11 738 läst ·
34 svar
12k läst
34 svar
Säljare ångrar sig efter en månad
Normalt sett tolkas sådana formuleringar som att om köparen inte tycker att det funkar så har säljaren "första tjing" på djuret. Alltså inte så att säljaren är den som avgör om det inte funkar.
Visst, det är stora kostnader också, men det ska ändå deklareras. Säljpriset på plussidan, utgifter för inkomstens förvärv på minussidan, beskattning på skillnaden. Eller något i den stilen.
Uppfödaren hade tydligen sina tvivel om att hunden kommer att passa hos köparen. Det kan bero på många orsaker fex kan det vara att hunden får stanna ensam för länge, passar inte i en lägenhet (fex stor och lurvig) att hunden behöver en fast hand och ledarskap ( enmanshund , stark vaktinstinkt), vegetarisk diet?..... ja, en uppfödare känner bäst rasen han föder upp och har lite känsla för var hunden passar till. Han var kanske inte nöjd med hur valpen utvecklas psykiskt och fysiskt?
Det behövs oftast mycket till att en säljare ångrar sin försäljning och väljer valpen tillbaka framför pengarna...... så man kan ju undra var ligger en hund begraven ?
gaia
Det behövs oftast mycket till att en säljare ångrar sin försäljning och väljer valpen tillbaka framför pengarna...... så man kan ju undra var ligger en hund begraven ?
gaia
Nej, det ska inte deklareras och vinsten ska inte beskattas förrän den uppnår en rätt ansenlig summa, undrar om det inte var 30 000 per år sist jag kollade. Du behöver läsa på lite om hobbyverksamhet. Man ska hålla koll på kostnaderna och intäkterna, men det behöver normalt sett inte deklareras, man skriver bara den eventuella skattepliktiga summan i avsedd ruta, och specificerar först på begäran.Troberg skrev:Normalt sett tolkas sådana formuleringar som att om köparen inte tycker att det funkar så har säljaren "första tjing" på djuret. Alltså inte så att säljaren är den som avgör om det inte funkar.
Visst, det är stora kostnader också, men det ska ändå deklareras. Säljpriset på plussidan, utgifter för inkomstens förvärv på minussidan, beskattning på skillnaden. Eller något i den stilen.
Underskott är avdragsgillt i fem år, dvs kan skjutas framåt rätt länge för att kompensera senare intäkter, dessutom räknas ALLA kostnader, dvs även veterinärkostnader för djur som inte lnägre går i avel, mat, kattsand, transporter till och från utställningar, avelshanar, hotell och mat i samband med utställning och en väldig massa annat.
Få seriösa hund- och kattuppfödare gör vinster som är skyldiga att deklarera.
30 kkr kan man gå plus på en kull, om den är någotsånär stor. Visst, man kan med lite trollande få bort vinsten, men det är ändå något som skattmasen kanske skulle vilja undersöka.
Dessutom, alla inkomster av hobby skall beskattas (förutom ett par undantag, tex har bärplockning ett tröskelvärde). 30 kkr är bara gränsen när man måste börja betala moms.
Se denna info från skattmasen: http://www.skatteverket.se/download/18.76a43be412206334b89800024376/34409.pdf
Dessutom, alla inkomster av hobby skall beskattas (förutom ett par undantag, tex har bärplockning ett tröskelvärde). 30 kkr är bara gränsen när man måste börja betala moms.
Se denna info från skattmasen: http://www.skatteverket.se/download/18.76a43be412206334b89800024376/34409.pdf
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
När man läser igenom det lite hastigt så är det rätt klart att allt ska bokföras och kvitto ska skrivas.
Ras hundar betingar ett ansenligt värde vid försäljning så en kull kan faktiskt säljas för så mycket som 100 000kr men det normala ligger väl runt 40-50 000.
Att inte bokföra detta på ett korrekt sätt borde nästan kunna bli ganska grovt skattebrott även om man i slutändan kanske inte tjänat så mycket.
Men hur ska skatteverket kunna veta det utan kvitto och liknande.
I det läget "hittar" skatteverket på vad dom tycker är rimliga siffror och det kan bli en dyrköpt erfarenhet.
Ras hundar betingar ett ansenligt värde vid försäljning så en kull kan faktiskt säljas för så mycket som 100 000kr men det normala ligger väl runt 40-50 000.
Att inte bokföra detta på ett korrekt sätt borde nästan kunna bli ganska grovt skattebrott även om man i slutändan kanske inte tjänat så mycket.
Men hur ska skatteverket kunna veta det utan kvitto och liknande.
I det läget "hittar" skatteverket på vad dom tycker är rimliga siffror och det kan bli en dyrköpt erfarenhet.
Klicka här för att svara