Byggahus.se
Hej,
Har man rätt att begära att byggherren gör en efterbesiktning efter ett större projekt?

Finns det inga krav på besiktning? Detta gäller ett projekt ca 200 000 kr.

Inga papper skrevs eftersom det är svårt nog att få tag i hantverkare. Men det innebär väl inte att det får göras hur som helst?

Redigerat av moderator:
Finns inga avtal är det svårt att kräva saker. Men du har trots allt lagen som man måste följa avtal eller inte

Besiktning gör beställaren dvs beställaren bokar, kallar och betalar för besiktningen.

• Gilla
Nyblivenhusägare123
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Finns inga avtal är det svårt att kräva saker. Men du har trots allt lagen som man måste följa avtal eller inte

Men vad säger lagen? Måste en byggherre t.ex. ha följt AMAs bestämmelser för att det skall anses vara professionellt utfört arbete? Eller vad det som gäller om man tycker något är fel?

Redigerat av moderator:
P petererlandsson1194 skrev:
Besiktning gör beställaren dvs beställaren bokar, kallar och betalar för besiktningen.

Menar du kanske oberoende besiktningsman?

Jag menar att det borde ligga i byggherrens intresse att själv se (besiktiga) vad hans anställda har gjort för arbete för att undvika oberoende besiktningar.

Redigerat av moderator:
Självklart måste hantverkaren göra ett fackmässigt jobb.
Du får göra en besiktning om du vill.

Byggherre är den som för egen räkning utför eller låter utföra byggnation. dvs det är du som är byggherre om du har anlitat en entreprenör för din räkning.

Det finns ingen lag som kräver att en entreprenör gör besiktning av arbete men om det finns en bygganmälan så måste entreprenören följa kontrollplanen.

MollySund MollySund skrev:
Men vad säger lagen? Måste en byggherre t.ex. ha följt AMAs bestämmelser för att det skall anses vara professionellt utfört arbete? Eller vad det som gäller om man tycker något är fel?
Entreprenören är skyldig enligt lag att utföra arbetena fackmässiga. Dock är det inte lag att följa AMA

Villa vista Villa vista skrev:
Entreprenören är skyldig enligt lag att utföra arbetena fackmässiga. Dock är det inte lag att följa AMA
Tack!
Hur och/eller vem skall bedöma om det fackmässigt gjort eller ej? Kunden är i allmänhet inte i facket.

Det vanligaste sättet är att inför ett överlämnade av arbetena till beställaren/byggherren låter byggherren en besiktningsman gå igenom arbetena och noterar fel etc. BM gör en bedömning av hela entreprenaden och fastställer om den är godkänd eller ej.
Det vanligaste är att entreprenaden blir godkänd men att det finns ett antal fel av ej vital karaktär som måste åtgärdas. Beställaren håller inne med ett viss belopp tills feln är avhjälpta.

Har man inte anlitat en besiktningsman då får du kontakta entreprenören för att diskutera kvaliteten på arbetena. Om inte entreprenören samtycker till de påstådda felen/ej fackmässighet då återstå stämning via tinget. Försök få hjälp av någon byggkunnig för att få hjälp med bedömningen av fackmässigheten.

Menar du kanske oberoende besiktningsman?

Jag menar att det borde ligga i byggherrens intresse att själv se (besiktiga) vad hans anställda har gjort för arbete för att undvika oberoende besiktningar.
Jag menar en besiktningsman som du som byggherre anlitar för att kontrollera att byggaren gjort enligt avtal/handling.
Byggaren ska iofs ha gjort sin egenkontroll av sitt arbete utöver ev. kontrollplan som kan finnas om det är en bygglovspliktig åtgärd.
En besiktningsman brukar fråga entreprenörer om egenkontrollsdokument och därefter genom stickprov kontrollera att det verkar riktigt. Saknas dokumentation av egenkontroll så kommer besiktningsmannen att kontrollera nogrannare.

Det ligger såklart i "chefens" intresse att veta att hans anställda eller UE har gjort vad de borde gjort men rent juridiskt så betyder det ingenting, det är den firma du har avtal med som ansvarar.

Personligen så skulle jag ta dit en besiktningsman när det rör sig om jobb i de prisklasserna och av det faktum att du känner att du behöver ens ställa frågan här på ett forum....

Byggaren ska göra ett fackmannamässigt utfört arbete. Men saknar man avtal med byggaren kan det vara svårt att i efterhand komma och påpeka brister

• Gilla
petererlandsson1194
  • Laddar…
Jag tänker i varje fall fråga entreprenören hur han ställer sig till att göra om det som jag anser vara fel och hoppas att det löser sig.

Om inte skulle det vara intressant att veta vad det ungefärligen kostar att anlita en besiktningsman???

Kan tänka mig att han inte tar sig upp på tak via stegar utan kräver ställningar. I det läget kan det kostnadsmässigt bli bättre att direkt anlita en annan entreprenör att göra om det som behövs utan besiktning?

Jag tänker i varje fall fråga entreprenören hur han ställer sig till att göra om det som jag anser vara fel och hoppas att det löser sig.

Om inte skulle det vara intressant att veta vad det ungefärligen kostar att anlita en besiktningsman???

Kan tänka mig att han inte tar sig upp på tak via stegar utan kräver ställningar. I det läget kan det kostnadsmässigt bli bättre att direkt anlita en annan entreprenör att göra om det som behövs utan besiktning?
Antar att du beställt ett takbyte av byggaren och att han utfört takbytet men inte på det sätt som du tänkt? Påtalade du under arbetets gång vad du ansåg fel? Vad anser du att det är som inte är rätt?

Det kostar väl ca 800-900 i timmen skulle jag tro. Du får nog fråga den du vill anlita om hur de vill ta sig upp på taket men nog tror jag att stege är ok om det finns andra taksäkerhetsdeteljer sedan uppe på taket som borde finnas om inte annat så för sotaren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.