För att göra en väldigt lång historia kort;

En enplans villa med två lägenheter bredvid varandra och två olika adresser. Kommunen äger fastigheten och ena delen av villan men jag äger den andra delen men ej marken så vitt det verkar. På vinden som är sammankopplad mellan lägenheterna så är det dock ingen brandvägg alls utan det är fritt blås från ena sidan till den andra. Ev är kanske väggen mellan lägenheterna brandskyddad men tvivlar starkt då det är ett väldigt gammalt hus på över 100 år och lagarna var det väl lite si och så med på den tiden och på kommunen verkar det som det inte är det.

Vem är kostnadsansvarig för att en brandvägg byggs, jag eller kommunen? Det är ju lag på att en sådan skall finnas om det är olika ägare som i detta fall.

Hittade överraskande nog inget om detta på internet men det kan ju bero på att en brandvägg förstås byggs när huset byggs och att kanske som det är i detta fall normalt inte förekommer.

/Gustavsson

Krav på brandvägg gäller tyvärr ej retroaktivt.Äger du inte marken så finns det bara en fastighetsägare,det du äger är lös egendom samma som exv bostadsrätt eller byggnad på ofri grund.
För 100år sedan fans ett högt brandskydd se alla tak med genomgående brandmurar i stadsbebyggelse.
Brandskyddskraven sänktes i samband med HSBs och Riksbyggens radhusbebyggekse för att bygga billigt och enkelt till breda massor.
Radhuslängor har ju visat sig vara riktiga brandfällor, brinner ett brinner alla inom några minuter.
Har någon myndighet ställt krav på ökat brandskydd? Är det så ligger det på fastighetsägaren att åtgärda.
MVH/MLj

O
Varför skulle kommunen bekosta en brandvägg? börja med att ställa dig den frågan så inser du snabbt att det blir du som får betala, men eftersom kommunen äger halva huset så kan ni väl dela på kostnaden, fastighetsägare emellan...

Det finns bara en fastighet halva huset står på ofri grund, tomträtt eller arrende är det rätt uppfattat?
Om det varit två separata fastigheter med olika fastighetsbeteckningar, hade brandväggen hamnat i fastighetsgräns och kostnaden delats mellan ägarna.
Har TS några planer på att friköpa sin bostadsbyggnads tomt kan byggnadsnämnd eller motsv ställa krav på brandavskiljning före avstyckning.
MVH/MLj

Intressant info här, tackar så mycket!

Jo hade det varit två olika fastigheter så hade ju var och en stått för summan.

Det finns bara en fastighet halva huset står på ofri grund, tomträtt eller arrende är det rätt uppfattat?

Helt rätt, vad mitt står på är dock den långa historien men ofri grund är det förmodligen men det andra sedan tvista de lärde då det inte är enkelt i detta fall pga många olika faktorer.

Jag äger min del av huset som sådant men alltså ej marken men man hade ju mer än gärna velat även ha halva fastigheten och tomten inbakat i huset men de kommer de säkert inte att gå med på, ev kanske särskild lagfart på enbart byggnaden som det verkade som om det var något som hette.

Nej det har inte varit något krav på ökat brandskydd (så vitt jag vet) det är andra saker involverade som är anledningen till att jag frågar.

Men då vet jag, den som äger fastigheten och så som det är i detta fall med mig är alltså normalt den som står för en ev uppförande av en brandvägg om det behövs.

Men förresten att det är helt öppet på vinden från gavel till gavel mellan lägenheterna utan något skydd emellan är väl inte ok ur brandskyddssynpunkt för då kan ju en brand ändå sprida sig genom vinden även om kanske väggen mellan lägenheterna hade varit brandskyddad?

Gustavsson skrev:
Men förresten att det är helt öppet på vinden från gavel till gavel mellan lägenheterna utan något skydd emellan är väl inte ok ur brandskyddssynpunkt för då kan ju en brand ändå sprida sig genom vinden även om kanske väggen mellan lägenheterna hade varit brandskyddad?
Det är väl mer regel än undantag att vinden är öppen mellan intilliggande lägenheter?

Vet inte faktiskt men tycker i så fall att det är lite dumt ur brandskyddssynpunkt just pga att elden då kan sprida sig till den andra lägenheten och vidare.

O
Brandskyddsregler brukar inte gälla retroaktivt, kan vara tur ibland.

Hur lyder resten av historien?

O
Tja, som att tvättstugor i flerbostadshus behöver ha två utgångar, kan bli både dyrt och svårt i gamla hus... ibland nästan omöjligt....

Odjuret skrev:
Tja, som att tvättstugor i flerbostadshus behöver ha två utgångar, kan bli både dyrt och svårt i gamla hus... ibland nästan omöjligt....
Jag vet inte om du svarade mig, men min fråga var egentligen ställd till TS.

Det normala torde vara att man delar på åtgärder i lokal/byggnads/fastighetsavgränsade vägg om det är något som båda har nytta av och som kommer ur myndighetskrav.

Är det däremot så att det är en åtgärd som inte är tvingande så kan jag inte se något direkt i lagar som tvingar den "ovilliga" parten att betala något som grannen vill göra. Exempelvis så kan man ha dessa diskussioner när ena parten av sitt försäkringsbolag är tvingad att förstärka skalskyddet. Visst, det är ju inte till nackdel för grannen, men knappast så att han utan vidare går med på att betala hälften.

I just ditt fall skulle jag i stället för "fastighetsägaren" säga "byggnadsägaren" eftersom du äger en byggnad på ofri grund. Visst är det tekniskt sett samma byggnad, men juridiskt är ni två olika "byggnadsägare".

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.