1 575 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Markupplåtelseavtal
Jag tror väl det också, jo... Då uppstår en följdfråga:-MH- skrev:
Hur gör man om ägandeförhållanden inte riktigt framgår av Lantmäteriets data?
I det specifika fallet gäller det en - fysiskt sett sammanhängande - fastighet (4:7) som är delad i två bitar (4:7 1 & 4:7 2). Dessutom finns en markering "A" respektive "B" på vardera bit. Fastigheten 4:17 är registrerad med fyra ägare. Enligt LM betyder de extra markeringarna att fastigheten är sämjedelad (tror hon kallade det så) och att man inte kan se mer än var gränsen går. Alltså inte vem som äger vad. I praktiken är de fyra inblandade helt överens om vem som äger vad, men nu ska det ju skrivas ett avtal som gäller för all framtid, så det är väl onödigt att lämna utrymme för tolkningar
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
http://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Min-fastighet/Oklarheter-kring-fastighet/Legalisering/
Legalisering innebär att en privat delning, så kallad sämjedelning, av en fastighet genomförd före den 1:a juli 1962 fortfarande kan vara gällande och kan ges rättslig verkan (legaliseras).
Syftet med legalisering är att på ett enkelt sätt och till låg kostnad skapa överensstämmelse mellan den officiella fastighetsindelningen och den äganderättsliga indelningen. Detta sker genom att privat delning av fastighet erkänns som fastighetsbildning.
Legalisering innebär att en privat delning, så kallad sämjedelning, av en fastighet genomförd före den 1:a juli 1962 fortfarande kan vara gällande och kan ges rättslig verkan (legaliseras).
Syftet med legalisering är att på ett enkelt sätt och till låg kostnad skapa överensstämmelse mellan den officiella fastighetsindelningen och den äganderättsliga indelningen. Detta sker genom att privat delning av fastighet erkänns som fastighetsbildning.
Redigerat:
Det är han/hon/den/det som vill ha nyttjanderätt som är intresserad av allas undeskrift. De kollar bara mot lagfarten, och om de får klagomål senare så tror jag de kan komma undan med det. Ofast kan man lita på vad som står där.
Om jag förstår ditt inlägg rätt så är "de" i det här fallet "jag" (och övriga i styrelsen). Jag lutar åt att låta alla fyra skriva på, så har vi alla ryggen fri på nåt sätt.-MH- skrev:
Ja, jag vet ju inte vem du och styrerelsen är och vem som äger marken och vem som skall ha nyttjanderätten, så det kan du säkert svara bäst på själv. 
Jag tycker det låter som en bra plan, om du vet vilka det är som har sämjedelat, och vem/vilka som står på lagfarten.
Jag tycker det låter som en bra plan, om du vet vilka det är som har sämjedelat, och vem/vilka som står på lagfarten.
Det var syftningarna i ditt inlägg jag syftade på 
- De fyra och LM är överens om att det bara är de fyra som är inblandade i ägandet.
- Enligt LM är det oklart vem som äger vilken del, medans de fyra är helt överens om den saken.
Låter jag då alla fyra skriva under avtalet i tre exemplar bör framtiden vara någorlunda säker. De två paren får varsitt exemplar och jag (föreningen) ett exemplar. Det enda jag kan tänka mig i framtiden blir dumt, är om två av dem skrivit på ett avtal som skulle kunna anses gälla en del av en fastighet de inte äger. Men det bör knappast bli ett problem om även de rättmätiga ägarna finns med på samma avtal, dessutom med alla underskrifter i original. Eller?
Skulle det nu mot förmodan ändå bli problem i framtiden är det inte något större problem för föreningen att gräva upp sin utrustning, eftersom just denna fastigheten ligger längst ut i änden på anläggningen och inte påverkar någon av de andra.
- De fyra och LM är överens om att det bara är de fyra som är inblandade i ägandet.
- Enligt LM är det oklart vem som äger vilken del, medans de fyra är helt överens om den saken.
Låter jag då alla fyra skriva under avtalet i tre exemplar bör framtiden vara någorlunda säker. De två paren får varsitt exemplar och jag (föreningen) ett exemplar. Det enda jag kan tänka mig i framtiden blir dumt, är om två av dem skrivit på ett avtal som skulle kunna anses gälla en del av en fastighet de inte äger. Men det bör knappast bli ett problem om även de rättmätiga ägarna finns med på samma avtal, dessutom med alla underskrifter i original. Eller?
Skulle det nu mot förmodan ändå bli problem i framtiden är det inte något större problem för föreningen att gräva upp sin utrustning, eftersom just denna fastigheten ligger längst ut i änden på anläggningen och inte påverkar någon av de andra.
Klicka här för att svara