15 192 läst ·
55 svar
15k läst
55 svar
Medling i en kolonistuge-grannkonflikt?
Sida 1 av 4
Min fru har sedan ca tio år en kolonilott i Södra Stockholm och redan från första början skar det sig med framför allt en av grannarna. Grannen C är ytterligt pedantisk och har haft åsikter om hur min fru ska sköta sin tomt och det gäller precis allt. Min fru gick från början henne till mötes, men tröttnade till slut och sa ifrån. Sedan dess har grannen C, som har ett betydande inflytande bland andra kolonister i området, skapat ett kompakt missnöje bland många andra grannar kring oss. Dessvärre inte på så sätt att de direkt framför klagomål till oss, vilket vi har framfört vore önskvärt, utan genom att baktala oss. Grannarna är enligt min mening väldigt konflikträdda och gömmer sig i sina hus om vi kommer över för att prata med dem (med ett undantag, en granne vågar faktiskt prata och det är genom henne som vi "vet" vad de andra säger om oss). Min fru har skrivit mejl till styrelsen för att synliggöra konflikten för styrelsen och även höra om ordföranden ville medla i grannkonflikten. Ordföranden har avböjt att vara medlare, men tycker att det är upp till oss att föreslå hur vi ska gå vidare. Personligen tror jag ändå inte att ordföranden hade varit rätt person att medla, då han som vän till grannen C och därför inte kan vara opartisk.
Våra frågor är: skulle medling vara en framkomlig väg att nå en lösning på grannkonflikten och vart vänder vi oss i så fall?
Har ni några tips på var vi kan vända oss?
Våra frågor är: skulle medling vara en framkomlig väg att nå en lösning på grannkonflikten och vart vänder vi oss i så fall?
Har ni några tips på var vi kan vända oss?
Jag ser inte riktigt det juridiska dilemmat här?
Det styrelsen ska göra, om det inte redan är gjort, är väl att sätta upp tydliga riktlinjer för hur det ska vara skött. Sedan är det "bara" att pricka av punkt för punkt och se om man uppfyller det. Riktlinjerna måst givetvis spikas på årsmöte.
Tycker det låter som om det vore vettigt att sälja och köpa en ny lott någon annan stans.
Det styrelsen ska göra, om det inte redan är gjort, är väl att sätta upp tydliga riktlinjer för hur det ska vara skött. Sedan är det "bara" att pricka av punkt för punkt och se om man uppfyller det. Riktlinjerna måst givetvis spikas på årsmöte.
Tycker det låter som om det vore vettigt att sälja och köpa en ny lott någon annan stans.
Tack Anna_H
Det juridiska dilemmat är att styrelsen är så bra kompis med C att de inte är objektiva. Vi fullföljer ALLA regler och avtal som finns, det har vi alltid gjort. Men det är inte Good Enough. Skitsnacket både från C och hennes vänner fortsätter, och det är inte OK. Varför ska vi behöva sälja? Varför ska en mobbare få vinna? Vi vill bara få en lösning, och om det går att de bara låter oss vara så länge vi håller oss till det som gäller, och inte då enligt den superpedantiska standarden som C satt på sin tomt.
Vill gärna ha tips på ev. medlare.
Det juridiska dilemmat är att styrelsen är så bra kompis med C att de inte är objektiva. Vi fullföljer ALLA regler och avtal som finns, det har vi alltid gjort. Men det är inte Good Enough. Skitsnacket både från C och hennes vänner fortsätter, och det är inte OK. Varför ska vi behöva sälja? Varför ska en mobbare få vinna? Vi vill bara få en lösning, och om det går att de bara låter oss vara så länge vi håller oss till det som gäller, och inte då enligt den superpedantiska standarden som C satt på sin tomt.
Vill gärna ha tips på ev. medlare.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Jobbig situation.
Nu vet vi ju inte vad Grannen C är för typ, vad som driver. Men personligen tror jag att medling är döfött. Utan ignorera problemet (lättare sagt än gjort) är mitt recept.
Iom. att ni bett ordf. att medla så kanske det faktiskt kan ge effekt, ordf. känner C och kanske kan vara lite uppmärksam på hennes agerande, kanske ifrågasätta påståenden utan att välja sida. Om nu ordföranden är vettig.
Nu vet vi ju inte vad Grannen C är för typ, vad som driver. Men personligen tror jag att medling är döfött. Utan ignorera problemet (lättare sagt än gjort) är mitt recept.
Iom. att ni bett ordf. att medla så kanske det faktiskt kan ge effekt, ordf. känner C och kanske kan vara lite uppmärksam på hennes agerande, kanske ifrågasätta påståenden utan att välja sida. Om nu ordföranden är vettig.
Men finns det egentligen något konkret att medla om? Är det några formella eller allmänna skötselkrav som man anser att ni inte lever upp till?
Det är isåfall ordföranden ni skall gå på och fråga om styrelsen anser att ni inte följer föreningens stadgar/regler ang. skötsel, och om så är fallet precisera vilka åtgärder som krävs. Det är den juridikrelaterade biten.
Skitsnackarbiten, där är det nog bara ignorerande som hjälper, om nu styrelsen inte har något att invända ang. skötsel. Jag kan förstå att ordföranden inte vill ge sig in på att medla.
Det är isåfall ordföranden ni skall gå på och fråga om styrelsen anser att ni inte följer föreningens stadgar/regler ang. skötsel, och om så är fallet precisera vilka åtgärder som krävs. Det är den juridikrelaterade biten.
Skitsnackarbiten, där är det nog bara ignorerande som hjälper, om nu styrelsen inte har något att invända ang. skötsel. Jag kan förstå att ordföranden inte vill ge sig in på att medla.
Jag har ingen erfarenhet av koloniområden och vet inte varför man är där.Är det för att odla? eller för att sitta i trädgården? eller för att umgås med grannarna?
Om ni bara vet att grannarna baktalar er för att en granne berättade det, då har ni inte så mycket problem ifall ni bara är där för att odla eller vara där med familjen. Det är bara att ignorera grannarna och planera växterna så att ni skapar en avskild plats. Är det sociala med grannarna en del av upplevelsen, då blir det så klart besvärligt om man ligger lite utanför.
Om ni bara vet att grannarna baktalar er för att en granne berättade det, då har ni inte så mycket problem ifall ni bara är där för att odla eller vara där med familjen. Det är bara att ignorera grannarna och planera växterna så att ni skapar en avskild plats. Är det sociala med grannarna en del av upplevelsen, då blir det så klart besvärligt om man ligger lite utanför.
Villaägarna har någon slags medlingsinstitut. De kanske kan hjälpa till?
Jag vet inte om en kolonistuga faller under deras intressesfär, men man
kan ju alltid fråga.
http://www.villaagarna.se/Radgivning/Fa-juridisk-hjalp/Villaagarnas-Medlingsinstitut/
Jag vet inte om en kolonistuga faller under deras intressesfär, men man
kan ju alltid fråga.
http://www.villaagarna.se/Radgivning/Fa-juridisk-hjalp/Villaagarnas-Medlingsinstitut/
Har väldigt begränsad egen erfarenhet av koloniträdgårdar, men efter att ha sett ett eller annat avsnitt av Koloniområdet Iris som gick på TV4 för några år verkar det höra till själva kulturen att man förväntas följa en massa mer eller mindre oskrivna regler vars efterlevnad minutiöst bevakas av områdets mer eller mindre självutnämnda "poliskår". Tror det är knepigt att gå mot strömmen i en sådan situation även om man juridiskt sett uppfyllt sina åtaganden.
Men vad är det för typ av åsikter - är det trädgårdens standard det handlar om eller är det rena teknikaliteter?
Men vad är det för typ av åsikter - är det trädgårdens standard det handlar om eller är det rena teknikaliteter?
Att "de gamla" i ett område gaddar ihop sig mot "de nya" som "inte är som dom" är ju inget konstigt, det är så det är. Samma sak som flyktingar. Någon juridisk medlingsmöjlighet ser jag inte, det man kan göra är att "kuppa" på årsmötet och se till att bli invald i styrelsen. Om man orkar med. Kräver ju att man har nog med folk med sig och att de följer formalia på mötet så att det går att rösta in sin egen kandidat, eller helst ett par stycken då.
En fredligare väg är att anmäla sig till någon av de olika arbetsgrupper som brukar finnas i koloniområdena. Det är ofta de som "håller sig för sig själva" och bara vill sköta sitt" som blir misstrodda och baktalade.
Vi har lite samma sak på vår gata, där de som bott här hela tiden gärna vill tala om för oss yngre hur vi ska sköta våra hus så att området inte ser vanvårdat ut. Här var det dock lätt att "kuppa" in sig i styrelsen som numera bara består av yngre personer som ser till trafiksäkerhet och ordning på lekplatsen snarare än snörräta kanter och maskrosbefriade gräsmattor.
En fredligare väg är att anmäla sig till någon av de olika arbetsgrupper som brukar finnas i koloniområdena. Det är ofta de som "håller sig för sig själva" och bara vill sköta sitt" som blir misstrodda och baktalade.
Vi har lite samma sak på vår gata, där de som bott här hela tiden gärna vill tala om för oss yngre hur vi ska sköta våra hus så att området inte ser vanvårdat ut. Här var det dock lätt att "kuppa" in sig i styrelsen som numera bara består av yngre personer som ser till trafiksäkerhet och ordning på lekplatsen snarare än snörräta kanter och maskrosbefriade gräsmattor.
Jag ser inget juridiskt dilemma med att styrelsen är kompisar med de andra medlemmarna, de är ju själva medlemmar och inte skall de behöva säga upp vänskapen med andra medlemmar bara för att de sitter i styrelsen. Jag anser att det t.o.m. är bra att ordföranden tackade nej till att medla då han(hon inte kan vara objektiv.Gula Villan2 skrev:
Att snacka skit om andra är knappast något juridiskt brott, möjligtvis förtal kanske, men att grannar klagar på skötseln på din tomt är knappast ett juridiskt ärende, återkom när något händer, som om t.ex. styrelsen tvingar dig göra saker som strider mot stadgarna eller liknande vilket ju inte har skett.
Vad vill du att styrelsen skall göra? Tvinga dina grannar att vara snälla mot dig? Står det någon stans i stadgarna att man måste vara vän med alla andra medlemmar?
Det finns idioter i alla områden, alla kan inte vara vänner med alla andra, man har olika intressen och åsikter om allt mellan himmel och jord, och du kan inte tvinga andra att vara snäll mot dig, så skit i dem och skaffa egna vänner istället
/M
Min erfarenhet från koloniträdgårdsföreningar är att det är mycket strikta förhållningsregler som gäller för hur det ska se ut på tomterna. En anledning till det är att många koloniföreningar arrenderar mark från kommunen och en förutsättning för att de ska få fortsätta att arrendera (många områden i Stockholm ligger på mycket attraktiva bostadsbyggarlägen) är att området är tillgängligt för allmänheten att strosa runt i och att det därför är snyggt och prydligt.
Det är alltså svårt att göra jämförelser med vanliga villaområden. Det kan vara en sådan sak som ligger bakom, d.v.s. att du faller utanför någon mall som inte framgår av de skriftliga reglerna för föreningen i kombination med att grannen har svårt att uttrycka sig som folk.
Jag skulle egentligen strunta i grannen och fortsätta föra dialog med styrelsen. Ta den "information" som du får från grannen och fråga om det grannen säger stämmer, d.v.s. få besked från styrelsen om du uppfyller reglerna eller inte. Om "mobbingen" blir för svår att uthärda är det också en styrelsefråga eftersom det bör kunna vara grund för uppsägning av grannens avtal med föreningen.
Det är alltså svårt att göra jämförelser med vanliga villaområden. Det kan vara en sådan sak som ligger bakom, d.v.s. att du faller utanför någon mall som inte framgår av de skriftliga reglerna för föreningen i kombination med att grannen har svårt att uttrycka sig som folk.
Jag skulle egentligen strunta i grannen och fortsätta föra dialog med styrelsen. Ta den "information" som du får från grannen och fråga om det grannen säger stämmer, d.v.s. få besked från styrelsen om du uppfyller reglerna eller inte. Om "mobbingen" blir för svår att uthärda är det också en styrelsefråga eftersom det bör kunna vara grund för uppsägning av grannens avtal med föreningen.
Tack. det ska vi prova
Vi följer ALLA regler som finns. Detta är mer grannen som anser sig kunna bestämma över alla sina grannar, de andra fogar sig, medan vi tycker att det är Vår tomt och så länge vi följer de regler som finns så lämna oss ifred.
Vi har ofta folk som under säsongen stannar och berömmer oss för hur fint vi har det, med slingrande grusgångar, grönt växthus.
Vi har ofta folk som under säsongen stannar och berömmer oss för hur fint vi har det, med slingrande grusgångar, grönt växthus.
Ja, det blir nog det bästa, att för varje gång grannen klagar säga "Åh, är det så, det måste jag kolla med XXX, för det har de glömt att berätta för mig" och så går du och frågar någon i styrelsen, samtidigt som du kliar dig lite förvirrat i skägget/håret:
"C säger att den busken måste vara klippt på det viset, är det så?"
"C säger att jag klipper gräset åt fel håll, är det så?"
"C säger att staketet måste målas varje år, är det så?"
"C säger att grusgångarna måste var bredare, är det så?"
Gärna med stadgar och "trivselregler" i handen och be dem peka på paragrafen ;-)
När de börjar bli besvärade kan ni ta pappersbunten direkt till C, fortsätta vara tillmötesgående som i början, men be C om hjälp att hitta i "de krångliga reglerna" eftersom de i styrelsen inte verkar kunna hjälpa dig.
Lite lagom irriterande "dumsnäll" så där...
"C säger att den busken måste vara klippt på det viset, är det så?"
"C säger att jag klipper gräset åt fel håll, är det så?"
"C säger att staketet måste målas varje år, är det så?"
"C säger att grusgångarna måste var bredare, är det så?"
Gärna med stadgar och "trivselregler" i handen och be dem peka på paragrafen ;-)
När de börjar bli besvärade kan ni ta pappersbunten direkt till C, fortsätta vara tillmötesgående som i början, men be C om hjälp att hitta i "de krångliga reglerna" eftersom de i styrelsen inte verkar kunna hjälpa dig.
Lite lagom irriterande "dumsnäll" så där...
Jag kan inte se att styrelsen skulle ha något med detta att göra, det är vanligt informellt bråk människor emellan och inget som har med föreningen att göra. En koloniförening är inte en skola, (som har ett ansvar för mobbing.)
Jag skulle ta tjuren vid hornen och boka in ett möte med grannen för att diskutera situationen och hur ni ska kunna förbättra situationen er emellan. Vid situationen frågar ni grannen vad denne förväntar sig av er, samt att ni har med er en konkret lista på vilket förändrat agerande ni önskar er av C. Listan bör vara väldigt konkret och med punkter som "inte säga rakt ut, eller antyda, något negativt ang TS inför övriga grannan", "komma överens om att ni hade en konflikt men att den är över, och att ni har bestämt er för att stryka ett streck över det och gå ut med det officiellt och inofficiellt om någon frågar", "alla eventuella åsikter om förändringsbehov och diskussioner om regelavsteg ska gå till er direkt"
Eftersom ni kommer med högst rimliga krav (typ upphöra med skitsnack och mobbing) så behöver ni inte gå med på särskilt mycket av grannens krav, utan kan begränsa er till oväsentligheter som att klippa ner några buskar eller liknande. Det är viktigt att grannen får någon slags vinst från förhandlingen.
Sedan tar ni själva en promenad runt bland grannarna och berättar att ni är överens med C, att ni vet att det har förekommit missnöje men att ni och C är överens om att det inte ska snackas mera på det sättet i fortsättningen.
Nyckeln i det här tänket är alltså att rakt på synliggöra det negativa beteendet och se till att det upphör. Inte hålla på och lirka, skicka signaler, komma med antydningar, trassla in sig i regeldiskussioner eller liknande.
Jag skulle ta tjuren vid hornen och boka in ett möte med grannen för att diskutera situationen och hur ni ska kunna förbättra situationen er emellan. Vid situationen frågar ni grannen vad denne förväntar sig av er, samt att ni har med er en konkret lista på vilket förändrat agerande ni önskar er av C. Listan bör vara väldigt konkret och med punkter som "inte säga rakt ut, eller antyda, något negativt ang TS inför övriga grannan", "komma överens om att ni hade en konflikt men att den är över, och att ni har bestämt er för att stryka ett streck över det och gå ut med det officiellt och inofficiellt om någon frågar", "alla eventuella åsikter om förändringsbehov och diskussioner om regelavsteg ska gå till er direkt"
Eftersom ni kommer med högst rimliga krav (typ upphöra med skitsnack och mobbing) så behöver ni inte gå med på särskilt mycket av grannens krav, utan kan begränsa er till oväsentligheter som att klippa ner några buskar eller liknande. Det är viktigt att grannen får någon slags vinst från förhandlingen.
Sedan tar ni själva en promenad runt bland grannarna och berättar att ni är överens med C, att ni vet att det har förekommit missnöje men att ni och C är överens om att det inte ska snackas mera på det sättet i fortsättningen.
Nyckeln i det här tänket är alltså att rakt på synliggöra det negativa beteendet och se till att det upphör. Inte hålla på och lirka, skicka signaler, komma med antydningar, trassla in sig i regeldiskussioner eller liknande.