Det var en lång rubrik... :blushing:

Igår kväll råkade vi ut för en vattenläcka. Det läcker från avloppsröret som kommer från badkaret på ovanvåningen. Helt plötsligt böjade det droppa uppe i innertaket våningen under... Kul kul...:S

På torsdag kommer en utsänd från länsförskringar som ska kolla läget genom att bryta upp innertaket för att se om han/hon kan se omfattningen av skadan. Och jag förmodar att denne person avgör sedan "vårt öde" gällande försäkringsbelopp.

Har efter lite letade, på bland annat denna sidan, fått lite mer kött på benen vad som gäller vid skador på huset. Fast är ändå lite vilsen.

Ni som har erfarenhet av detta på ett eller anat sätt. Vad kan ni ge för tips/råd ?

Huset är byggt -77 och badrummet är gammalt. Dock är nog golv/vägg mattorna bytta en gång ( är dock ej säker ) sedan dess. Förstår att värdet givetvis inte är så högt på detta...Det mäter c:a 5 kvm. Vad har jag att vänta tror ni ? Ni vet ju ej omfattningen av skadan självklart. Men har ni någon erfarenhet av sådant här ?

Tur i oturen är att den målarfirman som ska hit och måla innertaken inte ska hit förrän i mitten av mars... Hade varit ännu tråkigare om det var precis nymålat och man måste slita bort innertaket... :O

Tror bara du skall räkna med att de ersätter torkning (som kan vara ganska dyrt) och en del av rivningsarbetet.

Om de måste sätta upp ett avfuktningsaggregat så diskutera elkostnaden med bolaget. Elkostnaden kan gå på 5000 och mer.

En kollega till mig hade nyligen liknande skada. I det fallet gjorde han delar av rivningsjobbet själv och fick ersättning eller om det var avdrag på självrisken för insatsen. Som jag fattade det ersatte bolaget även allt på undervåningen som blivit skadat. Tak (ommålning) och parkett som rest sig av vatten som droppat ner.

Precis, det här är det normala för försäkringsersättning av skada från gammalt badrum.
Rivningskostnad, torkning och uppbyggnad av de rum som blivit skadade av vattenskadan- det skadade badrummet undantaget.

Jag har bara en sak att säga. Sitt ALDRIG och vänta på att Länsförsäkringar ska höra av sig. Idag är det FYRA månader sedan jag anmälde en vattenskada. I måndags var första gången som någon (förutom jag och min far) gjorde någonting åt det.
LF Stockholm har jag råkat ut för. Deras handläggare har inte ringt tillbaka EN gång då han sagt det och i början är man naiv och väntar för länge innan man börjar jaga. Varje gång ärendet fått ny fart är det pga att jag kontaktat hans chefer och beklagat mig.
Deras entreprenör som nu äntligen är här och åtgärdar skadan har vid flera tillfällen kontaktat MIG och frågat om jag hört nåt från LF, för han får ingen respons. Suck.
Så: Jaga, jaga, jaga!

Du skriver "deras entrepenör". Observera att vid en skadereparation så är det du som är byggherre, beställare. Så det är inte förs. bolagets entrepenör utan din entrepenör. Bolagets roll är att de betalar. men det är ditt ansvar att entrepenören gör rätt ungefär som om du själv hade ringt dit honom för något.

Det är jag medveten om. Dock var det LF som skulle fixa fram byggare och -framför allt- ta ett beslut om ersättningens storlek, vilka delar de står för osv.
Jag har bara mötts av inkompetens. En handläggare som inte verkar kunna deras datorsystem osv och som bara skjuter problemen framför sig.:@

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.