22 313 läst ·
59 svar
22k läst
59 svar
Psykopat till granne
Jag hade för mig att man inte får använda skarvsladdar utomhus för "permanent" bruk, de får bara användas för tillfälligt bruk (t.ex. när man klipper gräsmattan eller häcken).jaso skrev:
Nerre> Räknar du tält som en permanent bostad då?
Jag skrev inget om permanent bostad, jag skrev permanent bruk. Då menade jag alltså att kabeln sitter uppe flera veckor i sträck.
Men som sagt var, jag kan ha missuppfattat nåt där. Jag tycker bara det vore konstigt om det skulle vara precis lika ok att dra en skarvsladd som att göra en korrekt installation?
Men som sagt var, jag kan ha missuppfattat nåt där. Jag tycker bara det vore konstigt om det skulle vara precis lika ok att dra en skarvsladd som att göra en korrekt installation?
Flera veckor är inte "permanent"Nerre skrev:Jag skrev inget om permanent bostad, jag skrev permanent bruk. Då menade jag alltså att kabeln sitter uppe flera veckor i sträck.
Men som sagt var, jag kan ha missuppfattat nåt där. Jag tycker bara det vore konstigt om det skulle vara precis lika ok att dra en skarvsladd som att göra en korrekt installation?
Vad det gäller att smälla upp ett tält och dra in en skarvsladd skulle jag säga att det har inget att göra med tidsaspekten alls, det kan aldrig bli permanent på basis av det. Det krävs mer "fasta" installationer för att karaktärisera något som permanent på det viset.Nerre skrev:
Begreppet "permanent" kan feltolkas som att uteslutande syfta på en tidsaspekt, vilket inte är fallet. Rent krasst är ju i sånt fall inget någonsin permanent. Inget hus står ju på en plats i all evighet, om vi ska ta ett extremt exempel för att illustrera poängen.
Rätt tänkt.timmelstad skrev:
Ett tält och en skarvsladd kan sättas upp och plockas ner på tio minuter.
Men hur bedömer man då om något används permanent? Jag vet iofs folk som sätter upp en tälthall på tomten eftersom de inte fick bygglov för att bygga ett garage... Det är så enkelt att komma runt det hela alltså?
"Permanent och varaktigt bruk" ...
Ja du, det finns nog ett gråzons-land.
Man kan t.ex. bedöma tidspekten, om det är fastskruvat eller hur det brukas ...
En byggplatscentral under byggtiden är icke en permanent inst, även om bygget skulle pågå i 10 år.
Att sätta upp ett friggebodsliknande hus att sälja glass ifrån har nog en permanent elinst även om man är helt säker på att huset ska stå max 1 säsong.
Men visst, förutom en massa självklara fall finns det ju sen svåra bedömningar.
Ja du, det finns nog ett gråzons-land.
Man kan t.ex. bedöma tidspekten, om det är fastskruvat eller hur det brukas ...
En byggplatscentral under byggtiden är icke en permanent inst, även om bygget skulle pågå i 10 år.
Att sätta upp ett friggebodsliknande hus att sälja glass ifrån har nog en permanent elinst även om man är helt säker på att huset ska stå max 1 säsong.
Men visst, förutom en massa självklara fall finns det ju sen svåra bedömningar.
Grovt förenklat, ja.Nerre skrev:
Som jag sa tidigare. Haka inte upp dig på tidsaspekten, det är snarare typen av installation som bedöms i första hand. Sen kan det uppstå knepiga bedömningssituationer med lösningar som permanentas i praktiken, typ som det du nämner med tälthall, men det är inget som går att uttala sig om rent generellt utan där blir det bedömning från fall till fall.
Vi har också en tokig granne...tyvärr. Vi försöker ta det så fint som möjligt och helt enkelt "glömma honom". Det bästa är väl att strunta i grannen. I och med att det blir höst och vinter snart minskar väl grillfrekvensen. Det är hemskt med en sådan granne, man vet aldrig när nästa dolkstöt kommer, men jag antar att följer man bara allmänna regler och lagen så har han inte så mycket att hämta kanske tröttnar han en dag (och börjar trakassera någon annan istället - och för hans del får man ju hoppas att han inte då trakasserar fel person!
Klicka här för att svara
