Har sålt min lägenhet (en 1,5:a) privat och allt känns bra kring det.
Eftersom jag inte anlitade någon mäklare för säljuppdraget så behövde jag lite hjälp vid skrivandet, jag kontaktade en mäklarbyrå som erbjöd sig att hjälpa till mot den nätta summan 10.000kr.
Svindyrt jag vet, ingen idé att ta upp summan till diskussion.

Nu så ska ju alla papper skrivas i slutet på veckan.
Men vad behöver jag tänka på och göra nu? Vilka fällor kan jag gå i om jag inte är försiktigt från början?
Hur gör jag för att skydda mig ifall något skulle hända med lägenheten om ett tag?

Tacksam för alla tips

Banken kan hjälpa till.

Villkoren kring försäljningen regleras antingen i lag eller i det kontrakt du skriver i slutet av veckan. Vad är det du tänker att du behöver skydda dig mot?

AnneFi
Är det bostadsrätt så ring din ordförande i föreningen.
Vår plockade fram papperna som gällde och satt sig ner och hjälpte till vid vår försäljning.

timmelstad skrev:
Villkoren kring försäljningen regleras antingen i lag eller i det kontrakt du skriver i slutet av veckan. Vad är det du tänker att du behöver skydda dig mot?
Om något skulle hände, som precis vad som helst.
T.ex. om det skulle bli en vattenskada i lägenheten om 1 år, vad skulle hända då?
Om altandörren skulle kärva ihop totalt om ett halvår så den måste bytas, den är lite trög nu, vad händer då osv?

frohike skrev:
Banken kan hjälpa till.
Banken hjälper inte till med dessa ärenden fick jag som svar.
Det spelar ju ingen roll nu ändå, har redan betalt mäklaren 10000kr.
Hon fixar papper osv men har inte direkt gett mig några råd, varpå jag frågar här.
Ska man lämna över en lista på saker som är mindre fel och brister, tex att altandörren kärvar lite?

naggen skrev:
T.ex. om det skulle bli en vattenskada i lägenheten om 1 år, vad skulle hända då?
Om altandörren skulle kärva ihop totalt om ett halvår så den måste bytas, den är lite trög nu, vad händer då osv?
Nu är det en bostadsrätt du har sålt, och det är inget hus. Vilket betyder att du har inte 10 års ansvar för dolda fel mm.
En bostadsrätt är att klassa med en vara, en produkt du köper. Om något går sönder efter att du har lämnat över nyckeln ja synd för köparen. Det är som vilken vara eller produkt du än köper. Är den ny har du vissa rättigheter som köpare, men en begagnad vara så har du mindre rättigheter som köpare då varans skick och ålder är avgörande. Lite i grova drag.

Om det blir en vattenskada i lägenheten om ett år är det inte ditt problem, om du nu inte har gjort ett ingrepp i lägenheten som inte är riktigt gjort, men det kan du inte friskriva dig ifrån ändå.
Om låset kärvar, ja då får köparen helt vackert köpa ett nytt eller laga det, du har inget ansvar för förslitningsskador för fem öre

Du behöver inte rent formellt lämna över en sådan lista.

En sak som måste ordnas under processen är att köparen måste beviljas medlemsskap i föreningen. OM köparen av ngn. anledning nekas medlemskap, så är affären ogiltig. Men föreningen är skyldig att godkänna köparen utom i några speciella fall, det viktigaste är att köparen skall ha för avsikt att använda lägenheten som bostad.

Vissa föreningar tar också kreditupplysning på köparna, det har dom egentligen ingen rätt att göra, framförallt så är betalningsanmärkningar inte ett godtagbart skäl att neka medlemskap (fast vissa föreningar nekar ändå i det läget och hoppas att säljaren hellre hittar en annan köpare än tar sig tid och stämmer föreningen).

I något skede (osäker på om det är vid kontraktsskrivningen, eller vid slutbetalningen) så bör man ha uppgifter om vilka pantförskrivningar som finns, köparen skall kunna se att alla lån som belastar lägenheten blir lösta vid övertagandet. Detta vet jag att många mäklare slarvar med, och bara går blint på vad säljaren påstår, men helst skall man ha en lista från föreningen om vilka panter som finns.

Det är en fördel att kolla listan i god tid, efterssom det inte är direkt ovanligt med felaktigheter, låneinstitut som slarvar med att avskriva en pant när lånet är betalat eller flyttat.

naggen skrev:
Som sagt, om det blir en vattenskada så är det ett försäkringsärende. Inget för dig om du inte själv meckat i badrummet. Har du det och sabbat nåt som blir fel framöver kan du ändå inte påverka det genom att skriva något, så släpp det.

Att altandörren kärvar är upp till köparen att notera och ta med i bedömningen när denne köper. Inte ditt problem. Vill du ge köparen viss info, fine, men det finns inga krav på dig att göra det.

Som hempularen säger så är det dock viktigt att ha med i kontraktet att det är avhängigt att köparen beviljas medlemsskap, men det förutsätter jag finns med i det avtal mäklaren upprättar åt dig för 10 000:-.

Du bör också kolla med mäklaren så att h*n ordnar den delen med föreningen, det viktiga är att det inte faller mellan stolarna.

Tack för tipsen, fyll på om ni kommer på nåt mer.
Ska skriva på fredag.
Har snackat med mäklaren som sagt att han fixar utträde för mig ur föreningen och inträde för köparen.
Pengarna (handpenningen) ligger på mäklarfirmans konto tills köparen är medlem i föreningen, då går de över till mig.
Mäklaren verkar han koll på läget.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.