Hej Jag har en fundering, vi har köpt gårdent av svärföräldrana som vi bor i. Men när huset vart för litet vart vi tvungen att bygga nytt, och det sattes upp av en utsättare. men kartan och gränserna sämmer inte alls Ca 4-5 m fel på var sin sida + på ena - på andra detta gör att spånboden min hamnar på
grannens tomt och stallet ligger pricis på tomtgränsenDetta är iofs inget problem (mycket bra granne :) )men vad är det som gäller. Har ett bygglov för stallet som visar 4.5 m till tomtgräns skrivet ca 1991. dessutom står i bygglovet för det nya huset TRAKTGRÄNS. Det finns inga markeringar (utsättningar) bara svärfar har pekat var gänsen går. hoppas nån vet ungefär vad som gäller

I första hand gäller verkligheten bef rösen rör mm ,det finns också förrättningkartor hos lantmäteriet .

Fastighetskartan/ekonomiskakartan kan ha ganska stora fel, fick på en kurs förra veckan se flera exempel på fel upp till 20 meter och hus som var på felsida gränsen på kartan men inte i verkligheten lantmäteriet garanterar heller inte att den är rätt.

Bor ni i svärföräldrarna?!

(förlåt.)

tack larsbj för snabbt svar Då vet jag

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.