Byggahus.se

Dold avgift vid badrumsrenovering

1. J
    Medlem Nivå 2
    Har haft helentrepenad vid badrumsrenovering. Vi visste att bilning av golv var en löpande arbetskostnad och har blivit fakturerade för det. Vad vi inte fått veta, varken muntligt eller skriftligt, var att vi som kund ska betala hyran av maskiner till bilningen. Har ifrågasatt detta och svaret var att kunden "givetvis" står för detta. Vadå givetvis? Hur kan vi som kund veta när en byggfirma behöver hyra verktyg? Man utgår ju från att en byggfirma tillhandahåller verktygen, eller? Ska vi betala för hammaren som användes också?

Någon som kan ge input på hur vi ska gå tillväga? Är nöjda i övrigt.

2. K
    Medlem · Nivå 9
    Vad står det i avtal/offert?

3. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 21
    Precis läs offerten. Det tydligaste juridiskt är om det uttryckligen står att det tillkommer kostnader för bilning (kanske står något om riving av nuvarande badrum) så att det inte ingår i offerterat pris.

Alternativt så listas alla arbetsmomenten i offerten och bilning ingår inte i den listan. Då blir det knepigare att tolka om du eller företaget har rätt. Men då ska naturligtvis företaget rådgöra med dig om detta innan arbete påbörjas.

4. S
    Medlem · Nivå 14
    Är väl inget ovanligt att man gömmer sånt här i det finstilta för att tjäna mer pengar. Det blir bara surt för dem som inte läser varje bokstav i avtalen..........Verktyg har de säkert och hyr allt gör de knappast men det ger ju möjlighet att debitera mer pengar..........

5. K
    Medlem · Nivå 9
    Om det står att bilning inte ingår i offerten, kan man nog hävda att maskinhyra för bilning inte heller ingår.
    Det bästa hade ju så klart varit om de uttryckligt skrev vad bilningskostnaden kommer att baseras på, dvs arbetskostnad samt maskinhyra. Hammare får man ju anta tillhör standardverktyg, men dyrare specialmaskiner äger byggfirman oftast inte.

6. SkitOxe
    Medlem · Nivå 6
    Men ärligt talat, vilken helentreprenad för badrum värd namnet har inte en ordentlig bilmaskin? Att behöva bila för nya rör etc etc i badrum är väl för bövelen standard. Nej det tycker jag fan att dom ska ha, annars är det ett skämt.

7. J
    Medlem Nivå 2
    Det står: " 4. Arbete på löpande tid: Rivning bef. beklädnad på innerväggar, ev. riktning av väggar, bila ur slipsats på golv."

Det nämns inte någonstans i offerten att hyra av maskiner tillkommer. Det står ju faktiskt "Arbete" på löpande tid.

8. J
    Medlem Nivå 2

Det står: " 4. Arbete på löpande tid: Rivning bef. beklädnad på innerväggar, ev. riktning av väggar, bila ur slipsats på golv."

Det nämns inte någonstans i offerten att hyra av maskiner tillkommer. Det står ju faktiskt "Arbete" på löpande tid.

• Laddar…
  9. J
    Medlem Nivå 2

Men just det, hur ska jag som kund veta vad en byggfirma har i sin maskinhall och inte? Om framförallt vad jag som kund då ska betala extra för?

10. H
    Medlem · Nivå 8
    Vad är det för pengar vi pratar om och vilka maskiner har dom hyrt?

• Laddar…
  11. J
    Medlem Nivå 2

Alltså vad vi betalar utöver offerten. Hur ska jag veta att detta inkluderar maskinhyra?

12. J
    Medlem Nivå 2
    Här har du en bild på vad vi faktureras på. Alltså totalt 1288:-. Inte mkt pengar i jämförelse med resten men ändå. Rätt ska vara rätt.

13. Workingclasshero
    Medlem · Nivå 12
    Hej

Den där maskinen kostar ca 25k att köpa.
    Förmodligen har du smarta byggare som hyr en värsting vid behov för att alltid ha se bästa verktygen och göra det billigt för kunden.
    De skaffade stoftavskiljare vilket tyder på att de inte är amatörer.
    Om du frågar varför du ska betala den fakturan föreslår jag att du gör det på ett väldigt ödmjukt sätt.
    Givet att du är nöjd med arbetet, att det är rätt utfört och i tid så tycker jag nog att du får betala den där fakturan.

Sen tycker jag du gör rätt, att alltid fråga om kostnader som du inte förstår, rätt frågat får du rätt svar.

Hoppas allt övrigt blev bra :)

14. Pasjostrom
    Renoveringsnovis · Nivå 8
    Hur tydliga offerter är skiljer sig mycket mellan olika firmor. Jag anser att alla tillkommande kostnader tydligt ska framgå av offerten, där är hyra av maskiner ett exempel.

Om inte annat bör de ha en separat punkt som avser detta så att kunden förstår att det eventuellt kan tillkomma och fråga vad det i så fall innebär.

I detta fall tycker jag firman kan ta det som en läropeng (och uppdatera offertmallen inför nästa jobb).

15. H
    Medlem · Nivå 8
    Säger som ovan.
    Be även företaget framöver vara tydligare med vilka extra kostnader som tillkommer så slipper dom såna här diskussioner.