Byggahus.se

Ingen faktura

1. S
    Medlem · 50 inlägg

Svante

Medlem
    Trots runt 6 påringningar så har jag ännu inte fått en faktura på ett fasadbyte jag lät göra i Juni 2005. Firman fixade plåtjobben, träfasad, snickerier osv vidare. Men de verkar ha nollkoll på verksamheten. Det är en mindre firma med några få anställda och jobbet på 235,000 var nog ett avderas större 2005. Till saken hör att det återstår några små detaljer...inte avgörande på något vis, men det har inte blivit gjort. Jaja, jag tittar över med papper endera dan...inget händer.
    -Hur ska jag agera? Det är gnager på mig....jag anar ugglor i mossen nånstans.

2. E
    Medlem · Stockholm · 2 316 inlägg

Eld

Medlem

Re: Ingen faktura

De har tre år på sig att fakturera. Om de fakturerar senare kan du strunta i att betala.

3. S
    Medlem · 50 inlägg

Svante

Medlem

Jo, det vet jag, men är väl för mycket att hoppas på...
    Jag har gjort jobbet inom tiden för ROT avdraget och missar det om jag inte får in papperna i tid till 1 Mars.
    -Är det skäligt att dra av de 10,500 som jag missar i avdraget om de fakturerar senare?

4. S
    Medlem · 50 inlägg

Svante

Medlem

Tja, det kan ju fungera, men jag satsar nog på att hålla inne de klassiska 10 %. Jag har inte mer än offerten att luta mig mot och de ger ingen hint om arbetskostnad.

5. S
    Medlem · 50 inlägg

Svante

Medlem

Rent principiellt är jag skitless på att behöva gnata om sånt här med de som gjort jobbet-Det är deras problem och inte mitt, jag har påmint....till saken hör att byggmästaren verkar ha stora problem att hålla ihop saker och ting...som inte drabbat mig värre än att jag saknar faktura. Vi får se vad det mynnar ut i...men jag håller nog inne 10% så det tar skruv nån gång...den dan fakturan kommer.

6. ByggaNytt
    Medlem · Stockholm · 2 711 inlägg

ByggaNytt

Medlem

När farsan beställde ett komplett kök för > 15 år sedan så tog han även med uppsättning. Så två snickare var där och monterade upp köket och faktura på deras jobb kom och var enligt avtal. Nån faktura på köket har dock inte kommit än....

7. saturnus
    Medlem · M · 3 679 inlägg

saturnus

Medlem

Jo det är riktigt, men det gäller inte om det sker en kommunicering, och det har det gjort i ärendet, då kunden ringer för att få besked. Då blir det 3 nya år. Kanske har firman haft en del stora jobb 2005, och därför inte vill få in ytterligare penningar det året, för bokföring eller skattens skull. Nu är där knappast någon ränta på pengarna att glädjas åt för kunden.

8. J
    Medlem · 361 inlägg

Jarppan

Medlem

;D ;D ;D

9. T
    Anonym

TN-Funkis

Anonym

Är nog läge och kolla vad som försigår bakom din rygg, 235.000:- på ett fåmansföretag är för kraftigt i detta fall. Kolla byggfirman först hos Bolagsverket, skriv upp personnumren på alla i företagets styrelse, sen kollar du hos Skattemyndigheten och Kronofogden, dom kan ev ha fått trubbel och låter då fodran på dig ligga dold, inför en ev "konkurs/omstruktuering" med mera, finns risk att ett annat företag helt plötsligt poppar upp och kommer med krav mot dig+ ev ränta, lusläs alla handlingar i detta noga, i dessa branscher kommer det nya "upplägg" hela tiden.....

Är osäker på vad du kan göra för att gardera dig i denna delikata situation, kanske du kan vara full i fan och deponera beloppet hos Länsstyrelsen ( som hyresgäster gör vid div tvister med fastighetsägare), skulle firman ha trubbel med masen, sin F-skatt eller mörkar på något sätt lär dom få panik i så fall, om helt plötsligt Länsstyrelsen sitter på beloppet, för där släpps inte pengarna ut om det är minsta problem med någon myndighet......

10. saturnus

saturnus

Medlem

Det framgår inte av ärendet att det förekommit några oegentligheter av det slag
    TN-Funkis vill göra gällande.
    Ett jobb har blivit utfört, fakturan dröjer, det är det som gäller.

11. T
    Anonym

TN-Funkis

Anonym

Svante har all rätt att ana ugglor i mossen när det gäller 230.000:på ett fåmansföretag, därmed INTE sagt att just denna firma håller på med oegentligheter, men det förekommer ganska avancerade knep/tricks nuförtiden, så Svante bör i alla fall kolla upp att allt är som det ska, så han slipper senare överraskningar.

12. saturnus

saturnus

Medlem

Om alla skall leka polis, får vi ett samhälle vi inte kan leva med. Det är
    gamla öststatsfasoner, att ange folk, och det har väl alla sett vad dett ledde till.
    I Sverige har vi lagar och myndigheter, vars uppgift är att se till att dessa fungerar och efterlevs.
    Det kan inte vara den enkildes roll, att ringa Försäkringskassan och påpeka att grannen varit hemma från jobbet.

13. T
    Anonym

TN-Funkis

Anonym

Det verkar som missförstånden växer här....

Det är mer regel än undantag att man ringer och kollar om firma x har gällande F-skattsedel, och likadant att man kollar om en styrelse för ett AB verkligen är de man uttalar sig för att vara. I inget av dessa "kontrollfall" handlar det om att "ange" eller försöka leka polis, det är helt enkelt så att man vill undvika ev kommande problem. Det är också väl känt att det finns en eftersläpning i statens "kontrollapparat" som gör att köparen av en tjänst ibland kan hamna i en otrevlig situation, det förekommer en del exempel på detta. Därför förespråkat jag att man bör kolla upp saker som inte verkar stå rätt till enligt devisen, bättre förekomma än förkommas.

Beklagar om någon nu skulle känna sig illa berörd i detta, men när man läser andra trådar på detta forum inser man hur omständig och försiktig man måste vara med tanke på de summor som förekommer i olika tvister.

14. C
    Medlem · 779 inlägg

co

Medlem

Håller med dig TN-funkis om att det inte går att vara nog försiktig i en här branschen!!! Jag håller helt med dig i din analys av Svantes situation ngt skumt är på gång när ett litet företag inte fakturerar ett sådant stort belopp!!! Men att deponera pengar hos länsstyrelsen går inte! de tar bara emot pengar från hyresgäster som inte får reparationer genomförda!

15. S
    Medlem · 50 inlägg

Svante

Medlem

Okej, så nu har jag fått fakturan...vilken är helt åt pepparn fel. Byggaren har dragit över offerten med 80 tusen. Vi godkände en plåthuv över köksventilationen samt en böjd plåtkåpa över skorstenen...men det kan väl inte kosta 60 lök ex moms?
    Sen tillkom ungefär 30 kvm fasadvirke som materialkomplettering.

Vad gäller? Offerten är påskriven av byggmästaren. Den var på 235 lök ink moms...fakturan på 311 lök...

Jag har tänkt att hårddra på det här och behöver er eminanta hjälp igen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.