Gör det klart för kommunen att ni kommer återställa huset till vad det var. Inkl trasiga fönster, slita ur avlopp, vatten osv. Gärna sånt som kostar tycker jag ni ska pusha på :D

-MH- skrev:
Jag tror faktiskt inte ni har något case. Det är ju en lokal ni hyr, och då är hyreslagarna inte så styrande.
Så du menar att de hade haft rätt till ersättning för deras restaurering av huset om de hyrt det för att bo i ?

Nej, det menar jag inte. Jordabalken gör däremot stor skillnad på om du hyr för bostad eller för annat ändamål.

-MH- skrev:
Nej, det menar jag inte. Jordabalken gör däremot stor skillnad på om du hyr för bostad eller för annat ändamål.
Nja, så stor skillnad kan man ju diskutera om det är när det gäller ersättning för standardhöjande restaurering/renovering, som ju knappast regleras alls i JB (på egendom man måste frånträda men inte äger), oavsett hyra av bostad eller lokal.

Men det var som sagt rätt att kräva ersättning för standardhöjande åtgärder (inte att sammanblanda med underhåll) som gjorts när hyresgästen tvingas lämna objektet som var min fråga, och speciellt om husägaren är kommunen. Som väl knappast får tjäna pengar på ideellt arbete ?
Tydligen har det i "hyran" till kommunen i detta fallet i princip inte ingått någonting genom åren, så det är väldigt tydligt vem som stått för vad. Tror t.o.m. det under en period för ett antal år sedan var tal om att föreningen skulle få huset till skänks. Men det var då det.....

Den här kampen är antagligen enklast att vinna genom att gå ut i media och därmed spela på känsla och inte juridik. Belys allt ideellt arbete som medlemmarna gjort under flera års tid, alla pengar ni samlat ihop och plöjt ner i byggnaden och nu när den är renoverad så kräver kommunen tillbaka den för att hyra ut den mot en hyra som är 1000%+ högre.

Det finns ingen politiker som vill bli förknippad med detta.

Ingper skrev:
Under alla år har föreningen stått för all drift & underhåll, och till kommunen betalat en hyressumma motsvarande ungefär ett par tre procent ränta på husets marknadsvärde.
Kommunen har nu utan större förvarning sagt upp hyresavtalet och föreslagit ett nytt med 1000% (!) höjning.
Ska vi tolka det som att de nu betalat 12500:-/året och kommunen höjt det till 165000:-/året?

andersmc skrev:
Ska vi tolka det som att de nu betalat 12500:-/året och kommunen höjt det till 165000:-/året?
Vet inte de exakta siffrorna, men hyran kommer bli ungefär tiodubblad. Procentsatsen av marknadsvärdet - ta det med en nypa salt. Det var min reflektion och det stämmer nog inte så på kronan nu när jag räknar efter....;). Tror det är en höjning från typ 10.000:- till 100.000:-/år.

Redigerat:
Ja, storleksordningen var rätt, det var ungefär så jag funderade.

Det är rätt typiskt hur kommuner fungerar. I ena änden sitter det folk som har till jobb att stödja föreningslivet på alla sätt, i andra änden sitter de som utan att tveka krossar en förening bara för att dra in några extra kronor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.