Hej!

startar ny tråd för SBR. Jag har precis suttit i telefon i över en timme, och ingen på SBR kan ge mig de minimikrav som en besiktningsmans försäkring måste uppfylla för att bli medlem i SBR. De skriver på sin webbplats (som jag blivit runt-guidad på via telefon):

• Ett grundläggande krav är att besiktningsmannen innehar giltig ansvarsförsäkring för överlåtelsebesiktning med villkor som godkänts av SBR.
Dock kan de inte ge mig svar på vad de villkoren ska vara, bara att den ska uppgå till minst 15 pbb. De enskilda besiktningsmän som jag pratat med kan inte heller riktigt redogöra för sin försäkring utan hänvisar till att de har en försäkring som uppfyller SBR:s villkor.

OBM-gruppen hade i alla fall väl definierade villkor... (Se tråd http://www.byggahus.se/forum/juridik/193067-obm-gruppens-ansvarsforsakring.html)

/Andreas

Fast nu går du in i det i mina ögon lite felvänt Andreas. Villkoren både de du la upp i andra tråden och för praktiskt taget alla besiktningsbolag likadana standardvillkor. Skall du ha villkoren så vänd dig till det specifika försäkringsbolaget besiktningsmannen har företagsförsäkringen hos.

Villkoren följer i grunden konsumenttjänstlagen och skadeståndslagen då det ändå är där en ev process kommer hamna i slutändan. 2 år är ansvarstiden hos alla besiktningsmän på marknaden och i ärlighetens namn så hade skaderisken varit så hög att försäkring knappt varit rimlig att teckna om 10 årig reklamationsrätt skulle ha getts även på denna tjänst. Helt korrekt även med ersättningsnivån för fel då det är densamma nivå som man har rätt till enligt Jordabalken vid fastighetsöverlåtelse med reklamerbart fel i fastigheten

Skall du känna dig trygg bör du veta att en överlåtelsebesiktning är endast en del av den rekommenderade undersökningen. Kolla på jordabalksundersökning eller komplettera själv upp med rörmokare, elektriker, sotare och ev fastighetsjurist så har du gjort en vettig undersökning

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.