Det verkar att en del av oss vill veta hur ett helt täckande samboavtal bör/kan se ut. Jag skulle uppskatta om ni kan lägga här några exempel.
Ska lite senare själv lägga ut ett. Måste först redigera bort person data.

Tyresö
Ett heltäckande samboavtal, som verkligen är heltäckande utan klausuler eller undantagsparagrafer, är att gifta sej! Det finns inget som är heltäckande i ett samboavtal.

Det var först när min fru - för att övertyga mej att det inte räcker med ett samboavtal - bad mej ringa en jurist, som förklarade vad som gäller - 9 dagar senare blev jag ringmärkt i trädgården här hemma inkl 2 vittnen. Snabbt och enkelt!

Kan avslöja att bröllopsnatten var ungefär som vanligt.....

Tyresö, vad sa juristen, vilka viktiga skillnader finns? Vi har diskuterat saken härhemma till och från, men ingen har tagit tagi i att ta reda på vad som gäller :-)

kamilenski skrev:
Det verkar att en del av oss vill veta hur ett helt täckande samboavtal bör/kan se ut. Jag skulle uppskatta om ni kan lägga här några exempel.
Jag är nyfiken det vet du :)

Ska ha div % satser och annat i vårt avtal när det ska skrivas framöver.

Tyresö
Det mesta juristen sa, gällde arvslotten om en av oss skulle "gå bort". Han sa att han var så väl insatt i sambolagsproblematiken alla klausuler och undantagsregler att det skulle behövas en proppfull pärm med juridiskt skrivna papper för att täcka upp det mesta - och inte ens då är man 100 % säker.

"100 % säker är man bara om man gifter sej, punkt slut !! ", sa han.

Det enda ni behöver ta tag i är att gifta er, om ni vill täcka upp allt till 100 % !
Ringer du en jurist och frågar, så kommer du också vara "ringmärkt" inom 9 dagar!

kamilenski skrev:
Det beror ju helt och hållet på vad det är du vill uppnå med avtalet.

Även om man gifter sig kan det ju uppstå en del (oväntade?) konsekvenser, t ex särkullbarns rätt att få ut sitt arv direkt efter förälders bortgång). Jag tror man riskerar att göra det lite väl enkelt för sig om man blankt litar på att giftemål är något som gör att man kan vara "100% säker". Testamente (och eventuellt samboavtal) kan många gånger vara lika bra (men kanske inte lika romantiskt...) Men det beror som sagt på vad man vill uppnå.

Om det man vill uppnå med ett samboavtal är att säkra sin rätt till vissa privata tillgångar så är det inte ett särskilt bra tips att gifta sig istället!

Tyresö
jimkva skrev:
Även om man gifter sig kan det ju uppstå en del (oväntade?) konsekvenser, t ex särkullbarns rätt att få ut sitt arv direkt efter förälders bortgång). Jag tror man riskerar att göra det lite väl enkelt för sig om man blankt litar på att giftemål är något som gör att man kan vara "100% säker". Testamente (och eventuellt samboavtal) kan många gånger vara lika bra (men kanske inte lika romantiskt...) Men det beror som sagt på vad man vill uppnå.

Jo du har rätt i att man aldrig kan vara 100% säker även om man är gift. Men man ökar givetvis procentsatsen till åtminstone 99% och minskar det juridiska strulet, till det bättre om man är gift jämfört med ett samboavtal. Jag är mer inne på juristens linje, att man först gifter sej och därefter skriver äktenskapsförord. Juridiken blir så mycket enklare då.

Kan hålla med om att det mer liknar en affärsuppgörelse mellan 2 företag, än romantik mellan en man och en kvinna......På den punkten är det en sjuk värld vi lever i.

Tyresö skrev:
Kan hålla med om att det mer liknar en affärsuppgörelse mellan 2 företag, än romantik mellan en man och en kvinna......På den punkten är det en sjuk värld vi lever i.
Jo, men det beror ju på vad man gör det till. ;)

Äktenskap har ju i alla tider varit en form av affärsuppgörelse. Förr i tiden (och fortfarande i vissa delar av världen) var detta främst en uppgörelse mellan de blivande makarnas familjer snarare än de blivande makarna. Så på den punkten går det ju åt rätt håll iaf.

Tyresö skrev:
Det mesta juristen sa, gällde arvslotten om en av oss skulle "gå bort". Han sa att han var så väl insatt i sambolagsproblematiken alla klausuler och undantagsregler att det skulle behövas en proppfull pärm med juridiskt skrivna papper för att täcka upp det mesta - och inte ens då är man 100 % säker.

"100 % säker är man bara om man gifter sej, punkt slut !! ", sa han.

Det enda ni behöver ta tag i är att gifta er, om ni vill täcka upp allt till 100 % !
Ringer du en jurist och frågar, så kommer du också vara "ringmärkt" inom 9 dagar!
Tack, ja, jag har förstått det som att det är just vid dödsfall som skillnaderna är som störst/viktigast. Min sambo hör till den tvekande skara som tänker att man väl kan skriva papper på vad som ska gälla. Så i dagsläget har vi varken testamente eller äktenskap :blushing:
Håller förresten med om att den affärsmässiga delen i ett äktenskap på sitt sätt är trist – men inte 17 gifter man väl sig om man inte dessutom älskar personen och vill dela resten av sitt liv med den?

Modig skrev:
men inte 17 gifter man väl sig om man inte dessutom älskar personen och vill dela resten av sitt liv med den?
Säg inte det... Det finns många gold-diggers som gärna tar chansen om situationen infinner sig.

Tyresö
eviljava skrev:
Säg inte det... Det finns många gold-diggers som gärna tar chansen om situationen infinner sig.

Hahaha, gissar att du menar den där urblåsta Skånska kärringen och hennes väninnor i någon Hollywood-dokumentär.

Jag säger som någon tidigare, vad är det som ska uppnås med samboavtalet?

Och, om det nu är att täcka upp alla tänkbara scenarion som kan finnas istället för att gifta sig, då undrar man ju varför?

Kostnaden för jurist i ett sånt avseende lär ändå bli motsvarande vad ett hyfsat bröllop kostar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.