11 351 läst ·
38 svar
11k läst
38 svar
Fakturan dyrare än offert !
Jomen, som jag säger: antingen har grävaren medvetet räknat med för lite fyll för att verka billigare och därigenom ta hem jobbet, eller så har han räknat fel för att han inte kunde bättre. I vilket fall så är det säljaren som gjort fel, medvetet eller omedvetet. Det är i vilket fall inte kunden som gjort fel.
Så varför ska kunden betala lärpengar, när det är säljaren som gjort fel?
Vad tycker du det ska leda till i så fall?andersmc skrev:Jomen, som jag säger: antingen har grävaren medvetet räknat med för lite fyll för att verka billigare och därigenom ta hem jobbet, eller så har han räknat fel för att han inte kunde bättre. I vilket fall så är det säljaren som gjort fel, medvetet eller omedvetet. Det är i vilket fall inte kunden som gjort fel.
Att entreprenören inte får betalt för det extra han gjort?
Håller med om att det är ju ett fel han gjort men frågan är vad TS ska strida för.
Varför skulle TS stämma entreprenören? Det räcker att bestrida fakturan med hänvisning om att TS aldrig beställt extratjänsterna, så får entreprenören välja om denne vill förhandla, eller tvingas stämma TS för att få pengarna.Hemmakatten skrev:
Det är inte den som sitter med pengarna som behöver strida, utan den som vill få dem.
Det är inte ovanligt att entreprenörer går med på att minska fakturan lite för att slippa dra saker till en osäker rättegång. Entreprenören har ju inga bevis för att TS har beställt extra fyllmassor (eftersom TS inte gjort det), eller gett entreprenören rätt att beställa de fyllmassor som behövs.
Det är ju mycket möjligt att TS skulle ha begärt att få chansen att hitta billigare fyllnadsmassor ifall entreprenören frågat innan denne beställt.
Du har helt rätt, sen är frågan om vad man har för moral och inställning till sunt förnuft.ordain skrev:Varför skulle TS stämma entreprenören? Det räcker att bestrida fakturan med hänvisning om att TS aldrig beställt extratjänsterna, så får entreprenören välja om denne vill förhandla, eller tvingas stämma TS för att få pengarna.
Det är inte den som sitter med pengarna som behöver strida, utan den som vill få dem.
Det är inte ovanligt att entreprenörer går med på att minska fakturan lite för att slippa dra saker till en osäker rättegång. Entreprenören har ju inga bevis för att TS har beställt extra fyllmassor (eftersom TS inte gjort det), eller gett entreprenören rätt att beställa de fyllmassor som behövs.
Det är ju mycket möjligt att TS skulle ha begärt att få chansen att hitta billigare fyllnadsmassor ifall entreprenören frågat innan denne beställt.
Skulle jag varit i TS läge så hade jag självklart bråkat lite med entreprenören för han har gjort ett ganska stort misstag. Men i slutändan så hade mitt sunda förnuft vilket bygger på bara min uppfattning resonerat sig fram till följande.
Entreprenören skulle ha meddelat att det krävdes mer massor. Ja
Jag blir missnöjd över det.
Massorna behövdes ändå. Ja
Skulle jag ha satt mig och ringt runt till någon annan entreprenör för att kunna köpa massorna billigare på annat håll. Nej
Gjordes det ett bra jobb i övrigt. Ja
Får jag intrycket att entreprenören gjord någon felbedömning med avsikt att försöka lura mig på något från början. Nej
Mitt sunda förnuft säger då att är jag ett vettig person så inser jag att misstag kan ske och låter detta vara. Men jag behåller en bra kontakt med entreprenören men meddelar att det var inte bra gjort att missa detta. Nästa gång jag behöver hjälp så får han göra ett riktigt bra pris och kanske bjuda på något. Det tar man i hand på.
Jo, i en perfekt värld kan det säkert vara så. Men i en annan värld, som kanske mer liknar den vi lever i, blir det så här: entreprenören fortsätter med nästa jobb hos nästa kund, som han får eftersom han uppskattar en ganska låg åtgång på materialet. Men oj, det räckte inte, vi få lägga på för 50 lax till. Och likadant med nästa. Och nästa.Suhagg skrev:Mitt sunda förnuft säger då att är jag ett vettig person så inser jag att misstag kan ske och låter detta vara. Men jag behåller en bra kontakt med entreprenören men meddelar att det var inte bra gjort att missa detta. Nästa gång jag behöver hjälp så får han göra ett riktigt bra pris och kanske bjuda på något. Det tar man i hand på.
Sen behöver TS grävt igen, anlitar samma grävare, som denna gång lämnar en ännu lägre prisuppskattning. För nu VET han att kunden är en lättlurad j*vel, så denna gången kan han lägga på ännu mer på fakturan.
Sant det du säger.andersmc skrev:Jo, i en perfekt värld kan det säkert vara så. Men i en annan värld, som kanske mer liknar den vi lever i, blir det så här: entreprenören fortsätter med nästa jobb hos nästa kund, som han får eftersom han uppskattar en ganska låg åtgång på materialet. Men oj, det räckte inte, vi få lägga på för 50 lax till. Och likadant med nästa. Och nästa.
Sen behöver TS grävt igen, anlitar samma grävare, som denna gång lämnar en ännu lägre prisuppskattning. För nu VET han att kunden är en lättlurad j*vel, så denna gången kan han lägga på ännu mer på fakturan.
Du har nog stött på sämre folk än vad jag gjort.
Nu har jag inte varit i exakt denna situation men jag tror på att ge folk en chans och får de dessutom en chans att återgälda sitt misstag så har du den mest lojala och bästa entreprenör du kan tänka dig.
Din åsikt är att entreprenören inte ska ha betalt helt enkelt.
Eloge till dig jag skulle inte kunna se entreprenören i ögonen och säga du ska inte ha en krona för du gjorde en miss och ringde inte mig. Jag hade köpt materialet av dig ändå men av princip och att jag har rätten på min sida kommer jag inte betala dig.
Juridiskt har du så klart helt rätt.
Tyvärr så stämmer det skriver, jag har råkat ut för sämre folk än du. Nästa exakt som jag beskriver. En grävare som - inte direkt luras, men i alla fall gör så att jag får betala betydligt mer än nödvändigt. Men jag bråkar inte, utan betalar. Som tack för förtroendet försöker han lura mig igen, men den gången sade jag stopp.
Tråkigt för dig, förstår att då får man ett helt annat tänk. Skulle tänka som du gör också då.andersmc skrev:Tyvärr så stämmer det skriver, jag har råkat ut för sämre folk än du. Nästa exakt som jag beskriver. En grävare som - inte direkt luras, men i alla fall gör så att jag får betala betydligt mer än nödvändigt. Men jag bråkar inte, utan betalar. Som tack för förtroendet försöker han lura mig igen, men den gången sade jag stopp.
Hoppas du sakta men säkert blir motbevisad av det flesta du möter i fortsättningen.
Jag tycker det finns flera aspekter på entreprenörens agerande som inte är OK. För det första så kanske entreprenören fick jobbet tack vare den uppskattade kostnaden och verkade billigare jämfört med andra entreprenörer. Om det beror på att de medvetet dolt den verkliga kostnaden eller bara totalt misslyckats att räkna på jobbet är kanske inte intressant, men andra entreprenörer kanske hade varit mer aktuella och prisvärda i annat fall om TS varit medvetna om förutsättningarna, så det snedvrider konkurrensen för mer seriösa eller kunniga entreprenörer.Suhagg skrev:Ta lärdom till nästa jobb bara. Det har väl gått ganska bra ändå tycker jag.
Det är ju miss i kommunikationen bara, du har inte blivit blåst på något verkar det som.
Vad vill du ha ut av att strida med detta?
Att få pengar tillbaka?
Att han ska gräva bort de 80.000kr i extra fyllnadsmassor?
En ursäkt att han gjorde fel och slarvade rejält med att meddela detta till dig?
Lägg energin på att gå framåt istället för bakåt, men det skadar ju inte att tala om för entreprenören hur illa det kunnat gå för både honom och dig om ni började strida om detta.
Sen om TS hade varit klar över det verkliga behovet av fyllnadsmassor så skulle de kunnat välja att exempelvis sänka huset en aning, välja en annan grundkonstruktion, valt en entreprenör som kunde fixat billigare massor eller var billigare (effektivare) per timme etc eller i extremfallet valt att avstå att bygga på tomten om det visade sig bli för dyrt.
Att bara se det som att entreprenören inte behöver ta något ansvar utan bara varit lite slarvig och inte brytt sig om att meddela att det krävdes extra massor för 100 000:- och gilla läget och ta lärdom till nästa jobb tycker inte jag är OK. Och vad skulle i så fall lärdomen vara?
Har en kompis som just byggt nytt och grannen fick också helt utan förvarning en räkning på 100 000:- extra av grundentreprenören i efterhand, men han har valt att inte acceptera fakturan. Vet inte om de kommit överens om någon lösning men jag har full förståelse för att man inte blir så glad över en så stor summa som kommer i efterhand och där man som beställare inte haft möjlighet att ta ställning till och eventuellt löst det på annat sätt.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Dyrare faktura än offerten jag godkände. Vad gäller?
Juridik -
Upptäckt fel på utfört arbete efter att jag betalt fakturan
Byggmaterial & Byggteknik -
Kommer solceller från Kina blir dyrare eller billigare?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Osäker på fakturan från elektriker
El -
Fakturan blev mycket dyrare än offerten
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus