15 204 läst ·
69 svar
15k läst
69 svar
Vem äger en utbytt reservdel på ett fordon?
Bilskroten/demonteringen ger dig "troligtvis" inget högre pris än försäkringsbolaget, gäller normalfallet, däremot så kan de efter demontering och efter bedömning av olika komponenters skick få ut en totalt högre summa. Du ska då beakta att de ska täcka sina egna kostnader för arbete, lagring, ev. moms på vid försäljning, vinstmarginal, etc. Det är få bilskrotar där du själv får skruva loss delarna idag, om det finns några bl.a. utifrån gällande arbetsmiljölagstiftning.Matstj skrev:Varför ska jag göra det o spendera bort min tid o kraft när jag ändå har en försäkring? Jag antar att du har ändå rätt och valet är mitt att utnyttja försäkringen eller inte.
Men tänk om jag är inte medveten om att jag jag får bättre ersättning om jag säljer bilen till skrotfirman direkt. Utan kommer på det efter att jag läser nåt inlägg om det på Byggahus efter några veckor.
Då känner jag mig lurad av mitt FB och vill gärna ta upp det som ett pilot fall hos domstol. Vem får rätt, FB eller jag?
Det var därför jag nämnde möjligheten för dig/försäkringstagaren att själv demontera den krockade bilen i delar och ta del av ett ev. högre värde.
Du får ett förslag på ersättningsnivå och har då möjlighet att kontrollera det, t.ex. vad motsvarande bilar säljs för hos bilfirma eller privat, etc, innan du behöver acceptera. Det är nu som du får påvisa att ersättningsnivån är för låg, ev. med sakkunnig hjälp om du själv inte kan området. Det är inte så att man senare kan åberopa "saknad kunskap" om du accepterat ersättningen.
Så att driva ett ärende till domstol och åberopa att man saknade kunskap, nja
Som notering på tidigare inlägg att inlösta bilar åter kommer ut i trafik, dvs blir inte skrotade. Den som köper bilen av försäkringsbolaget avgör vad man gör av den, t.ex. ta två krockskadade bilar och göra en försäljningsbar bil. Det innebär då att man återanvänder identitet av den ena bilen, där den andra skrotas. Bara som exempel.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Om marknadsvärdet på bilen är 5000:-, så är det vad man får från försäkringsbolaget ( man kan försöka få mer om man vill och ibland går det.)
Jag tror inte försäkringsbolaget kan sälja bil till en skrotfirma för 10000:-. 10000:- är vad skrotfirma ser som värde, men köper de för den summan så måste de sälja delar för 30000 för att göra en vettig affär. Man kan ju undra varför inte skrotfirma istället köper bilar för 5000:- på blocket hellre än väntar tills bilen krockat och då betalar det dubbla.
Om försäkringsbolaget någon enstaka gång faktiskt skulle tjäna på hanteringen så ser jag inget oskäligt i det. Du har ett avtal mellan dig och försäkringsbolaget. De har ett annat avtal med skrotfirman, men vad det avtalet är har ju inte du med att göra.
Jag tror inte försäkringsbolaget kan sälja bil till en skrotfirma för 10000:-. 10000:- är vad skrotfirma ser som värde, men köper de för den summan så måste de sälja delar för 30000 för att göra en vettig affär. Man kan ju undra varför inte skrotfirma istället köper bilar för 5000:- på blocket hellre än väntar tills bilen krockat och då betalar det dubbla.
Om försäkringsbolaget någon enstaka gång faktiskt skulle tjäna på hanteringen så ser jag inget oskäligt i det. Du har ett avtal mellan dig och försäkringsbolaget. De har ett annat avtal med skrotfirman, men vad det avtalet är har ju inte du med att göra.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 234 inlägg
Precis, det är ju viktigt att understryka. Det är ju på grund av att man kanske kan sälja delarna för 10000:- som skrotfirman ens är villig att betala 3000:- för bilen. Man har ju kostnader för all hantering, risken att delarna inte går att sälja, kostnaden för att bli av med det som inte går att sälja osv. osv.Fairlane skrev:Jag tror inte försäkringsbolaget kan sälja bil till en skrotfirma för 10000:-. 10000:- är vad skrotfirma ser som värde, men köper de för den summan så måste de sälja delar för 30000 för att göra en vettig affär. Man kan ju undra varför inte skrotfirma istället köper bilar för 5000:- på blocket hellre än väntar tills bilen krockat och då betalar det dubbla.
Det är lite som en intervju med en knarkkung jag läste, appropå "Polisen har beslagtagit narkotika till ett värde av nörton miljoner på gatan". "Jo", svarade knarkkungen. "Det blir ju de siffrorna om man bara multiplicerar kostnaden för en 'hit' med antalet beslagtagna kilon, men jag är ju glad om jag ser en tredjedel av de pengarna." "Du vet, först så har vi svinnet till beslag osv. sedan så har vi distributionsledet och svinnet där; Jag anställer ju många kriminella knarkare och de är inte de mest pålitliga medarbetarna. Sedan så du ju kanske hört att 'the first hit is always free'. Den måste ju någon betala för, så även de pengarna kommer ju ur min ficka..."
Så oavsett bransch så måste man ha mycket större inkomster än vad man kanske först tror, innan man ens går jämt upp. Att summera försäljningspris för delar och tro att det är värdet är ett naivt sätt att räkna på affären.
Det kanske för att det finns inga bilar på blocket att köpa för 5000 kr. Tillgång och efterfråga för olika marknader. Guld kostar per gram mer i Sverige än i Indian. Varför inte köpa guldet utomlands?Fairlane skrev:Om marknadsvärdet på bilen är 5000:-, så är det vad man får från försäkringsbolaget ( man kan försöka få mer om man vill och ibland går det.)
. Man kan ju undra varför inte skrotfirma istället köper bilar för 5000:- på blocket hellre än väntar tills bilen krockat och då betalar det dubbla.
Ett enklare exemple en bil kan kosta 10000 kr mer i Stockholm än i Kiruna. Vad är marknadspriset för bilen ?
Olika marknader och olika priser. Om FB betalar ut ersättningen baserad på marknadspriset för bilen i en marknad och säljer den dubbelt så mycket på en annan marknad då ska skäligen mellan skillnaden betalas ut till försäkringstagaren ifall kontant eller i form av nedsatt premier.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Jag gjorde en liten snabb sökning på bilar för max 5000 kronor i Stockholm på Blocket och fick 368 träffar!Matstj skrev:Det kanske för att det finns inga bilar på blocket att köpa för 5000 kr. Tillgång och efterfråga för olika marknader. Guld kostar per gram mer i Sverige än i Indian. Varför inte köpa guldet utomlands?
Ett enklare exemple en bil kan kosta 10000 kr mer i Stockholm än i Kiruna. Vad är marknadspriset för bilen ?
Olika marknader och olika priser. Om FB betalar ut ersättningen baserad på marknadspriset för bilen i en marknad och säljer den dubbelt så mycket på en annan marknad då ska skäligen mellan skillnaden betalas ut till försäkringstagaren ifall kontant eller i form av nedsatt premier.
Den ersättning du får för bilen ska motsvara vad det kostar att köpa en likadan bil. Om de kostar mer än 5000 kronor, så se till att få mer av försäkringsbolaget. Bor du i Kiruna och motsvarande bil där kostar 10000 kronor, så förhandla med försäkringsbolaget. Det går utmärkt.
Jag ser inte varför försäkringsbolaget ska betala mellanskillnaden till förre ägare om de gör en vinst (vilket jag tror är väldigt ovanligt). Clas Ohlson köper grejer billigt på en annan marknad (Kina) och säljer dyrare i Sverige. Ska säljaren i Kina få mellanskillnaden? Om du inte är nöjd med Försäkringsbolagets erbjudande på 5000 kronor och sälj bilen själv till skroten för 10000 (jag tror som sagt inte att skroten betalar 10000 kronor, vare sig till dig eller till försäkringsbolaget). Eller kom överens om att du får 3000 kronor och får behålla bilen och fixa till den själv (alternativt så säljer du bilen som reservdelsbil till någon för 5000 kronor och har fått 8000). Det finns många varianter.
I slutändan så får man ju en lägre premie om försäkringsbolagen kan få tillbaks en del av sina kostnader genom att sälja sakerna vidare.
Jag tror dock att du överskattar värdet kraftigt på vad de kan få från skroten. Om skroten är beredd att betala 10000 för bilen så räknar de med att kunna sälja delar för minst 30000 på den. Om värdet är så bra, så kan du göra det jobbet själv och kanske sälja till halva värdet?
Just nu känns det som du ger argument bara för dialogen och inte fakta, det blir lösrykta antaganden så jag tror denna del av tråden har nått sin ändeMatstj skrev:Det kanske för att det finns inga bilar på blocket att köpa för 5000 kr. Tillgång och efterfråga för olika marknader. Guld kostar per gram mer i Sverige än i Indian. Varför inte köpa guldet utomlands?
Företag som handlar med begagnade grejer använder vanligtvis vinstmarginalbeskattning. Det är samma andel av pengarna som vanlig moms, 25%, men endast utav vinsten. Dom köper t.ex. en skrotbil för 5000kr, dom säljer delar för 15000kr, vinsten är 10000kr och 2000kr av det går till skatteverket - precis som om man sålt för enbart 10 000kr inklusive moms i vanliga fall. Nu räknar större företag naturligtvis inte detta del för del eller bil för bil, dom räknar totalsummor för inköp vs. försäljning under t.ex. en månad åt gången, men principen är densamma.AndersS skrev:
Kanske inte helt relevant för diskussionen, men kan vara intressant ändå!
Klicka här för att svara