DarrenB skrev:
Frågan kvarstår dock oavsett hur hantverkaren reagerar.
Vad har jag för möjligheter/skyldigheter då man kommit överens om ett fastprisuppdrag och man vill bryta avtalet och få ersättning för resterande arbete?
Eftersom det i slutändan handlar om en tolkning/tillämpning av en lag, så är det i slutändan en tolkningsfråga.

Därför jag menar att du ska ta upp frågan med hantverkaren direkt först och se vad du får för respons. Kanske kan ni förhandla er fram till en lösning som båda kan acceptera, annars får du gå vidare och antingen själv eller med hjälp av ombud driva det som en tvistefråga. Går det så långt och ingen förlikning nås lär det ta ett år om inte mer att få ett slutgiltigt utslag i domstol. Förhoppningsvis går det inte så långt.

Mikael_L
Har du betalt 80-90% av hela arbetet eller av vad som hittills är utfört?
Om det är det första har du en ännu tråkigare sits.

I så fall skulle jag försöka få denne "yrkesman" att utföra så mycket som möjligt (av sådant han är kapabel att göra med anständigt resultat) utan att betala något mer. "Resten betalas ut först när allt är klart och besiktigat!"

Men annars tror jag att du måste bereda han chans att göra om och göra rätt.
Har ni redan passerat det datum då det skulle vara färdigt (hoppas du har skriftligt på detta) så kan du antagligen ställa krav på att det ska vara klart väldigt fort. Att ange en tidsfrist som är så kort att några vana goda hantverkare skulle precis hinna göra allt klart är nog tillräcklig.
Sen bör du ange din plan på hur det sen ska gå vidare, att du sedan anlitar en annan firma som gör klart jobbet på hans bekostnad. Dvs du anger att han ska komma att betala den som sen utför det som inte är klart och/eller felaktigt.

Skriv och posta med rek, eller skriv och kopiera upp i 5 exemplar. Posta sen två brev till firman under två olika dagar med någon som vittne på att du satt brevet i kuvertet, rätt adress och lagt i brevlådan, vittnet får en egen kopia på brevet som han kollat är likadan som den postade, eller han kan väl iofs skriva sin namnteckning på en kopia du själv behåller.
Detta håller garanterat i rätten, i svensk rättspraxis antar man att två brev postade olika dagar inte båda kommer bort.

Men du måste agera nu, först och främst om färdigställande, det som inte är riktigt utfört är nog i princip en senare fråga, en hantverkare kan ju vara medveten om något fel, som han tänkt rätta till innan han anser sig färdig.
Men dokumentera alla fel, brister och misstänkta saker du lägger märke till. Fotografera och anteckna och låt även gärna andra som har något litet hum också se, kolla, klämma och känna.

edit:
Och lite som timmelstad skriver, börja först i en inte fullt så hård och "juridisk" ton. Mycket kan man kanske lösa om man försöker sätta sig ner och börja med "-Vi har ett problem här..."
Att direkt börja skramla med vapen brukar många gånger bara höja konflikten till nya nivåer.

Redigerat:
OM du häver avtalet så skall du inte räkna med att hantverkaren kommer att betala något av de pengar du betalat, oavsett hur rätt du har.

OM du skall få hantverkaren att hosta upp pengar för färdigställande som en annan firma utför, så får du räkna med att du måste stämma hantverkaren, och det kommer att ta minimum 1 år (om ni inte förlikas på vägen), känner till liknande processer som pågick i 3 år, och nådde då ändå inte upp till Hovrätten, fast då gällde det mer pengar än det rimligen kan handla om i ett 3 veckorsjobb.

Mikael_L
hempularen skrev:
OM du skall få hantverkaren att hosta upp pengar för färdigställande som en annan firma utför, så får du räkna med att du måste stämma hantverkaren, och det kommer att ta minimum 1 år (om ni inte förlikas på vägen), känner till liknande processer som pågick i 3 år, och nådde då ändå inte upp till Hovrätten, fast då gällde det mer pengar än det rimligen kan handla om i ett 3 veckorsjobb.
Nä, precis. Den resan är inte så stor risk att man tar för de belopp det bör röra sig om här.

Men de pengar man håller inne kan ju kvittas mot de kostnader som uppstått för att göra klart och göra om sånt som är fel.
Så förhoppningsvis har DarrenB hållit inne tillräckligt, eller nästan tillräckligt med pengar.

Och är det innehållna beloppet för stort så får man givetvis betala hantverkaren det som blev kvar. ;)

Ok, tack för bra svar!

Jag har absolut ingen lust att göra en stor grej av det hela utan att
a) få färdigt mitt bygge
b) i den kvalitet jag krävt
c) inte gå back ekonomiskt för att färdigställa

DarrenB skrev:
Ok, tack för bra svar!

Jag har absolut ingen lust att göra en stor grej av det hela utan att
a) få färdigt mitt bygge
b) i den kvalitet jag krävt
c) inte gå back ekonomiskt för att färdigställa
Som du beskrivit det hittills så tycker jag att a) låter klart möjligt, men b) och c) kan helt klart bli mer komplicerat. Tyvärr. Jag skulle åtminstone ställa in mig på det till en början...

Är b och c verkligen så komplicerade? Ska man inte kunna räkna att få något levererat för rätt kvalitet eller ska man vid sådana här tillfällen räkna med att man blivit blåst?

Mikael_L
Tja, lärdomen många fått är att inte betala för något förrän det är klart.

Du kan ju hoppas på en ärlig och hederlig hantverkare med lite skam i kroppen, då bör det gå att komma någorlunda helskinnad ur det hela.
Om han däremot är helt på kollisionskurs med dig så kommer han antagligen inte bjuda på någon lösning för dig.
Och vill du stå på dig så kan du då gå den juridiska vägen, och även om du skulle ha rätt så känns det säkert sådär jättekul 1 år senare när domen överklagas till hovrätten och era advokatkostnader redan blivit i flera hundratusenkronorsklassen.
Domstolen kanske även försöker få er att förlikas som en första åtgärd, då brukar man få stå för egna kostnader.

Så tipset till alla är:
Betala aldrig i förskott.
Ty det är enda påtryckningsmedlet. Eller nja, inte enda men ett bra ett i alla fall.

Skötsamma hantverkare har man ju ofta inga större problem med, men det är ju svårt att i förväg veta om det är en bra en eller ett rötägg, det står ju liksom inte skrivet i pannan på dom.

Det vore väl en idé, att som straff tatueras det in "rötägg" i pannan på hantverkare när dom förlorat i rätten för tredje gången ... :cool:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.