3 034 läst ·
21 svar
3k läst
21 svar
Framtida arv efter gåva mot betalning.
Det går väl inte att använda värdeutvecklingen på fastigheten...
Om gåvomottagaren direkt sålt fastigheten och supit upp pengarna skulle den nu få punga ut med 3ggr (eller vad värdeutvecklingen varit) så mycket han fick för 20 år sen?
och här gnälls det över fastighetsskatter...
/ATW
Om gåvomottagaren direkt sålt fastigheten och supit upp pengarna skulle den nu få punga ut med 3ggr (eller vad värdeutvecklingen varit) så mycket han fick för 20 år sen?
och här gnälls det över fastighetsskatter...
/ATW
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 214 inlägg
Jo, om du vet vad fastigheten är värd idag kan du med hjälp av ett index (givet att den följt index) veta vad den var värd för 20 år sedan. Det betyder inte att gåvans värde räknas upp, det innebär bara att gåvans värde räknas ut utifrån dagens värde och sagda index.A ArneTW skrev:
Nötegårdsgubben skrev:
Det vore sjukt om det skulle göras så...
tex.
2 syskon... för 20 år sedan får det ena syskonet en fastighet och den andra mosvarande värde i kontanter, båda nöjda.
nu ska dela arvet som de får idag.
det ena syskonet ska räkna upp gåvan de fick för 20 år sedan med fastighetsindex det andra med inflationen?
det syskonet som fick kontanterna får dagens arv och mer pengar av syskonet som fick fastigheten för att fastigheter varit en bättre investering än sparkonto?
/ATW
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 214 inlägg
Nu får du läsa innantill. Det där har inget att göra med det jag skrev.
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Men om vi återgår till frågan i tråden.
Någon har fått köpa en fastighet för taxeringsvärdet för 20 år sedan. Det är rimligt att anta att det var ett underpris. Alltså delvis en gåva som formellt skall anses vara förskott på arv.
Taxeringsvärdet skall vara uträknat så att det motsvarar 75% av marknadsvärdet. Har någon betalat 750 000, så var det 250 000 under markandsvärdsvärdet, enl. skattemyndighetens rätt grova kalkylmetoder.
Och det är formellt sett ett förskott på arv. Som bör räknas bort vid ett arvskifte.
Men då är ju frågan, hur väl stämmer skattemyndighetens shablon på den här fastigheten. Vilket skick var den i. Fanns det andra faktorer som gör den mindre värd än en "normalfastighet" i samma område? Vissa såadan faktorer är med i taxeringsvärdesberäkningen. Ex. om tomten avviker i storlek från det normala för området. Men det kan finnas värdedödande faktorer som inte kommer med i taxeringsvärdet. Ex. bullerstörningar från en väg, dåligt underhåll osv.
Någon har fått köpa en fastighet för taxeringsvärdet för 20 år sedan. Det är rimligt att anta att det var ett underpris. Alltså delvis en gåva som formellt skall anses vara förskott på arv.
Taxeringsvärdet skall vara uträknat så att det motsvarar 75% av marknadsvärdet. Har någon betalat 750 000, så var det 250 000 under markandsvärdsvärdet, enl. skattemyndighetens rätt grova kalkylmetoder.
Och det är formellt sett ett förskott på arv. Som bör räknas bort vid ett arvskifte.
Men då är ju frågan, hur väl stämmer skattemyndighetens shablon på den här fastigheten. Vilket skick var den i. Fanns det andra faktorer som gör den mindre värd än en "normalfastighet" i samma område? Vissa såadan faktorer är med i taxeringsvärdesberäkningen. Ex. om tomten avviker i storlek från det normala för området. Men det kan finnas värdedödande faktorer som inte kommer med i taxeringsvärdet. Ex. bullerstörningar från en väg, dåligt underhåll osv.
Tack alla för snabba och konkreta svar, nu har jag mera kött på benen i diskussionen med avundsjuk arvinge.
Jag har tidigare förordat att ’släpp det’ och det blir ännu tydligare att jag varit inne på rätt väg.
För att förtydliga lite i frågan så är min gissning att marknadsvärdet var kanske 150-300% av taxeringsvärdet på 185 kSEK.
Jag har tidigare förordat att ’släpp det’ och det blir ännu tydligare att jag varit inne på rätt väg.
För att förtydliga lite i frågan så är min gissning att marknadsvärdet var kanske 150-300% av taxeringsvärdet på 185 kSEK.
Man får räkna bort en latent skatteskuld också, så gåvan är ännu mindre värd än så. Det låter oavsett inte som stora pengar. Men är det viktigt för personen att allt blir exakt rättvist så...
Klicka här för att svara
