3 794 läst ·
26 svar
4k läst
26 svar
Köpa hus av litet AB
Sida 1 av 2
Vi är intresserade av att köpa ett nybyggt hus och hittat ett som verkar passa oss väldigt bra.
Huset är byggt av en familj som verkar startat ett AB enkom för att bygga och sedan sälja detta hus, och då undrar jag vad detta kan innebära för mig som köpare?
Huset är alltså färdigbyggt och redo för inflyttning, men om man skulle upptäcka fel eller fusk, tex felaktigt tätskikt i ett badrum, kan då det faktum att det är ett företag vi köpt av ställa till problem? Kan de sätta firman i KK och bara strunta i detta?
Om det skulle innebära en risk för mig, kan jag på nåt sätt försäkra mig mot detta?
Vi tänker givetvis besikta huset innan köp, men jag antar att det kan finnas fel som en besiktningsman kanske inte hittar.
Tacksam för svar
Huset är byggt av en familj som verkar startat ett AB enkom för att bygga och sedan sälja detta hus, och då undrar jag vad detta kan innebära för mig som köpare?
Huset är alltså färdigbyggt och redo för inflyttning, men om man skulle upptäcka fel eller fusk, tex felaktigt tätskikt i ett badrum, kan då det faktum att det är ett företag vi köpt av ställa till problem? Kan de sätta firman i KK och bara strunta i detta?
Om det skulle innebära en risk för mig, kan jag på nåt sätt försäkra mig mot detta?
Vi tänker givetvis besikta huset innan köp, men jag antar att det kan finnas fel som en besiktningsman kanske inte hittar.
Tacksam för svar
Jag skulle vara väldigt kritisk vid ett sådant köp. Har man bara byggt för att sälja har man eventullt inte varit intresserad av att ta hand om dyra fel man kanske orsakat under byggtiden.DaErkiman skrev:
JaDaErkiman skrev:
NejDaErkiman skrev:
Börja med att kolla upp aktiebolaget. Bolagsverket har handlingarna vilka kostar ca 70 kr, vill jag minnas.
Det är dock föga troligt att säljaren startat ett AB enbart för att lura en köpare.
Mer troligt är att man kommer att fortsätta göra affärer i bolaget med den vinst dom gör på att sälja villan. Kanske dom bygger fler villor, köper en fastighet, eller något i den stilen. Att skatta ut pengarna på ett bräde ur ett AB är ingen lysande idé.
Sedan skall man givetvis var noggrann och låta en fackman inspektera objektet, precis som vid vanliga villaköp.
Det är dock föga troligt att säljaren startat ett AB enbart för att lura en köpare.
Mer troligt är att man kommer att fortsätta göra affärer i bolaget med den vinst dom gör på att sälja villan. Kanske dom bygger fler villor, köper en fastighet, eller något i den stilen. Att skatta ut pengarna på ett bräde ur ett AB är ingen lysande idé.
Sedan skall man givetvis var noggrann och låta en fackman inspektera objektet, precis som vid vanliga villaköp.
hade de startat en enskild firma hade det varit säkrare då de varit skyldiga privat. Varför startade de ett aktiebolag? Förmodligen för att slippa ansvar om något går fel..Locke skrev:
Och att folk misstror mindre byggföretag är snarare en väldigt stund inställning då branchen har en del rötägg..
Slippa ansvar? Så du menar att ägarna i ett svenskt aktiebolag saknar ansvar? Nä, du. Kom in i matchen.bobas skrev:
Kom ihåg att de flesta bostäder i Sverige byggs på spekulation av bolag. Ser man enbart till småhus så är det också jättevanligt. Återförsäljare till kataloghus köper ofta tomter på spekulation när försäljningen i övrigt går trögt.
Här på Byggahus verkar det som om man ser på världen med marxistiska ögon där allt som har med bolag att göra är särdeles suspekt. Här klagas det och gapas på hantverkare och företagare och sen så förväntas just samma människor som ligger i kulregnet resa sig och gratis ställa upp med sin tid för att hjälpa gör det självarna med sin kunskap. En ekvation som givetvis inte går ihop - av den anledningen är många av de råd och tips som går rundgång här rent felaktiga.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Om de verkligen har bildat bolaget för just det här bygget, eller om det är ett nystartat byggbolag som just byggt sitt första hus.
Då finns det stor anledning att vara skeptisk. Det gäller att försöka förstå om detta är människor som kan antas känna ansvar för vad de gör. Är det kanske tom. glada amatörer som bygger på spekualtion?
Då finns det stor anledning att vara skeptisk. Det gäller att försöka förstå om detta är människor som kan antas känna ansvar för vad de gör. Är det kanske tom. glada amatörer som bygger på spekualtion?
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 525 inlägg
Banken kräver ju ofta personlig borgen av ägarna för att låna ut pengar till mindre AB. Borde man inte som köpare kunna göra något liknande?
