13 992 läst ·
41 svar
14k läst
41 svar
Är markägare skyldig att städa upp andras skräp som tält, plast, bilbatterier, m.m.? (MÖD)
Stora Enso Skog och Mark AB har råkat ut för nedskräpning på sin mark i Ovanåkers kommun. Det gäller bl.a. tält, plast, bilbatterier, dunkar med okänt innehåll, hinkar, textilier, eldningsplatser m.m. Det är andra gången det har skräpats ned av allmänheten på platsen.
Miljö- och byggnämnden i Ovanåkers kommun (nämnden) beslutade den 20 januari 2022 om att förelägga Stora Enso Skog och Mark AB (bolaget) att städa upp nedskräpning på fastigheten. Föreläggandet förenades med krav på att skräpet tas omhand och lämnas till godkänd mottagare och att klaganden ska redovisa för nämnden att platsen är uppstädad.
Föreläggandet överklagades hela vägen till MÖD.
Men åligger det markägaren att städa upp, d v s är föreläggandet korrekt i att Stora Enso Skog och Mark AB ansvarar för annans nedskräpning på företagets mark?
Nej, det är företaget inte enligt MÖD:
https://www.domstol.se/mark--och-miljooverdomstolen/mark--och-miljooverdomstolens-avgoranden/
Miljö- och byggnämnden i Ovanåkers kommun (nämnden) beslutade den 20 januari 2022 om att förelägga Stora Enso Skog och Mark AB (bolaget) att städa upp nedskräpning på fastigheten. Föreläggandet förenades med krav på att skräpet tas omhand och lämnas till godkänd mottagare och att klaganden ska redovisa för nämnden att platsen är uppstädad.
Föreläggandet överklagades hela vägen till MÖD.
Men åligger det markägaren att städa upp, d v s är föreläggandet korrekt i att Stora Enso Skog och Mark AB ansvarar för annans nedskräpning på företagets mark?
Nej, det är företaget inte enligt MÖD:
https://www.domstol.se/mark--och-miljooverdomstolen/mark--och-miljooverdomstolens-avgoranden/
Ja, det är otäckt.. och det är lika otäckt hur svenskarna röstade i EU-valet. Finns inget land att tala om snart.mikethebik skrev:
Är ju fantastiskt att MÖD tagit ett vettigt beslut åtminstone i detta fallet.
Skulle en markägare bli skyldig att städa efter irländska "asfaltläggare" eller annat liknande drägg är det dags att avsluta allemansrätten och anpassa oss till övriga världen, tragiskt nog.
Vår älskade hävdvunna allemansrätt är inte anpassad för ett öppet Europa där mitt och ditt och allmän hänsyn bleknar bort mer och i takt med att de äldre svenska generationerna dör bort och ersätts med andra som saknar vettiga värderingar. .
Väldigt illa.
Jag säger inte alls emot dig men funderar vad som är en bättre lösning än dagens system.mikethebik skrev:
Är ju fantastiskt att MÖD tagit ett vettigt beslut åtminstone i detta fallet.
Skulle en markägare bli skyldig att städa efter irländska "asfaltläggare" eller annat liknande drägg är det dags att avsluta allemansrätten och anpassa oss till övriga världen, tragiskt nog.
Vår älskade hävdvunna allemansrätt är inte anpassad för ett öppet Europa där mitt och ditt och allmän hänsyn bleknar bort mer och i takt med att de äldre svenska generationerna dör bort och ersätts med andra som saknar vettiga värderingar. .
Väldigt illa.
Ska kommunerna ha anställda som städar och sanerar efter nedskräpning? Kanske det skulle vara rättvisare att alla är med o betalar för det?
Vem bestämmer sedan vilka åtgärder som krävs och är rimliga?
Har nu läst igenom, och det hänvisas till https://lagen.nu/dom/mod/2006:63 då markägaren i inte kunde åläggas att städa. Det nya nu är att även om nedskräpningen hade hänt en gång innan och markägaren inte vidtagit några åtgärder för att förhindra det, så kunde markägaren inte åläggas att städa då heller.Claes Sörmland skrev:
Mitt progressiva förslag är att ha personal som städar bort orsaken till nedskräpning...N Niq skrev:
Nej, jag vill påstå att det är tvärsom.Claes Sörmland skrev:
Kommunen har renhållningsmonopol vilket innebär att ingen annan får ta hand om några andra sopor än de man producerat själv och kommunen är skyldig att ta hand om alla sopor.
Städar markägaren undan några andra sopor på sin mark än de ha slängt där själv begår han ett brott, och kommunen är skyldig att komma och städa.
Nu har jag inte läst domen, det är kanske det som står där.
Problemet med det är väl att hitta dom som står för nedskräpningen. I dom fall som dåligt folk bosätter sig en stund och skräpar ner ordentligt så är det ju ofta en bit in i skogen med någon liten skogsväg som sällan används. När det är folk som bara stannar en liten stund och kastar av skräp längs med en vägg mitt i natten så har man inte så lång tid på sig att få fast dom.mikethebik skrev:
Sen om man väl hittar dom som bosatt sig en stund så när man jagar bort dom så lämnar dom allt skräp efter sig. Att ge böter eller kräva skadestånd ger ju inget eftersom dom oftast inte har några pengar. För det mesta är dom från utlandet.
Är det återvinning handlar det väl inte om avfall, vi i Sverige får ju köra till åvc men inte transportera hushållsavfall.Alfredo skrev:
Jag hävdar bestämt att jag får sälja både min egen och grannens kasserade stekpanna till metallåtervinning (även i annan kommun)
Frågan är väl om markägaren är skyldig att städa, transportera eller betala för att få det gjort eller om det allmänna som ska stå för städningen och betalningen?Alfredo skrev: