år sen men jag blev nyfiken 😃 Hur länge väntade du och kom köparen och hämtade klipparen?
Räknenisse: [citat] Vad menar du med "servitut hos lantmäteriet"? Att det går att se det i fastighetsregistret? Det finns avtalsservitut, som bildas genom en överenskommelse mellan fastigheternas ägare. Genom att de skrivs in hos Lantmäteriet garanterar man den framtida giltigheten gentemot kommande ägare av fastigheterna. Dessa kan ändras eller upphävas om samtliga ägare till de berörda
byggahus1: [citat] Nej, säljaren måste inre godkänna besiktningsmannen. Köparen kan lika gärna göra en besiktning själv och sedan reklamera, men självklart är det bättre med en oberoende expert.
Claes Sörmland: [citat] Nej, det är mellan kommunen, den sökande och sakägarna. T ex fastighetsägare och grannar skyddas genom sin rätt att överklaga bygglovet. Om man inte har överklagat har man missat sin chans att skydda sitt intresse. Även planstridiga bygglov vinner laga kraft. Och helt ovanligt är det inte, det görs både fel och rundas planregleringar ute i byggnadsnämnderna, dagligen.
Byggsnyggen: [HEADING=2]Byggmax obefintlig kundsupport - vad gör man?[/HEADING] Med en sådan kundtjänst, ett sådant kundbemötande och att inte butikerna heller vill hjälpa till vid problem, gör väl att det bara finns bara ett riktigt svar. Sluta handla på Byggmax!!! Låt skiten gå i graven. De behövs inte.
ArneTW: [citat] Skönt att att du bidrar till tråden med en avslutande sammanfattning med ett svar till någon som inte är till TS och utan citering. Jag förstår att du har någon diagnos som gör att du inte kan låta någon annan få sista ordet/reaktion. /ATW
polaris78: Du har köpt med grannens tak inhängandes på din tomt och mest sannolikt så finns det ju nån slags överenskommelse mellan dom tidigare ägarna att grannen fick bygga så.. Beroende på hur länge taket sett likadant ut och vad som går att bevisa så är det mest troligt så att krånglar du för mycket så blir det inte rättning av taket utan att grannen får en bit mark av din tomt och
Eldpuman: [citat] Ja, att en bullerskärm är inte mycket att hoppas på, det förstår jag ju även om jag skulle nöjt mig med bara en kortare bit av vägsträckan. Det kommer ju även att tas bort en del träd som varit lite skyddande när folk kör förbi i 120 och slänger ut sitt skräp från McDonalds. Det är fan att man ska behöva förlora så jäkla mycket föra att de enbart skapar
Räknenisse: [citat] Ser att jag inte skrev helt tydligt. Den senare delen av inlägget var menad som en helt allmängiltig kommentar, utan koppling till TS fall. Exempelvis om någon får en "lysande idé" och entusiastiskt får med sig en central styrelseledamot på projektet och säljer in det för majoriteten. Medan Nisse som protesterar och talar om krav på med utredning och konsekvensanalys blir
dfouto: En uppdatering: så här fixade rörmokaren fallet till avloppspumpen med stenar och brädor och hur röret ser ut där läckan kom ifrån, borde det inte finnas en klämringen. Finns det några grunder för att reklamera?
kniv: TS senast online augusti 2022, så kanske blir svårt med svar.. Vi får försöka med ping @mr_joel
JohanLun: Tack för svar. Kommunen brukar faktiskt vara ok att ha att göra med. Det är detaljplanerat. Jag skiter i om det är fult, släppte det efter något år. Men iom asfalten sjunkit ett par cm i kanten och syllen är så rutten att om jag trycker på den faller den i bitar känns det som någon måste göra något. Även om det bara är att inspektera. Och jag är inte kompetent att säga detta
Alexander HB: Jag är ingen expert, men som jag förstår det så är värdeökning inte samma som avkastning. Värdeökning gör inte din tidigare enskilda egendom till giftorättsgods, dvs det är fortfarande dina pengar om aktierna du fick har stigit i värde. Ungefär som om du ärver en bil eller ett hus, så är givetvis det du får för bilen när du säljer den ditt om bilen var enskild egendom,
yonna: [citat] 😋 Ja, då säger du bara till köparen att installationen kan medföra en del problem och knep och att du inte vill ta något ansvar samtidigt som du erbjuder köparen att demontera denna! Klara besked!
SueCia: [citat] Höj mig? Det är du som ifrågasätter min läsförståelse först eller hur? Jag passade bara tillbaks den bollen. Däremot var det barnsligt av mig att sänka mig till den nivån också, så absolut. Vi får nog höja oss båda två ;)
ajn82: [citat] https://cornucopia.se/2024/05/fredagsmys-husqvarna-sladd-automowers-hamnd-pa-hq-nera-epos-gamla-slingan-dodade-nya-laddaren-vid-asknedslag/
Bananskalare: Ansvaret ligger hos säljaren. Enkelt. Ansvaret flyttas över när pengar och nycklar byter ägare. Så det blir säljarens plånbok. Mäklare kan ytterst lite juridik. Så att fråga en mäklare? Det var en rolig sak. Annars så finns det massa jurister som svarar på ett frågor gratis. Här kan du kräva kunskap
Anna_H: Du har givetvis rätt att ha en fungerande utfart även om samfälligheten sträcker sig in över delägarnas fastigheter och oavsett om anläggningen är delägarstyrd eller har en samfällighetsförening. Även om man måste vara överens för att göra åtgärder i en delägarstyrd GA, så gör inte det att en delägare kan bestämma sig för att låta sina växter inkräkta på vägen. Men
FreddruS: Hej! Min fundering rör sig kring ansvaret och garanti reparatören har? Kan man ställa särskilda krav? Kortfattad beskrivning av ärendet. Jag har en bergvärmepump installerad sen snart 15 år. I november 2023 började den larma om lågt presostattryck i köldbärarslingan. I perioder om dagar till max två veckor har den fungerat, dock oftast flera veckor med att bara gå på elpatron hela
-MH-: [citat] Därför jag fick fiber snabbare på landet än i stan. ;)
jliljeha: Att kräva skadestånd för den rivna anläggningen måste väl ändå vara dödsdömt, misstänker att värdet på en utdömd avloppsanläggning bedöms vara rätt ringa.
hempularen: Du skriver ”övertidstimmar” debiterades alltså dessa med högre timtaxa? Vilken taxa var avtalad?
Skärkarl: Jag tackar för alla idéer och synpunkter, nu har jag en hel del att fundera vidare på.
Jopppe: Jag hade en kompis som bodde hos mig och lämnade saker kvar. Och jag har för mig att från att man ger meddelande om att hämta grejorna, så har personen 6 mån på sig att hämta. Efter det så tillfaller sakerna tomtägaren och har rätt att göra vad man vill med dem.
Globetrot: Det låter väldigt märkligt. Företaget borde ha räknat på extraarbeten som skulle krävas. I värsta fallet blir dessa orimligt stora. Men att bara avsluta pga att det inte går…nej, det köper jag inte.
wildeside: I nästa avtal skriver du in att entreprenören bokar tid med av dej utsedd besiktningsman. Man ska alltid undvika att ta på sig ansvar, framförallt ansvar som kan bli orsak till tvist gällande avtalet.
Falckman: [citat] Avstyckning genomförs av lantmäteriet och kommer uppskattningsvis kosta mellan 50 000 -70 000 kronor. Problemet är att som arrendator kan du eller din släkting inte ansöka om avstyckning, då det inte är dennes mark. Det är alltså upp till ägaren av den mark din släkting arrenderar att först sälja marken till denne. Först därefter är avstyckning aktuellt. Så under