8 065 läst ·
15 svar
8k läst
15 svar
Slutbevis som saknas
Sida 1 av 2
Moderator
· Stockholm
· 57 846 inlägg
Jag tror iofs. att det är det formellt korrekta sättet att lösa en sådan situation, men då skall det nya bygglovet prövas mot de regler som gäller nu, inte de som gällde när det ursprungliga lovet beviljades.
I det här fallet så mätte man bara huskroppen först och nämnde inte att tidigare tillbyggnad på 100m2 saknade slutbevis på sitt bygglov. Tillbyggnaden saknades på Lantmäteriet mm. kartor. Bygglov och kontrollplan var utfärdat.
Moderator
· Stockholm
· 57 846 inlägg
jag kanske missförstod frågan.
Om det finns svartbyggen så är det ganska vanligt att man "legaliserar" dem i samband med att nytt bygglov söks. Däremot så tar man hänsyn till de svartbyggda ytorna vid behandlingen av nytt lov. Så om huset genom svartbygge redan är större än vad detaljplanen tillåter så skall det vara näst intill omöjligt att få bygglov för ytterligare byggnadsyta (men att ex. bygga på höjden kan ofta godkännas, även ovanpå en svartbyggd yta).
Om det finns svartbyggen så är det ganska vanligt att man "legaliserar" dem i samband med att nytt bygglov söks. Däremot så tar man hänsyn till de svartbyggda ytorna vid behandlingen av nytt lov. Så om huset genom svartbygge redan är större än vad detaljplanen tillåter så skall det vara näst intill omöjligt att få bygglov för ytterligare byggnadsyta (men att ex. bygga på höjden kan ofta godkännas, även ovanpå en svartbyggd yta).
Nja! Svartbygge är det väl inte för ett bygglov godkändes och kontrollplan gjordes ju ett antal år innan. Men man fick inte in några handlingar och fastigheten fick inget slutbevis på de beviljade byggloven. Jag vet att inte allt följdes enligt kontrollplanen. Men man ritade bara om situationsplanen som den såg ut då och nämnde inte avsaknaden av slutbevis från det tidigare bygglovet.
Moderator
· Stockholm
· 57 846 inlägg
Det låter väldigt märkligt, de är offentliga handlingar. Det är bara att åka dit och be att få titta på dem. Exakt hur det funkar skiljer sig lite, men här i Stockholms kommun så har stadsbyggnadskontoret ganska generösa öppettider, då är det bara att åka dit och begära ut handlingarna, de brukar kunna få fram allt på 5 -10 minuter. Visserligen några år sedan jag gjorde så, kan ha ändrat sig.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 846 inlägg
Det blir helt klart läge för en massa strul om slutbeviset saknas. Om bygglovet blir ogiltigt så är det byggda rent formellt ett svartbygge. Men så länge det är byggt någorlunda i enlighet med bygglovet så tror jag att det i praktiken brukar ordna sig med kommunen.
klaskarlsson skrev:
Jo, förvisso., Vi köpte ett hyfsat nytt hus men var noviser o hade aldrig hört talas om slutbevis, förens av en slump mycket senare....då det visade sig att vårt hus inte hade något.......
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Då uppkommer ju en intrssant följdfråga: Vet ni vad som hade hänt om ni inte hade lyckats få ut det i tid ?Byggis1976 skrev:Jo, förvisso., Vi köpte ett hyfsat nytt hus men var noviser o hade aldrig hört talas om slutbevis, förens av en slump mycket senare....då det visade sig att vårt hus inte hade något.......Vi fick då börja dra i det ordentligt för att hinna få ut det i tid. Mycket intressant. Jag tycker någon (besiktningsman, mäklare) skulle informera om dessa saker....
/K