Byggahus.se

Olika regler i olika kommuner?

1. J
    Medlem Nivå 3
    Står i begrepp att byta min combipanna (som redan idag eldas med ved) från början av 90-talet till en ny, långt mycket mer effektiv, milövänligare och brandsäkrare vedanläggning. Hade kontakt med en tjänsteman på kommunens "miljö och bygg kontor" idag. I samtalet framgick att i min kommun måste man anmäla till miljö och bygg att man avser att byta panna. Efter att anmälan inkommit skickas den till sotarna i kommunen som stämmer träff med (i detta fallet) mig för att gå igenom vad som skall göras. Man diskuterar utförande, brandsäkerhet etc. Sotaren ger sedan sitt "okej" eller "inte okej" till bytet. Sotarens svar går tillbaka till miljö och bygg kontoret som sedan skickar ett formellt "okej" till mig.
    För detta får jag betala 1100 kr.
    I grunden tycker jag att detta är väldigt bra då det handlar om min och andras säkerhet. Dock kvarstår ett par frågor som jag tänkte att någon kanske har lite mer koll än jag.

Detta är en policy för min kommun. Vilken juridisk grund finns för att kunna ha den policyn? Detta främjar ju likabehandlingsprincipen i min kommun men inte i förhållande till andra kommuner då jag antar att det finns andra policys i andra kommuner.

Vilka befogenheter har en kommun i att utfärda liknande policys? Vilket/vilka lagrum stöder detta?

Tacksam för feedback och eventuellt en diskussion angående detta:)

2. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 18
    Reglerna är samma i hela Sverie men rutinerna olika, väldigt olika uppenbarligen...jag bytte en gammal kombipanna mot en modern vedpanna för ett par år sedan och när jag fått dit den nya ringde jag sotarn och frågade om han ville titta på det och fick svaret "Nej, det är inte besiktningsbart"...?
    Lite märkligt svar men mura in ett rör i en tegelskorsten är ganska enkelt och det hela kontrolleras ju vartannat år ändå så...

3. Nyfniken
    Medlem · Nivå 18
    Ja, är det besiktningsbart minsann! :)

4. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 18
    Jo jag har aldrig begripit det där rikigt, rena svartkonsten.