Hej
vi och mannens brors familj bor i varsin villa och står inför en situation där vi tänker byta bostad med varandra. Detta är en tillfällig lösning för att få vardagen att fungera bättre (barn, dagis, skola, egen företag...). Vi hade tänkt att bara flytta samt folkbokföra oss i de nya adresserna men inte växla några pengar, och fortsätta betala våra egna bostadslån, eftersom vi ska framför allt göra det "på prov" och se om det funkar bra.

Vi undrar om det finns några juridiska hinder för oss att göra detta. Vi har tänkt att skriva ett kontrakt bara för att ha det på papper, räcker det med en lista av saker som vi kommit överens om och att vi som äger villorna skriver på? Finns det något ur skattesynpunkt som vi behöver tänka på? Villorna finns i samma stadsdel med ca 2 km:s avstånd och är ungefär lika mycket värda.

Tacksam om någon har möjlighet att svara!

Det låter ju som någon form av hyreskontrakt där ni hyr av varandra. Även om ni inte betalar hyra till varandra så kanske ni anses ha fått någon form av schablonhyra, hyran betalas ju i natura i form av den andra familiens lån av det andra huset.

När man hyr ut en privatbostad så skall man deklarera intäkten som inkomst av rörelse (blir egenavgifter osv), man får bara dra av en schablonkostnad man har för huset, inte den verkliga kostnaden.

Nu spekulerar jag bara utan att veta om det kan betraktas som uthyrning.

Beställ eftersändning av posten tills vidare och inget mer.

Kommer ni fram till att ni vill byta, så skänk husen i gåva till varandra.

Sen finns det naturligtvis en sjuhelvetes massa andra aspekter att ta hänsyn till egentligen med tanke på vad man kan få "på köpet" med ett hus, men det förutsätter jag att ni har eller skaffar er koll på själva...

Tack för svaren.
Vi kommer att behöva folkbokföra oss så att den skolan som ligger närmast oss blir skyldig att hjälpa oss att få plats i skolan. De går efter folkbokföringsadressen.

Annars tänkte vi reglera de vanligaste sakerna som kan hända, som skada i fastigheten, förändringar i fastigheten, planerad försäljning osv i avtalet som vi gör oss emellan. Vi har inga problem att komma överens mellan varandra utan vill bara veta om det kan ha några nackdelar för oss rent skattemässigt eller övrigt. Tanken är inte att byta egendom med varandra. Man skulle kunna säga antagligen att det kan vara ett hyreskontrakt fast med hyra på 0 kronor.

Behöver man ett hyreskontrakt, räcket det inte med ett avtal mellan privatpersoner?

Känns nästan att det blir en fråga till skatteverket...

timmelstad skrev:
Beställ eftersändning av posten tills vidare och inget mer.

Kommer ni fram till att ni vill byta, så skänk husen i gåva till varandra.
Funkar det?
Gissar att de har lån med mera som huset står som säkerhet?

Jaja, det var OT hursomhelst :blushing:

I alla fall i dagsläget är det inte något som är aktuellt, att vi skulle byta egendom, utan det gäller bara att bosätta sig i andras hur, inte äga dem. Det är inget vi är ute efter utan tänker göra det under max 3 år om det funkar bra, tills minsta barnet börjar skolan.

satu skrev:
Man skulle kunna säga antagligen att det kan vara ett hyreskontrakt fast med hyra på 0 kronor.
Jag tror inte att man kan ha en hyra på just 0 kr. För att det ska föreligga ett hyresavtal så måste det vara en avgift. Så en symbolisk summa på 1000kr kanske vore mer rimligt.

OT.
Jag har för mig att vissa hyresvärdar ibland erbjuder "0kr hyra" under ett par månader vid t.ex renoveringar. Dock inte för att vara schyssta, utan för att då har de en möjlighet att vräka den som bor där.
Besittningsrätten existerar ju inte om det inte ens finns ett gällande hyresavtal...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.