2 445 läst ·
1 svar
2k läst
1 svar
Kostnadsfördelning - Lantmäteriförrättning
Medlem
· bohuslän
· 252 inlägg
Hej,
Har haft ett par frågor tidigare rörande denna evighetsförrättning, men här kommer en ny.
Vår förrättning börjar dra på sig betydande kostnader för utredningar kring förslag som kommer från två fastighetsägare. Det ingår ca ett tiotal fastigheter i den kommande vägföreningen och då vi är sist på vägen har vi en andel på drygt 30%.
De förslag som kommit från dessa två fastighetsägare är orealistiska och kommer med största sannolikhet inte bli av. Men lantmätaren väljer ändå att utreda, och han kallar in sakkunniga, statliga lantmätare, länsstyrelsen mm. Då lanmätaren själv debiterar ca 1500 kr/timme och den sakkunnige förmodligen ännu mer byggs det upp rejäla kostnader i förrättningen.
Min fråga är alltså om vi skall behöva bekosta drygt 30% av dessa kostnader, eller kan lantmätaren fördela dessa kostnader till de fastigheter som så att säga står för dem? Kan tillägga att ingen av de andra åtta fastighetsägarna är intresserade eller skulle ha någon nytta av de ändringsförslag som nämnts.
Vad tror ni, debiterar lantmätaren alltid förrättningskostnader enligt andelsfördelningen eller kan det göras avsteg om någon inblandad varit orsaken till att kostnaden drog iväg?
Har haft ett par frågor tidigare rörande denna evighetsförrättning, men här kommer en ny.
Vår förrättning börjar dra på sig betydande kostnader för utredningar kring förslag som kommer från två fastighetsägare. Det ingår ca ett tiotal fastigheter i den kommande vägföreningen och då vi är sist på vägen har vi en andel på drygt 30%.
De förslag som kommit från dessa två fastighetsägare är orealistiska och kommer med största sannolikhet inte bli av. Men lantmätaren väljer ändå att utreda, och han kallar in sakkunniga, statliga lantmätare, länsstyrelsen mm. Då lanmätaren själv debiterar ca 1500 kr/timme och den sakkunnige förmodligen ännu mer byggs det upp rejäla kostnader i förrättningen.
Min fråga är alltså om vi skall behöva bekosta drygt 30% av dessa kostnader, eller kan lantmätaren fördela dessa kostnader till de fastigheter som så att säga står för dem? Kan tillägga att ingen av de andra åtta fastighetsägarna är intresserade eller skulle ha någon nytta av de ändringsförslag som nämnts.
Vad tror ni, debiterar lantmätaren alltid förrättningskostnader enligt andelsfördelningen eller kan det göras avsteg om någon inblandad varit orsaken till att kostnaden drog iväg?
Fördelningen är inte helt strikt efter andelarna, vår lanmätare tog ut ca 1000 per fastighet som grund, sedan fördelades resten efter andelarna, lanmätaren gjorde också så att tre fastigheter (mark utan hus med lågt andelstal) som ägdes av samma person fick en lägre förättningskostnad än om de hade ägts av tre olika, detta för att det blev orimligt dyrt annars.
Men om enskilda fastigherers "strul" drabbar dessa rätt av låter orimligt, det är ju en del av förättningen.
Hur kostander fördelas var något som LM tog upp under förättningen och inget i princip föreningen kunde påverka.
Det är ju sedan LM som har fodran mot den enskilde fastigheten och därför är det också rimligt att de bestämmer hur kostnaden fördelas.
Men om enskilda fastigherers "strul" drabbar dessa rätt av låter orimligt, det är ju en del av förättningen.
Hur kostander fördelas var något som LM tog upp under förättningen och inget i princip föreningen kunde påverka.
Det är ju sedan LM som har fodran mot den enskilde fastigheten och därför är det också rimligt att de bestämmer hur kostnaden fördelas.
Klicka här för att svara