Sådana här konstruktionsdetaljer är inte så himla dyra om man bara ser till att fixa det innan alltför mycket annat kommit på plats. En takstol kostar typisk 2 - 4000 kr per styck, kan givetvis kosta mer om det gäller ex. extrem spännvidd. En stålbalk. kostar 3 - 500 kr per meter osv. Det blir inte så farliga summor.

Håller med fsn; inte skall balken behöva synas och vad gäller de 30.000 så är det ett enda stort skämt.

KAn du förlikaDig med byggfelet skulle jag t ex begära att byggaren anlägger en swimmingpool, eller inreder källaren om det finns en sådan.
ANnars har Du ju fått en massa bra råd här ovan.
Hoppas det löser sig!

F
hempularen skrev:
Sådana här konstruktionsdetaljer är inte så himla dyra om man bara ser till att fixa det innan alltför mycket annat kommit på plats. En takstol kostar typisk 2 - 4000 kr per styck, kan givetvis kosta mer om det gäller ex. extrem spännvidd. En stålbalk. kostar 3 - 500 kr per meter osv. Det blir inte så farliga summor.
Läste första inlägget igen. Nu när det är stombesiktning och inget annat (som jag hade fått för mig) så borde dom bygga om eller beställa nya takstolar och flytta upp balken ovanför innertaket.

Varför en betongbalk inomhus, hade det inte varit smidigare och lättare med en inbyggd stålbalk?

Det är ju för fan klart att man skall få det man har beställt, framför allt när man fångar upp det redan i denna fasen.

Lägg upp ritningarna så att man kan kika på dem är du snäll. MÅSTE vara möjligt att kringgå den den balken. Ser ju fördjävligt ut. Som att man gjort en halvtaskig utbyggnad i efterhand snarare än att det varit planerat från början.
Lägg ut ritningar så ska vi se om det inte kan komma in lite vettiga kommentarer och förslag från alla medlemmarna på forumet.
Stå på er. Gå INTE med på det där!

Du bör även ställa frågan om grunden är dimensionerad för de förändringar som nu uppstår. Genom att ändra takets utformning uppstår punktlaster/utbredda laster på nya positioner på grunden.
Ett enplanshus har normalt inga föstärkta voter i plattan inne i huset utan endast under ytterväggsstommen. Genom att låta "ryggåstaket" gå in i huskroppen hamnar taklast inne i husets huvudkropp. Eftersom taket projekterats fel från början bör det alltså utredas hur även grunden är konstruerad.

Hur har det gått??

P
Ni kanske är nyfikna på hur det gick. Firman tog totalansvar för den felaktiga konstruktionen. De gjorde om och de gjorde rätt. Bygget blev försenat med 1 mån, men de "levererade" inom de 20 veckor som avtalats. Huset blev dock underkänt, men det är en annan historia. De anmälde 35A säkring till energibolaget, när vi i själva verket behövde 20A. De skickade in ändringsanmälan för sent, vilket ledde till att el saknades på besiktningsdagen, därmed ingen fungerande ventilation. Det hade dessutom inte gjorts någon ventilationskontroll och det visade sig att aggregatet var inte ens färdigmonterat. Besiktning hade vi går.

Byggelen hade de demonterat sedan flera veckor. Det har varit varmt och fuktigt i huset en lång period, vilket oroar mig. Jag borde rimligen få kompensation för förseningen, men hur mycket? Jag har fått en slutfaktura. Skall den betalas eller skall jag hålla inne med betalningen? Intressant nog hade de glömt att göra avdrag för vitvaror, trots att jag själv köpt in dem.

Överlag har vi blandade känslor för företaget. Mycket som är bra, men annat som är mindre bra. Vi får se hur de hanterar förseningen och vad slutbetyget hamnar på; många värdefulla erfarenheter som vi gärna delar med oss av i en annan tråd.

Företaget heter Huscompagniet och försöker slå sig in i den Skånska marknaden.

Nu väntar trädgårdsanläggning, vilket är ett kapitel för sig. Där tar vi gärna in förslag.

Redigerat:
Om besiktningen gav godkänd entrepenad med anmärkningar så skall du betala slutfaktura med avdrag för de anmärkningar som finns. Om besiktningen underkände entrepenaden så skall du inte betala. Fast det kan nog bero på vad som står i ditt avtal.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.