22 304 läst ·
78 svar
22k läst
78 svar
Försöker mäklaren blåsa min kompis?
Ursprungsfrågan, som jag tolkar det, är om köpare 1 skall få tillbaka handpenning och om köpare 2 skall betala halv handpenning.
Enligt mig så är svaret ja och nej.
Varför i hela friden skulle köpare 2 betala halv handpenning? Nej han ska betala normal handpenning till säljaren. Hans köp ska inte kopplas samman med köpare 1:s tidigare "köp".
Köpare 1 ska få tillbaka sin handpenning i mån av att det inte går åt för extrakostnader "skadestånd" pga av avhoppet. "Skadeståndet" kan överstiga lagd handpenning och handpenningen (eller delar av) ska inte utbetalas förrän köpare 2 fullföljt sitt köp och en beräkning har kunnat göras på extra kostnader. (Mäklararvode, lägre pris, dubbla boende etc. för säljaren).
Säljaren ska hållas skadeslös och få sina 8xx.xxx (- 1 mäklararvode) i slutändan men även för kostnader som uppstått för dubbla boende etc.
Enligt mig så är svaret ja och nej.
Varför i hela friden skulle köpare 2 betala halv handpenning? Nej han ska betala normal handpenning till säljaren. Hans köp ska inte kopplas samman med köpare 1:s tidigare "köp".
Köpare 1 ska få tillbaka sin handpenning i mån av att det inte går åt för extrakostnader "skadestånd" pga av avhoppet. "Skadeståndet" kan överstiga lagd handpenning och handpenningen (eller delar av) ska inte utbetalas förrän köpare 2 fullföljt sitt köp och en beräkning har kunnat göras på extra kostnader. (Mäklararvode, lägre pris, dubbla boende etc. för säljaren).
Säljaren ska hållas skadeslös och få sina 8xx.xxx (- 1 mäklararvode) i slutändan men även för kostnader som uppstått för dubbla boende etc.
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Nej,Traume skrev:
Man kan förlora både mer och mindre. Om köparen hoppar av ska inte säljaren förlora på det, men inte heller vinna på det. Dvs från handpenningen drar man mäklarens arvode (om det blir två arvoden), mellanskillnaden mot det nya köpekontraktet och eventuella kostnader som säljaren får pga köparens avhopp, till exemplet dubbel boende, magasinering, hotell etc.
Är säljarens extrakostnader större än handpenningen måste köpare skjuta till. Är extrakostnaderna lägre så får köparen tillbaka.
Klicka här för att svara