jaso skrev:
Om det inte är OK att dra skarvsladd till ett tält... då undrar jag vad tusan man ska ha utomhusskarvsladdar till? Får man använda skarvsladd till en el-gräsklippare utan att elsäkerhetsverket kommer?
Jag hade för mig att man inte får använda skarvsladdar utomhus för "permanent" bruk, de får bara användas för tillfälligt bruk (t.ex. när man klipper gräsmattan eller häcken).
 
Nerre> Räknar du tält som en permanent bostad då?
 
Jag skrev inget om permanent bostad, jag skrev permanent bruk. Då menade jag alltså att kabeln sitter uppe flera veckor i sträck.

Men som sagt var, jag kan ha missuppfattat nåt där. Jag tycker bara det vore konstigt om det skulle vara precis lika ok att dra en skarvsladd som att göra en korrekt installation?
 
Nerre skrev:
Jag skrev inget om permanent bostad, jag skrev permanent bruk. Då menade jag alltså att kabeln sitter uppe flera veckor i sträck.

Men som sagt var, jag kan ha missuppfattat nåt där. Jag tycker bara det vore konstigt om det skulle vara precis lika ok att dra en skarvsladd som att göra en korrekt installation?
Flera veckor är inte "permanent"
 
Mikael_L
Nä ett tält i några veckor räknas inte som permanent.

Och i vilket fall, tror du verkligen att elsäkerhetsverket rycker ut för att kolla .... :D

Dom har väl en insats-styrka som dom skickar, eller hur ...
 
  • Insatsstyrka-elsak-640.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L skrev:
Dom har väl en insats-styrka som dom skickar, eller hur ...
Dom kan få komma hem till mig om dom vill! ;)d^_^b
 
Snurre59 skrev:
Kompisen påstår att grannen pratar istället hellre skit om honom inför andra grannar. Blir kanske inga bra förutsättningar för fortsatta samtalsförsök då.
Hehe vad är denna tråd då? ;-)




---
- Sent from my iPhone using Tapatalk
 
timmelstad skrev:
Flera veckor är inte "permanent"
Var går gränsen då?

Ett halvår? Ett år? Fem år? 10 år? 20 år?
 
Nerre skrev:
Var går gränsen då?

Ett halvår? Ett år? Fem år? 10 år? 20 år?
Vad det gäller att smälla upp ett tält och dra in en skarvsladd skulle jag säga att det har inget att göra med tidsaspekten alls, det kan aldrig bli permanent på basis av det. Det krävs mer "fasta" installationer för att karaktärisera något som permanent på det viset.

Begreppet "permanent" kan feltolkas som att uteslutande syfta på en tidsaspekt, vilket inte är fallet. Rent krasst är ju i sånt fall inget någonsin permanent. Inget hus står ju på en plats i all evighet, om vi ska ta ett extremt exempel för att illustrera poängen.
 
timmelstad skrev:
Vad det gäller att smälla upp ett tält och dra in en skarvsladd skulle jag säga att det har inget att göra med tidsaspekten alls, det kan aldrig bli permanent på basis av det. Det krävs mer "fasta" installationer för att karaktärisera något som permanent på det viset.
Rätt tänkt.
Ett tält och en skarvsladd kan sättas upp och plockas ner på tio minuter.
 
Men hur bedömer man då om något används permanent? Jag vet iofs folk som sätter upp en tälthall på tomten eftersom de inte fick bygglov för att bygga ett garage... Det är så enkelt att komma runt det hela alltså?
 
Mikael_L
"Permanent och varaktigt bruk" ...

Ja du, det finns nog ett gråzons-land.
Man kan t.ex. bedöma tidspekten, om det är fastskruvat eller hur det brukas ...

En byggplatscentral under byggtiden är icke en permanent inst, även om bygget skulle pågå i 10 år.
Att sätta upp ett friggebodsliknande hus att sälja glass ifrån har nog en permanent elinst även om man är helt säker på att huset ska stå max 1 säsong.

Men visst, förutom en massa självklara fall finns det ju sen svåra bedömningar.
 
Nerre skrev:
Men hur bedömer man då om något används permanent? Jag vet iofs folk som sätter upp en tälthall på tomten eftersom de inte fick bygglov för att bygga ett garage... Det är så enkelt att komma runt det hela alltså?
Grovt förenklat, ja.

Som jag sa tidigare. Haka inte upp dig på tidsaspekten, det är snarare typen av installation som bedöms i första hand. Sen kan det uppstå knepiga bedömningssituationer med lösningar som permanentas i praktiken, typ som det du nämner med tälthall, men det är inget som går att uttala sig om rent generellt utan där blir det bedömning från fall till fall.
 
har det slutat funka att ge folk stryk när dom är freaks?
 
Vi har också en tokig granne...tyvärr. Vi försöker ta det så fint som möjligt och helt enkelt "glömma honom". Det bästa är väl att strunta i grannen. I och med att det blir höst och vinter snart minskar väl grillfrekvensen. Det är hemskt med en sådan granne, man vet aldrig när nästa dolkstöt kommer, men jag antar att följer man bara allmänna regler och lagen så har han inte så mycket att hämta kanske tröttnar han en dag (och börjar trakassera någon annan istället - och för hans del får man ju hoppas att han inte då trakasserar fel person!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.