Hej!

Jag och min pojkvän är särbo och ska bygga hus tillsammans. Han äger idag en tomt och star ensam på lagfarten. När vi var på banken sa de att vi båda två måste stå på lagfarten för att kunna ansöka om bygglån. Vi loser detta genom att fylla I ett gåvobrev där jag får 50 % av tomten. Frågan är hur vi loser det juridiskt så att jag inte har några krav på tomten om vi gör slut? Vi har Inga planer på att gifta oss än, och vi är inte sambor. Måste vi vara sambor för att skriva ett samboavtal som kan reglera detta?

Undrar även om vi kan skriva varsitt testament med legat, om att vi ska ärva varandras respektive tomtdel om någon av oss går bort? Någon övrig fråga/ info som vi behöver "ha på papper" I och med att vi inte är sambo eller gifta?

Tack på förhand,
Viktoria

Tror inte det går.

Antingen äger du halva fastigheten och då får du sälja den till vem du vill när du vill. Det kan inte inskränkas.
Eller så äger du inte fastigheten och då kan du inte låna på den (och bör inte heller bekosta större investeringar i den).

Det går att ordna så att bostaden ägs av enbart din pojkvän om det är det ni vill, även om planen är att ni ska bo där båda två. Då skrivs samboavtal/äktenskapsförord för att den inte ska ingå i ev. framtida bodelning.

Men då krävs ju att han ensam kan finansiera i så fall. Så får ni enas om hur ni hanterar din del av boendekostnaden, t.ex någon fiktiv "hyra", beroende på hur gemensam ekonomi ni har i övrigt.

Testamente är bra ide.

Varför ska du inte ha några krav "på tomten" om ni gör slut? Bostaden kommer ju att vara anskaffad för gemensamt bruk så det näst enklaste är att skriva ett samboavtal där ni reglerar respektive parts ekonomiska insats i det gemensamma boendet.

Det enklast är annars att ni gifter er. Det är ett mindre åtagande jämfört med att bygga hus tillsammans.

Jag tycker upplägget känns oklart! Ni skall bygga tillsammans, du skall få halva tomten, men inte ha anspråk på den? Är det inte bättre att han säljer 50% av tomten till dig och att ni skriver ett skuldbrev på det, sedan bygger ni tillsammans, äger tillsammans, och vid en ev försäljning så löser du skulden till honom?

Jag uppfattade det som att önskemålet inte var att han skulle få värdet av fastigheten,
utan vara garanterad att kunna återgå till att vara ensam ägare av den faktiska fastigheten.

Kolla med banken, det går att skriva en revers på halva tomtens värde, så att du blir skyldig den summan. Huset kommer ni ju att samäga ändå. Om ni flyttar isär får han då lösa ut dig med halva fastighetens värde,minus reversen.

• Gilla
tio_Pepe
  • Laddar…
Räknenisse skrev:
Jag uppfattade det som att önskemålet inte var att han skulle få värdet av fastigheten,
utan vara garanterad att kunna återgå till att vara ensam ägare av den faktiska fastigheten.
Man får skriva ett avtal där kvarboende part får rätt att köpa till marknadspris, men då får man även fundera på hur det skall sättas. Det krävs en juristrådgivning tycker jag. Vill man "ge" bort sin del vid ev dödsfall så funkar testamente, tills man får barn dvs, då barn har rätt till 50% av arvet omedelbums (om man inte är gift) ..

Och det är det som jag tror inte går när det gäller fast egendom. Typ formkrav i jordabalken som gör att man inte kan ge framtida löften om rätt att köpa etc. Antingen är det ett fullföljt köp eller så gäller inte avtalet.

Håller med... om man vill försöka sig på något liknande så bör det göras med juristhjälp.
Men kanske var det jag som missuppfattade vilket mål som TS var ute efter?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.