Vi bor i ett villakvarter med 7 meter mellan husen.
Vår granne har satt upp en ny luft-luft-fläkt (dubbla utblås!!) på sidan av sitt hus - som gränsar mot vårt hus.
Nu vid vår ingång låter det ständigt som att ett mindre dieselaggrerat är på och vi hör det till och med in i huset.
Jag har mätt upp det (med mobilen) och det är ca 50 dB.
Vad kan jag göra?
Grannen säger att de har haft leverantören där och de tycker inte den låter orimligt mycket...
Vår granne har satt upp en ny luft-luft-fläkt (dubbla utblås!!) på sidan av sitt hus - som gränsar mot vårt hus.
Nu vid vår ingång låter det ständigt som att ett mindre dieselaggrerat är på och vi hör det till och med in i huset.
Jag har mätt upp det (med mobilen) och det är ca 50 dB.
Vad kan jag göra?
Grannen säger att de har haft leverantören där och de tycker inte den låter orimligt mycket...
Du bör mäta så mycket som möjligt vid din fasad. Sammanställ ett underlag. Om de värden du mätt upp stämmer är det hög bullernivå. Läs på Naturvårdsverkets hemsida om normer för buller. Om den går även på natten krävs låga bullernivåer. När du har ett underlag finns det två vägar.
1. Prata med grannen och säg att det inte är ok, det är grannens ansvar att följa gällande normer. Om detta inte ger något så gå vidare till steg 2
2. Anmäl problemet till kommunens miljökontor. De gör då en bedömning, och kräver en mätning på grannens bekostnad om det bedöms som ett problem.
1. Prata med grannen och säg att det inte är ok, det är grannens ansvar att följa gällande normer. Om detta inte ger något så gå vidare till steg 2
2. Anmäl problemet till kommunens miljökontor. De gör då en bedömning, och kräver en mätning på grannens bekostnad om det bedöms som ett problem.
Redigerat:
Det finns två olika system för bullernormer. När det gäller enskilda källor av olika slag (som industrier, fläktar etc) så gäller Naturvårdsverkets normer för bullerkällor. När det gäller diffust buller ( som trafik till exempel) gäller Boverkets normer inomhus, som har anpassats för att medge ökat bostadsbyggande. I detta fall är det en enskild källa och då bör normer för dessa användas. Ta gärna ett samtal med kommunens miljökontor och be att få tala med den som kan bullerfrågor.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Här kan du läsa mer om vad som gäller, rubriken är industri, men avser även fläktar, värmepumpar och liknande aggregat
https://www.naturvardsverket.se/vagledning-och-stod/buller/buller-fran-industrier/
https://www.naturvardsverket.se/vagledning-och-stod/buller/buller-fran-industrier/
Går det inte att prata med grannen och be att han flyttar pumpen? Normalt sätter man ju inte såna pumpar mot någon yta typ altan eller liknande. om man nu måste sätta den mot grannen och inte mot baksidan?
Finns massor med sådana pumpar i vårat villaområde och vissa låter mer än andra och nån enstaka låter ganska illa där man misstänker att den har passerat sitt bäst före datum och bör bytas ut eller servas.
Vi monterade en poolvärmepump mot grannen, den lät inte så mycket, men när man stod på deras altan hörde man ett märkligt gnällande och störande ljud som inte hördes hos oss. Vi flyttade pumpen istället till ett annat ställe för att de skulle slippa höra detta, kostade nån tusenlapp extra.
I första hand, snacka med grannen, ta med denne in i erat hus och lyssna. Fråga om man själv hade velat ha det så här. Ljud hörs ofta mer än vad man tror, även inomhus. Lyckas inte det, då är det dags att koppla in kommun/myndighet.
/S
Finns massor med sådana pumpar i vårat villaområde och vissa låter mer än andra och nån enstaka låter ganska illa där man misstänker att den har passerat sitt bäst före datum och bör bytas ut eller servas.
Vi monterade en poolvärmepump mot grannen, den lät inte så mycket, men när man stod på deras altan hörde man ett märkligt gnällande och störande ljud som inte hördes hos oss. Vi flyttade pumpen istället till ett annat ställe för att de skulle slippa höra detta, kostade nån tusenlapp extra.
I första hand, snacka med grannen, ta med denne in i erat hus och lyssna. Fråga om man själv hade velat ha det så här. Ljud hörs ofta mer än vad man tror, även inomhus. Lyckas inte det, då är det dags att koppla in kommun/myndighet.
/S
Spontant tror jag tyvärr det blir svårt att få till någon enkel lösning.
Villakvarteren fylls med dessa värmepumpar och ljudet lär bli något som man får acceptera.
Grannen har sannolikt inte haft koll på hur mycket maskinen låter utan har bara valt en som de tycker lämplig plats.
Leverantören anser maskinen är OK.
Villakvarteren fylls med dessa värmepumpar och ljudet lär bli något som man får acceptera.
Grannen har sannolikt inte haft koll på hur mycket maskinen låter utan har bara valt en som de tycker lämplig plats.
Leverantören anser maskinen är OK.
Grannen hade under en period en LL-pump som han hade tagit med sig hem efter att ha jobbat i Saudi, där den gått för kyla och var därför tämligen överdimensionerad.
Fläktbladen på den var närmast fyrkantiga och den gav ett *kraftigt* ljud ifrån sig, dock var det riktat ut mot gatan, så vi blev inte drabbade.
Men, ljudet från den var iallafall väldigt riktat, så det var bara 1-2m brett område 3-4m ifrån den.
Om din grannes pump är liknande bör det gå bra att bli av/rikta om ljudet med ett bullerplank.
Ju närmare pumpen det placeras, ju mindre behöver det vara.
Fläktbladen på den var närmast fyrkantiga och den gav ett *kraftigt* ljud ifrån sig, dock var det riktat ut mot gatan, så vi blev inte drabbade.
Men, ljudet från den var iallafall väldigt riktat, så det var bara 1-2m brett område 3-4m ifrån den.
Om din grannes pump är liknande bör det gå bra att bli av/rikta om ljudet med ett bullerplank.
Ju närmare pumpen det placeras, ju mindre behöver det vara.
Tack för detta. Jag har påtalat problematiken: De har sedan förra året riktat om den ut mot gatan + satt upp ett "bullerplank" (ett vanligt plank gjort av trall...). Detta sänkte ljudnivån från några dB (till 50dB). Nu vill de inte göra mer.Dowser4711 skrev:
Grannen hade under en period en LL-pump som han hade tagit med sig hem efter att ha jobbat i Saudi, där den gått för kyla och var därför tämligen överdimensionerad.
Fläktbladen på den var närmast fyrkantiga och den gav ett *kraftigt* ljud ifrån sig, dock var det riktat ut mot gatan, så vi blev inte drabbade.
Men, ljudet från den var iallafall väldigt riktat, så det var bara 1-2m brett område 3-4m ifrån den.
Om din grannes pump är liknande bör det gå bra att bli av/rikta om ljudet med ett bullerplank.
Ju närmare pumpen det placeras, ju mindre behöver det vara.
R
rolflidvall
Husägare
· Stockholm/Nacka
· 408 inlägg
rolflidvall
Husägare
- Stockholm/Nacka
- 408 inlägg
Det bästa är självklart att grannen frivilligt åtgärdar störningen. Jag föreslår att det första ni gör är att grannen och du tillsammans lyssnar på störningen hos dig, där det låter mest. För att det ska bli tydligt exakt vilken störning pumpen alstrar så behöver en tredje person, om pumpen inte går att fjärrstyra vill säga, stänga av pumpen en stund och sedan slå på den igen. Upprepa detta några gånger så att det inte är någon tvekan om vad pumpen bidrar med.H Hellre än bra skrev:Vi bor i ett villakvarter med 7 meter mellan husen.
Vår granne har satt upp en ny luft-luft-fläkt (dubbla utblås!!) på sidan av sitt hus - som gränsar mot vårt hus.
Nu vid vår ingång låter det ständigt som att ett mindre dieselaggrerat är på och vi hör det till och med in i huset.
Jag har mätt upp det (med mobilen) och det är ca 50 dB.
Vad kan jag göra?
Grannen säger att de har haft leverantören där och de tycker inte den låter orimligt mycket...
Om det skulle gå till att det ska utföras en professionell ljudmätning så är det precis så det går till, man måste göra två mätningar, en med störningskällan avstängd och en med den på. Detta är standard.
J
Jerald Stuartson
Husägare
· Stockholm
· 539 inlägg
Jerald Stuartson
Husägare
- Stockholm
- 539 inlägg
Ge grannen chans att åtgärda, om inget händer så säger du att någon opartisk får avgöra. Typ miljö och hälsa på kommunen.
Dock kan det bli jobbigt om miljö och hälsa säger att det är inom rimliga gränser. Då har du inte så mkt att begära efter det, därför är det alltid bäst med en kompromiss/åtgärd tillsammans med grannen som gör båda nöjda.
Tänk på att ljudet du upplever nu förmodligen är mindre än framöver när värmebehovet ökar och fläkten kommer jobba hårdare.
Dock kan det bli jobbigt om miljö och hälsa säger att det är inom rimliga gränser. Då har du inte så mkt att begära efter det, därför är det alltid bäst med en kompromiss/åtgärd tillsammans med grannen som gör båda nöjda.
Tänk på att ljudet du upplever nu förmodligen är mindre än framöver när värmebehovet ökar och fläkten kommer jobba hårdare.
Beroende på hur stort planket är och om det är "ren trall" så kan man med liten kostnad göra om det till ett mer riktigt buller plank.H Hellre än bra skrev:
De reglar upp insidan av planket mot LLpumpen.
Sen sätter man dit stenull och på vindpappp(för att dels hålla isoleringen på plats och dels hålla regn borta från isoleringen).
Givetvis måste man täcka ovansidan med ett tak/bred trall så att det inte regnar ned i isoleringen.
Ju tjockare ju mer ljuddämpande blir det.
Det kan göra nån db till .. och det kanske räcker??
R
rolflidvall
Husägare
· Stockholm/Nacka
· 408 inlägg
rolflidvall
Husägare
- Stockholm/Nacka
- 408 inlägg
För mer information om bullerstörningar inomhus kan du läsa mitt mer utförliga svar i en annan tråd:H Hellre än bra skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/buller-fran-grannens-vaermepump.442553/#post-4602818
Medlem
· Södermanland
· 658 inlägg
Ja det var av anledning som denna som jag 2021 valde en Nibe 2120 istället för något mediokert krafs. Visst , dyr som satan men går som en viskning jämfört med den IVT Optima den ersatte.
Olika märken och modeller låter väldigt olika men i fallet med Nibe 2120 så är jag övertygad om att det är den riktigt stora fläkten som roterar långsamt ( 280-390 ) varv per minut som gör hela grejen.
Nu säger de närmaste grannarna att de inte hör den alls. Vi är alla väldigt nöjda.
Olika märken och modeller låter väldigt olika men i fallet med Nibe 2120 så är jag övertygad om att det är den riktigt stora fläkten som roterar långsamt ( 280-390 ) varv per minut som gör hela grejen.
Nu säger de närmaste grannarna att de inte hör den alls. Vi är alla väldigt nöjda.
Be grannen visa typintyg så att utrustningen uppfyller svenska normerH Hellre än bra skrev:Vi bor i ett villakvarter med 7 meter mellan husen.
Vår granne har satt upp en ny luft-luft-fläkt (dubbla utblås!!) på sidan av sitt hus - som gränsar mot vårt hus.
Nu vid vår ingång låter det ständigt som att ett mindre dieselaggrerat är på och vi hör det till och med in i huset.
Jag har mätt upp det (med mobilen) och det är ca 50 dB.
Vad kan jag göra?
Grannen säger att de har haft leverantören där och de tycker inte den låter orimligt mycket...
Vad leverantören säger är ointressant
Installationen kan vara bygglovspliktig
