Byggahus.se

LB-Hus skadade vår egendom vid entreprenad

1. O
    Medlem · 28 inlägg

Ornen

Medlem
    Hej!

Jag har lite funderingar kring ersättning för skadad egendom i samband med entreprenader och entreprenörer.

Hösten 2003 köpte jag och min fru två hus och två totalentreprenader från LB-Hus. De bägge entreprenaderna skulle vara färdigställda och slutbesiktigade för tillträde senast 2004-06-01. Bägge entreprenaderna blev väsentligt försenade och kunde inte besiktigas i tid. Av olika skäl blev vi tvungna att flytta in i de bägge husen då vi inte hade något alternativt boende eller annan lokal för vår verksamhet. LB-Hus lovade emellertid att snarast färdigställa de bägge entreprenaderna under de kommande veckorna.

Strax efter inflyttningen upptäckte vi att de bägge entreprenaderna hade extremt många och allvarliga fel som var av sådan karaktär att det krävdes mycket stora reparationer och i princip en total ombyggnad invändigt av de bägge husen. Till slut och efter långa diskussioner insåg även LB-Hus detta. Våra entreprenader blev inte färdigställda förrän nästan ett helt år senare, i maj 2005. Under hela denna period var våra hus att betrakta som en aktiv byggarbetsplats och vi hade hela tiden hantverkare hos oss för att utföra färdigställande och reparationer.

Under en period om drygt 10 månader blev vi nödsakade att helt evakuera och lämna de bägge husen för temporärt boende och verksamhet vid 3 st separata tillfällen. Vid varje tillfälle fick vi packa ned all vår egendom och flytta ut denna till magasinering samt göra samma sak vid återflyttning ett antal veckor senare. Sammanlagt bodde vi på av LB-Hus anvisat och bekostat boende en stor del av den nämnda perioden.

Att bo och verka i en pågående byggnation samt göra 3 st fullskaliga in- och återflyttningar under 10 månader är emellertid inte bara fruktansvärt ur ett socialt perspektiv. Man får också vidkännas mycket stora skador på sin egendom, något som nästintill är oundvikligt. Våra möbler har kanske hanterats 10 - 15 gånger ut/in för transporter och magasinering och det säger sig självt att detta inte är bra. Alla vet ju att värdeminskningen accelererar vid varje flyttrörelse.

Efter den slutliga inflyttningen fick vi en överblick över de skador som vår egendom hade tillfogats av eller genom LB-Hus försorg och ansvar. Skadorna är betydande och vi framställde vårt ekonomiska anspråk till LB-Hus som i vanlig ordning helt vägrade att betala efter att ha kopplat in sin advokat i frågan. Enligt advokaten fanns det inget som gjorde att vi kunde visa att det var just LB-Hus som hade vare sig orsakat skadorna på vår egendom eller hade ansvar för dessa! (Till saken hör att LB-Hus också helt har vägrat att betala förseningsvite för den långa försening som blev fallet, också genom sin advokat.)

Nu undrar vi vad som gäller när man har en totalentreprenad (ABS95) och har fått skador på sin egendom? Har någon annan läsare av detta forum liknande erfarenheter så tar vi gärna emot tips och råd.

Vi har även talat med vårt försäkringsbolag i frågan. De avvisar vår framställning och hänvisar till att skadorna har uppstått inom ett tydligt avtals- och kontraktsförhållande med annan part (LB-Hus) och säger att dessa skall ersättas av entreprenören. Självfallet är skadorna tydligt dokumenterade (foton) samt löpande aviserade till entreprenören så snart de har upptäckts av oss.

Som ni har förstått så är LB-Hus inte särskilt lätta att ha att göra med. Dels får man ingen kontakt med dem direkt utan hänvisas hela tiden till deras advokat. Advokaten i sin tur slår bara ifrån sig och svarar alltid att LB-Hus aldrig har något ansvar för någonting. Detta gör hon säkert i fast förvissning att vi små konsumenter vare sig har tid, kunskap, pengar eller ork för att hävda våra rättigheter mot en av landets största småhusbyggare. Sorgligt men sant!

Ja, LB-Hus är vi inte särskilt nöjda med. :'(

Örnen (flyger vidare med sina skador)

2. J
    Medlem · Västerbotten · 1 124 inlägg

jenfor

Medlem

Re: LB-Hus skadade vår egendom vid entreprenad

Har något av dina 19 inlägg handlat om något annat än er totalmisslyckade entreprenad? Första 10 gångerna tyckte jag verkligen synd om er. Nu börjar man bara bli less, särskilt då vi som också byggt med LB-hus bara har positiva erfarenheter.

3. C
    Medlem · 611 inlägg

carlssoni

Medlem

Jag har "inga barn ihop med" LB, men jag delar jenfors uppfattning.
    Dina inlägg av denna typ tillför inte längre forumet någonting!!

Vad gäller frågan on vad som gäller för skador av denna typ regleras detta enligt ABS 95 kap5 §10. Det är du som har bevisbördan för att det är entreprenören som orsakat skadan.

4. saturnus
    Medlem · M · 3 679 inlägg

saturnus

Medlem

jenfor och carlssonis inlägg ger inte mycket i ämnet, utan de drygar ut och förlänger tråden, vilket medför ytterligare censur.
    Om någon har klagomål mot något, så låt dessa framföra detta. Men att flera kontrar med att de inte haft några problem, så är det inget konstigt med det, för det är väl så det skall vara.

5. K
    Medlem · 155 inlägg

Kajjenne

Medlem

Jag förstår inte riktigt varför ni hackar på Örnen? Han skriver om sina upplevelser vid husbygget och det är väl det här forumet till för eller?? Att dela med sig av sina erfarenheter, ge tips och råd etc. Vill man inte läsa hans inlägg behöver man inte klicka upp dem. Jag och säkert fler med mig tycker det är intressant att läsa om hur en så stor husleverantör sköter sig när det strular.

6. P
    Medlem · 249 inlägg

peddap

Medlem

Helt rätt...för min egen del har jag haft mkt nytta av Örnens erfarenheter.
    Det jag undrar är hur mkt beloppet per vecka i förseningsvite var i ditt fall (Örnen) ?

7. lier
    Medlem · Västerbotten · 1 346 inlägg

lier

Medlem

Känner faktiskt att jag håller med både kajjenne och peddap i detta ämne

Jag tycker att det är bra att även negativa och possitiva saker kommer ut
    Sen är det väll upp till var och en, om man vill berätta om sitt misslyckande eller sina possitiva erfarenheter. Så stå på dig örnen. Håller tummarna för att det löser sig för dig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.