7 601 läst ·
33 svar
8k läst
33 svar
höjning av hyra/förändringar i hyreskontrakt?
Medlem
· västra götaland
· 69 inlägg
sitter o läser hyreslagen till punkt o pricka...och det står att 9 mån uppsägning gäller på lokal om inte särskild handling har upprättats mellan hyresvärd o hyresgäst.hempularen skrev:
det står ju 3 månader på mitt kontrakt, dock så skiter jag i om det är 3 eller 9 månader.
tror faktiskt att tantan kommer godkänna höjningen i sista ändan ändå.
så länge den är skälig och det kommer den vara!
mvh
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Jag läste 12 Kap 4§:
Hyresavtal som gäller för obestämd tid kan, om inte längre uppsägningstid har avtalats, sägas upp för att upphöra att gälla
1. vid det månadsskifte som inträffar närmast efter tre månader från uppsägningen, när avtalet avser en bostadslägenhet, eller
2. vid det månadsskifte som inträffar närmast efter nio månader från uppsägningen, när avtalet avser en lokal.
Dvs som jag tolkar det så kan man avtala om längre uppsägningstid, men inte kortare.
Hyresavtal som gäller för obestämd tid kan, om inte längre uppsägningstid har avtalats, sägas upp för att upphöra att gälla
1. vid det månadsskifte som inträffar närmast efter tre månader från uppsägningen, när avtalet avser en bostadslägenhet, eller
2. vid det månadsskifte som inträffar närmast efter nio månader från uppsägningen, när avtalet avser en lokal.
Dvs som jag tolkar det så kan man avtala om längre uppsägningstid, men inte kortare.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Som jag uppfattat det så är det aktuella hyresavtalet på obestämd tid, annars kanske ngt. annat gäller.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Som jag tolkar dt du skriver så låter det som tanten kan acceptera en högre hyra, men att hon vill hålla på sin rätt vad gäller avtalets uppsägningstid.
Det är i så fall ganska normalt affärsmässigt, jag tror att du skulle råka ut för samma sak med de flesta lokalhyresgäster.
Det är i så fall ganska normalt affärsmässigt, jag tror att du skulle råka ut för samma sak med de flesta lokalhyresgäster.
Klicka här för att svara