1 112 läst ·
8 svar
1k läst
8 svar
Försäkring arbetskada
Inte nog med att man har husprojektet, krasslig vovve o bebis på gång så klantar man till det rejält och råkar ut för en arbetsskada där jag "krossade" höger hand med benbrott o defekta mjuka delar som följd.. opererad, gipsad o hemskickad..
När jag frågade läkaren om handen blir återställd så började han skruva på sig o stamma innan han sa att den blir aldrig som den varit men troligtvis väl användbar..
Nu kommer man till försäkringsdjungeln...
( Företaget har försäkring i Fora så det finns olycksfallsförsäkring. )
Någon som är insatt i detta?
Någon som varit i liknande sits?
När jag frågade läkaren om handen blir återställd så började han skruva på sig o stamma innan han sa att den blir aldrig som den varit men troligtvis väl användbar..
Nu kommer man till försäkringsdjungeln...
( Företaget har försäkring i Fora så det finns olycksfallsförsäkring. )
Någon som är insatt i detta?
Någon som varit i liknande sits?
Är du med i facket, så fråga dem. De har experter på det mesta.
Din arbetsgivare (personalavdelningen) borde också kunna stå tillt jänst med vilka regler som gäller.
Hittar man rätt person på Försäkringskassan är det naturligtvis det bästa.
Jag skulle inte lägga pengar på en advokat, då den du frågar måste vara expert annars får du betala för att göra advokaten till expert på ditt område, och det kan ta många timmar.
Din arbetsgivare (personalavdelningen) borde också kunna stå tillt jänst med vilka regler som gäller.
Hittar man rätt person på Försäkringskassan är det naturligtvis det bästa.
Jag skulle inte lägga pengar på en advokat, då den du frågar måste vara expert annars får du betala för att göra advokaten till expert på ditt område, och det kan ta många timmar.
Tyvärr så är min erfarenhet att man har väldigt liten möjlighet att få "rätt" när man processar själv mot försäkringsbolag och lovade mig själv sedan jag blev blåst av Trygg Hansas olycksfall / överfallssförsäkring att aldrig mer processa själv utan istället ta hjälp av en jurist inom området. =)
Är helt på din linje att man ska vara så påläst man bara kan inför mötet =)
För en liten dagbok, så man får noterad ner smärtnivåer, strul eller vilka lösningar man hittar..
Har du mer tips i vad man kan förbereda sig med? =)
För en liten dagbok, så man får noterad ner smärtnivåer, strul eller vilka lösningar man hittar..
Har du mer tips i vad man kan förbereda sig med? =)
Notera vad du har svårt att göra (som du kunde göra förut). Om läkaren har rätt kanske du riskérar att få nedsatt rörlighet i handen (det kallas på byråkratspråk för partiell invaliditet). Det är det jätteviktigt att ev. nedsatt rörlighet framgår av läkarjournaler och andra officiella papper. Förslaget att ta bilder är bra. Försäkringsakassans beslut kan överklagas till Förvaltningsrätten och där ska man alltid begära muntlig förhandling och där brukar det hjälpa med att visa intyg, journaler, bilder etc.
Tackar för alla tips =) Fortsätt gärna att skriv ner de ni kommer på, alla kommer att vara till hjälps.
Var inne på sjukan igår pga värken, handen hade svullnat upp i gipset och läkaren valde att gips är nog inte var en bra ide ändå så nu har jag bandage istället med för o nackdelar...
Blev lite förvånad när jag såg handen för jag var hundra på att dom hade öppnat handen från undersidan eftersom det känns som någon har skurit mig med en stor grov slö kniv där men fanns inte ett märke.. måste ju tyda på att det är mjukdelarna i handen som värker o tagit skada..
Passade på att ta kort =) Såg rätt så skapligt ut, dvs ingen infektion lr sp =) Sen så tycker nog inte så många att det ser trevligt ut med deformerad hud, svullna delar o en massa stift som sticker ut..
Skönt var iaf att läkarna måste ha begränsat ev ärr o så genom att varit väldigt varsamma med hur mycket dom öppnat... ( Egentligen så skulle dom ha bultat / skruvat benen men handen var så svullen att det var nätt o jämt att dom ville operera.. Så dom valde att röra så lite som möjligt o stifta istället.. )
Var inne på sjukan igår pga värken, handen hade svullnat upp i gipset och läkaren valde att gips är nog inte var en bra ide ändå så nu har jag bandage istället med för o nackdelar...
Blev lite förvånad när jag såg handen för jag var hundra på att dom hade öppnat handen från undersidan eftersom det känns som någon har skurit mig med en stor grov slö kniv där men fanns inte ett märke.. måste ju tyda på att det är mjukdelarna i handen som värker o tagit skada..
Passade på att ta kort =) Såg rätt så skapligt ut, dvs ingen infektion lr sp =) Sen så tycker nog inte så många att det ser trevligt ut med deformerad hud, svullna delar o en massa stift som sticker ut..
Skönt var iaf att läkarna måste ha begränsat ev ärr o så genom att varit väldigt varsamma med hur mycket dom öppnat... ( Egentligen så skulle dom ha bultat / skruvat benen men handen var så svullen att det var nätt o jämt att dom ville operera.. Så dom valde att röra så lite som möjligt o stifta istället.. )
Klicka här för att svara