4 547 läst ·
19 svar
5k läst
19 svar
Har skogsbolag rätt höja/sänka nivån på en mindre sjö?
Sida 1 av 2
Vi har en liten gård med grävd brunn, vi har haft problem att vattnet sinat på senare år. Ja, det har varit rätt varmt men det har sinat mer gånger nu på senare år än det varit på kanske 30 år förut.
Vi har helt tiden antagit det varit vädret, men i förbifarten hörde vi att skogsbolaget för några år sen sänkt nivån på en liten sjö i närheten. De ville plantera träd på en äng som då och då var sankmark.
Så de sänkte nivån på närliggande sjön med kanske 50cm och fick därmed en torrare ängsmark.
Det är kanske 300m till sjön men det kan vara så att vi "spelar på" samma grundvattennivå och sjön varit vår buffert alla år. Så denna sänkning kan ju ha påverkat grundvattnet för oss....
Eller?
Och OM det hade betydelse för vårt grundvatten - hade de rätt att göra så?
Detta handlar visserligen om en bostad typ mitt i skogen, men oavsett - får man göra så lite hur man vill med "sin" sjö???
Vill nu ha lite på fötterna innan jag tar kontakt med skogsbolaget.
Vi har helt tiden antagit det varit vädret, men i förbifarten hörde vi att skogsbolaget för några år sen sänkt nivån på en liten sjö i närheten. De ville plantera träd på en äng som då och då var sankmark.
Så de sänkte nivån på närliggande sjön med kanske 50cm och fick därmed en torrare ängsmark.
Det är kanske 300m till sjön men det kan vara så att vi "spelar på" samma grundvattennivå och sjön varit vår buffert alla år. Så denna sänkning kan ju ha påverkat grundvattnet för oss....
Eller?
Och OM det hade betydelse för vårt grundvatten - hade de rätt att göra så?
Detta handlar visserligen om en bostad typ mitt i skogen, men oavsett - får man göra så lite hur man vill med "sin" sjö???
Vill nu ha lite på fötterna innan jag tar kontakt med skogsbolaget.
Jag tror att man behöver en vattendom hos länstyrelen för att få reglera vatten. Observera att jag tror, men nu har du i alla fall lite nyckelord att googla på.
Edit: googlade lite själv. Hittade det här. Länsstyrelsen borde veta om de har tillstånd för sin vattenverksamhet. Kontakta din länsstyrelse och fråga.
https://www.lansstyrelsen.se/stockholm/stat-och-kommun/miljo/vatten/vattenverksamhet.html
Edit: googlade lite själv. Hittade det här. Länsstyrelsen borde veta om de har tillstånd för sin vattenverksamhet. Kontakta din länsstyrelse och fråga.
https://www.lansstyrelsen.se/stockholm/stat-och-kommun/miljo/vatten/vattenverksamhet.html
Redigerat:
Japp, hittade lite om det.
Någon som har erfarenhet av liknande fall, vad man kan förvänta sig?
Hur man kan ställa krav?
Jag vill få det till det byggs en damm, så man kan reglera vattennivån, vid torka så skall det sparas vatten i sjön....
Någon som har erfarenhet av liknande fall, vad man kan förvänta sig?
Hur man kan ställa krav?
Jag vill få det till det byggs en damm, så man kan reglera vattennivån, vid torka så skall det sparas vatten i sjön....
Den typen av biotop som du beskriver, äng som är sankmark ibland, får man kanske inte göra plantering av hursomhelst. Kan också vara en angreppsvinkel. Kolla med länsstyrelsen eller kommunen.
Skräms inte av att nån tycker att du är en jobbig jävel men ta reda på rimligheten i din teori först, för din egen skull.
Skräms inte av att nån tycker att du är en jobbig jävel men ta reda på rimligheten i din teori först, för din egen skull.
Detta med vattenreglering är inte lätt så det blir nog Länsstyrelsen du får kontakta.
Vi har hos oss haft motsatt problem att man varit tvingad att släppa ut viss mängd vatten från sjön trots att växt/djurliv påverkats negativt med gamla vattendomar.
Vi har hos oss haft motsatt problem att man varit tvingad att släppa ut viss mängd vatten från sjön trots att växt/djurliv påverkats negativt med gamla vattendomar.
Ett inlopp till sjön går precis utanför vår tomt, det är torrt nu. Med en sjönivå på +50cm hade det varit ganska blöt fuktig sankmark där - vilket det varit förr....F faf skrev:Låter som en jättebra idé att skaffa sig ett rykte som en jobbig jävel med relaterade problem för en halvmeter mindre vatten i den lilla sjön 300m bort, för det är säkert så att det ytvattnet reglerar grundvattnet i din brunn. Helt klart bättre än att sköta sina egna problem och se till att ha en ordentlig brunn som säkrar vattentillgången även torra år. Ett ytterligare tips är att börja processa mot bolaget när de skördar skogen runt dig, de förstör ju din utsikt!!!
De har sänkt nivån för att reglera mark upp till 200m från sjön (åt andra hållet) så att min mark skulle påverkas 300m bort är inte alls osannolikt. Beroende på hur berggrunden ser ut är det mer eller mindre sannolikt att vårt grundvatten har en relation med sjön.
Men liksom det är ju inte rätt att bara acceptera "grannars" händelser och gå vidare. OM det omvända gällt då? De hade dämt upp och min tomt hade vattenfyllts 2 månader om året?
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:159200/FULLTEXT01.pdf
Finns tydligen avancerade beräkningar på just detta sänkningar, i denna rapport ovan används det matematiska formler för att räkna ut ett område vars grundvatten påverkas av en ny vägtunnel.
"SGIs beräkning med Thurners och Thiems ekvationer för sluten akvifer blev en maximal influensradie på 285 meter"
Så det borde alltså finnas kalkyler, parametrar för mitt fall med.... men avstånden som kan påverkas är alltså.
Finns tydligen avancerade beräkningar på just detta sänkningar, i denna rapport ovan används det matematiska formler för att räkna ut ett område vars grundvatten påverkas av en ny vägtunnel.
"SGIs beräkning med Thurners och Thiems ekvationer för sluten akvifer blev en maximal influensradie på 285 meter"
Så det borde alltså finnas kalkyler, parametrar för mitt fall med.... men avstånden som kan påverkas är alltså.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 260 inlägg
Är det ett inlopp som du skriver blir ju inte det i första hand torrt för att sjön dräneras, utan för att det inte är något tillflöde av vatten från mer höglänt terräng. Och det skulle väl kunna förklara din torrlagda grävda brunn också – alltså att det inte regnat sen april.
Den är väl ca 6m som jag förstått det. Det kan inte vara mycket höjdskillnad ned mot sjön...
Sjön måste ju trycka ut vatten utåt om det är högt vattenstånd, att den liksom inte tar emot mer vatten utan det blir ståendes i diket. i Inloppet.
Därav sankmarken (i vanliga fall)
OM de dikar för att torrlägga mark 200m åt ena hållet, så varför skulle det inte påverkas 300m åt andra hållet med?
Sjön måste ju trycka ut vatten utåt om det är högt vattenstånd, att den liksom inte tar emot mer vatten utan det blir ståendes i diket. i Inloppet.
Därav sankmarken (i vanliga fall)
OM de dikar för att torrlägga mark 200m åt ena hållet, så varför skulle det inte påverkas 300m åt andra hållet med?
Normalt är sjöar ytvatten rätt nära grundvattnets nivå, man kan säga att sjön är grundvatten i dagen. Blir sjöns yta 50 cm lägre kan grundvattnet bli max 50 cm lägre, men ytans nivå påverkar grundvattennivån mindre ju längre bort från sjön man kommer.
Troligen behöver din brunn rensas då grävda brunnar med tiden ofta "klabbas" igen.
Troligen behöver din brunn rensas då grävda brunnar med tiden ofta "klabbas" igen.
Absolut, jag är inte ute efter "ge mig en ny brunn" men om det för sisådär för fem år sen var sankmark utanför tomten och det nu inte längre är det så är det ett rätt tydligt samband...
Dvs "vattensystemet"/sjön har ett samband med en mark vars "vatten" INTE är 300m bort.
OCH 50cm grundvatten är en betydande mängd vatten, inte något vi som enda fastighet "tömmer" själva. Mycket väl vara det som fick brunnen att inte mäkta med, visst - men varför ska det vara bara tacka och ta emot?
Om jag nu inte säger till så kanske de resonerar "vi sänker 50 cm till så vi kan...."
Dvs "vattensystemet"/sjön har ett samband med en mark vars "vatten" INTE är 300m bort.
OCH 50cm grundvatten är en betydande mängd vatten, inte något vi som enda fastighet "tömmer" själva. Mycket väl vara det som fick brunnen att inte mäkta med, visst - men varför ska det vara bara tacka och ta emot?
Om jag nu inte säger till så kanske de resonerar "vi sänker 50 cm till så vi kan...."
Nej, det var denna justering i ett utlopp som gav denna effekt.A AndersS skrev:
Det syns att det INTE är den naturliga utloppsnivån. Så det är inte att de rensat och återställt till "naturens-gilla-gång".... det är rätt rejäla diken.