Byggahus.se

Dags att ringa Expressen?

1. Severus
    Husägare · Chesterfield · 501 inlägg

Severus

Husägare
    Något måste ju göras!
    Skrev för länge sedan om vår förbannade tomt som saknar väg.
    Vägen finns ju och tomterna är korrekt avstyckade vid närmare efterkoll, (alla papper i ordning)men...lantmäteriet har klantat sig rejält.
    De kollade aldrig om den befintliga vägen var ok att åka på, utan godkände en avstyckning.
    Vägen är privat och ägaren vägrar öppna vägbommen vid byggtransport.
    Mäklaren bedyrade för oss åtskilliga gånger hur olaglig bommen var och att det var en tidsfråga innan den skulle tas bort.....ha......

Så här står vi med en tomt som vi inte får bygglov på innan vägfrågan är löst.
    Kan nämna att fallet ligger i fastighetsdomstolen nu.
    Och de har inte tid på många månader att ens se över ärendet.
    Sen ska "grannen" överklaga till högre instans och hej å hå >:(
    Det kan ta flera år.

Kontaktade advokat och en lokal mäklare om att häva köpet.
    Mäklaren sa att det var ett "solklart fall" för hävning.
    Inte samma mäklare som sålde tomten.
    Advokaten var mer osäker, likaså mäklaren som sålde tomten.

Men faktum kvarstår;
    Vi står med en tomt som kostar pengar varje månad.
    Vi kan inte bygga på den och kan alltså inte sälja den.
    Vad f-n gör man????

2. F
    Medlem · 823 inlägg

Re: Dags att ringa Expressen?

Har full förståelse för att du är frustrerad.

Har avstyckningen vunnit laga kraft? Nämner avstyckningshandlingarna något om vägen?

Varför ligger ärendet i FD? Med vilken rättslig grund har det hamnat där? Finns det något annat beslut än avstyckningsbeslutet?

Lycka till!  :) :) :)

3. saturnus
    Medlem · M · 3 679 inlägg

saturnus

Medlem

Du får lusläsa mäklarens säljargument/annons eller hur du nu fått nys om den tomten.
    Om mäklaren här nämner; lämplig för villa eller annan byggnation, får man nog förutsätta att det skall gå att ta sig dit. Vem är säljaren, och vad anser denne om det hela?
    Det är möjligt att Lantmäteriet har klantat sig, men inte helt säker. Det beror på vilket deras uppdrag varit.
    Normalt brukar det finnas ett servitut t ex att väg i väster får användas ut till allmän väg i söder

4. Severus

Severus

Husägare

Allting var klart tills granntomten började bebyggas.
    Då startade allt elände.
    Ni kanske såg på Plus(Sverker) om detta för några månader sedan?

Lantmäteriet var ut och kollade på ärendet och beslutade att en gemensamhetsanlägning och vägsamfällighet skulle ske.
    Det var inte populärt hos familjen med vägbommen, som anser att INGEN ska åka förbi deras hus oavsett vad lantmäteriet anser.
    Den familjen anser att en ny väg ska fixas över mannen med avstycknings ägor.
    Prislapp? ca 300.000:-
    Men alla andra anser att man självklart ska använda befintlig väg.
    Så därför ligger det i fastighetsdomstolen nu.
    Lantmäteriet sa att deras beslut kommer gå igenom till slut, för det är det enda logiska, men vägen dit är lång och krokig.

"Grannen" som byggt på tomten bredvid vår har med advokats hjälp skickat in en stämningsansökan mot Lantmäteriet, då hon anser att de gjort ett stort fel.
    Hon har pga vägfrågan tvingats lägga ut ca 60.000:- extra bla för utdragen byggtid.

Nu anser ju jag familjen med vägbommen vara lika goda kålsupare som inte kan öppna upp en bom för byggtransport till tomt.
    Mannen i den familjen hade ju t ex ställt för en stor jäkla traktor när betongbilen till granntomten kom, så den fick ju vända...
    What a man.... >:(
    Så talar han om "grannsämja" när SVT och Plus kommer dit.
    Tillåt mig skratta åt stackaren.

5. J
    Medlem · Västerbotten · 1 124 inlägg

jenfor

Medlem

Hävning bör vara att föredra om man får välja. Den typen av grannar vill man inte ha... >:(

6. F
    Medlem · 5 inlägg

flores

Medlem

Håller med jenfor! Häv! >:(

7. T
    Anonym

TN-Funkis

Anonym

Försäljning på falsk grund = Häv köpet.

Kolla med Sverker på Allmänna reklamationsnämnden om du kan kräva skadestånd på Lantmäteriet:s ombudsmannaförsäkring, dom är ju statligt ombud, som genom sitt slarv försatt dig i denna situation, ta reda på vilken tjänsteman det var som sov vid detta tillfälle.

8. Severus

Severus

Husägare

Idag har jag ring Mäklarsamfundets kundombudsman, konsumentrådgivningen och mäklaren.

Mäklaren visade sig ha slutat som mäklare helt och hållet och firmaägaren har ju inget ansvar alls >:(
    Men han lovade att kolla med Mäklarsamfundets jurister för att "vara snäll".
    Jag sa att han var ju med på kontraktsmötet och såg på när vi skrev så han hörde ju att ex-mäklaren sa att bommen var olaglig.
    "Det spelar ingen roll om jag var där" var svaret...nähä....

Konsumenombudsmannen i Bromma anser att Mäklaren ska ta de ekonomiska konsekvenserna efterson han bedyrat att vägbommen var olaglig trots att den inte var det.

Jag fick numnret till "vår" mäklare(som inte är mäklare längre) och han lär inte alls trevlig i telefon :(
    Han är fortfarande ansvarig för alla affärer han gjort, så det slipper han inte undan.
    Suckande och sånt fick man, men jag skulle maila över lite info till honom.

Fan, vad jag är less på detta.
    Önskar att man aldrig sett tomten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.