Byggahus.se

Vi ska skiljas...

1. S
    Medlem · 66 inlägg

Sniff

Medlem
    Jag ska behålla huset.  :-X

Om jag fattar rätt så får jag köpa hans lagfart, dvs betala för halva nya lagfarten.

Vi ska kompensera honom med prylar (bil, 42", möbler) till ett värde av det som huset ökat med -  samt hälften av det vi amorterat.

Jag undrar nu om det finns någon som gjort en bodelning, med juridiskt riktiga papper?
    Har ni klarat det själva eller har ni behövt hjälp?
    Hur gick ni tillväga?  :-/

2. Hemmakatten
    Medlem · 11 688 inlägg

Re: Vi ska skiljas...

Det är alltid tråkigt med separationer. För att skall kännas bra för båda parter är det viktigt att man har ambitionen att dela på ett rättvist sätt, precis som ni har.

Dock, att göra en bodelning när man har ett hus är inte alltid det enklaste. Mycket generellt sett så går en bodelning till som så att man lägger ihop alla tillgångar, drar ifrån alla skulder, och resten delar man på.

När det gäller fastigheter där den ena skall överta huset äår det mer komplicerat. Först måste ett marknadsvärde bestämmas. Därefter skall ett fiktivt mäklararvode dras, den fiktiva fastighetsskatten skall beräknas med avdrag för reparationer. Nettot minus skulder (lån etc.) skall delas lika.

Till detta kommer att era övriga skulder och tillgångar som skall delas.

Summa sumarum, anlita en jurist för att dela på detta så att båda känner att det blir rätt.

PS. Lagfart är en avgift på äganderätten till fastigheten och har egentligen inget med en bodelning att göra. DS

3. K
    Medlem · 96 inlägg

KMH

Medlem

Hur ni ska göra rent praktiskt, tycker jag beror på hur överens (eller "osams" ni är). Är ni överens och litar på varandra ("skiljas som vänner") så tror jag att ni kan fixa alla "papper" utan inblandning av jurister.  Det gjorde vi, funkade hur bra som helst, eftersom vi hade gemensamma barn tog vi dessutom ut livförsäkringar på varandra för att om det skulle hända något så skulle den föräldern som blev kvar kunna ge barnen lite extra guldkant i livet (en lön/försörjare skulle ju försvinna).

Men, om ni inte är överens ("bråkar") så ska ni för er egen skull anlita någon så ni efteråt slipper använda energi på att fundera på om den ena parten har lurat den andra.

Men, lagfarten ska inte "köpas", den bodelas genom att en bodelning skickas in till tingsrätten. Det kostar mindre pengar att göra så.
    Det finns en bok som heter "juridik till vardags" som innehåller massor med mallar och andra matnyttigheter förklarat på enkel svenska (för oss icke-jurister), finns säkert på biblioteket, kostar annars gissningsvis 200-300 kr. Vi använde den när vi bodelade.

4. S
    Medlem · 216 inlägg

sunemangs

Medlem

Skaffa en advokat som driver din talan, och gör det snabbt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.