Mina föräldrar funderar på att ge bort sin bostad till oss barn (tre stycken varav en bosatt i Spanien) innan myndigheterna får för sig att gåvoskatt eller arvsskatt vore ett sätt att betala Coronakrisen...
Tanken är att ge bort 30% till vardera och behålla 10% själva då bostaden ingår i en samfällighet och det kan bli strul om de formellt hyr sin bostad och inte är ägare.
Tankar och funderingar på detta?
Det som är viktigt är att de inte råkar in i några sidoeffekter som vi inte inser. De tänker naturligtvis bo kvar så länge de kan och stå för löpande kostnader precis tidigare.
Det vi hittills tänkt på själva är dessa punkter:
  • vad händer om nån av oss barn kommer på obestånd och det plötsligt finns skulder och fordringsägare.
  • om det blir skiljsmässor bland barnen och bodelningar. Tanken är att ge bort det som enskild egeondom.
  • om nån av oss barn skulle dö och i sin tur våra barn ska ärva och nån förmyndare kräver att arvet ska ut i pengar.
  • är det nåt speciellt att tänke på i och med att en av oss barn bor i Spanien?
Nu är vi (peppar, peppar) så lyckligt lottade att alla har jobb, hälsa och lyckliga äktenskap. Men sånt kan ju ändra sig fort...
Finns det fler saker vi borde ta upp på listan och gå igenom med en ev advokat inför en överlåtelse?

F Frippegubben skrev:
Mina föräldrar funderar på att ge bort sin bostad till oss barn (tre stycken varav en bosatt i Spanien) innan myndigheterna får för sig att gåvoskatt eller arvsskatt vore ett sätt att betala Coronakrisen...
Tanken är att ge bort 30% till vardera och behålla 10% själva då bostaden ingår i en samfällighet och det kan bli strul om de formellt hyr sin bostad och inte är ägare.
Tankar och funderingar på detta?
Det som är viktigt är att de inte råkar in i några sidoeffekter som vi inte inser. De tänker naturligtvis bo kvar så länge de kan och stå för löpande kostnader precis tidigare.
Det vi hittills tänkt på själva är dessa punkter:
  • vad händer om nån av oss barn kommer på obestånd och det plötsligt finns skulder och fordringsägare.
  • om det blir skiljsmässor bland barnen och bodelningar. Tanken är att ge bort det som enskild egeondom.
  • om nån av oss barn skulle dö och i sin tur våra barn ska ärva och nån förmyndare kräver att arvet ska ut i pengar.
  • är det nåt speciellt att tänke på i och med att en av oss barn bor i Spanien?
Nu är vi (peppar, peppar) så lyckligt lottade att alla har jobb, hälsa och lyckliga äktenskap. Men sånt kan ju ändra sig fort...
Finns det fler saker vi borde ta upp på listan och gå igenom med en ev advokat inför en överlåtelse?
Brukar i längden sällan vara bra med flera ägare till en fastighet. Är ni barn alla intresserade av att äga del i en fastighet och allt vad det kan innebära i framtiden med underhåll osv. Att göra detta bara för att man är rädd att gåvoskatt/arvsskatt skulle återinföras känns lite långsökt.

Håller med föregående inlägg. Det är ingen bra lösning. Det finns alltför många fallgropar. Det är lätt att spalta upp 10 olika scenarier som kan bli problematiska. När det gäller oro för arvs/gåvoskatt kan föräldrarna simma lugnt - det går att fixa innan ev lag går igenom. Jag tvivlar själv att det blir en regeländring då landet i så fall riskerar stor flykt av de riktigt rika - och det finns numera en stor grupp av dessa priviligierade.

Det är just yonnas "lätt att spalta upp 10 olika scenarier" som vi behöver hjälp med. Några har vi ju själva tänkt på, men uppenbarligen ser yonna fler.
Tanken är inte att vi ska engagera oss mer än idag, dvs underhåll och sånt klarar de själva.
Om det kommer att införas eller inte kan man aldrig veta, men mina föräldrar oroar sig i vilket fall som helst för det och vill hellre förekomma än förekommas!

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Ni har redan själva angett några problem som kan uppkomma. En faktor är att för viktiga beslut om fastigheten behövs alla delägares deltagande. Jag gissar att det inte finns några lån, men det finns en del andra saker som kräver allas signatur. Det kanske kan förenklas genom fullmakter, men kan ändå vara komplicerad. En risk är att ni syskon av något skäl blir oense om skötsel etc. Om det till exempel behövs en takrenovering ska den betalas i enlighet med delägarnas ägande. Det kan också bli komplicerat när den ene föräldern dör och den andre kanske lever väsentligt längre.

Troligen är det bättre att föräldrarna behåller ägandet. Man kan ha olika bedömning hur troligt det är med olika typer av nya skatter, men de kommer knappast att införas utan beredningstid.

Du tar ju upp en del av de mera uppenbara riskerna.

Jag har erfarenhet både på min sida, och på min fru's sida av samägande med syskon. Det skapar problem och oro helt i onödan. På min sida var det en av mina systrar som "spårade ur" och rätt extremt. Hon avled för ett par år sedan.

På min frus sida fungerar samägandet med hennes syskon bra idag, men vi ser väldigt stora problem vid generationsskifte. Ett av hennes syskonbarn har en "oändlig" skuld hos kronofogden, och han jobbar bra på att öka skulden...

Det ger onödiga problem och onödig oro med samägandet.

Ytterligare exempel:
- ett syskon skiljer sig och påverkas negativt av nya/e partnern
- osämja bland syskonen (vanligare än man tror)
- en förälder flyttar in på hemmet (ålder/sjukdom)
- kvarvarande förälder klarar inte av driften ensam
- kvarvarande förälder behöver tillsyn av barnen jämte skötsel av huset även om dessa tjänster köps in
- föräldrarnas FRIHET begränsas av att ägandet delas
- det kommer en dag få föräldrarna verkligen önskar flytta in i en lägenhet men husvärdet är då redan fördelat
- det känns fel att föräldrar ska fördela framtida arv (såvida det inte finns ytterligare stora tillgångar i TS förslag)

Mina föräldrar avsåg stanna i huset till slutet men efter 60 år flyttade de till en härlig lägenhet och trivdes mycket bra. Då var en rullstolsbunden, en halvt blind. Det blev en befrielse för dem att flytta. Huskapitalet kan då möjliggöra perfekt lösning.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
B
Det är politikerna som beslutar om införande av olika slags skatter, inte myndigheter (om man ska vara lite petig). Finns det ens några riktiga förslag om återinförande av arvs- och gåvoskatt? Det finns nog vissa partier och politiker som alltid har det som krav, men de torde vara i minoritet. Jag tycker det är dumt att genomföra vanskliga affärer med många fallgropar, när det inte ens finns skarpa förslag om skatter. men det skadar förstås aldrig att ventilera idéer man har och hämta in synpunkter.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tack för era inputs!
Tanken är nog att de ska bo kvar ett antal år till men inom en 10-årsperiod behöver de nog flytta till annat boende, troligen lägenhet utan trappor.
Ska det köpas nåt får väl vi syskon slanta upp för nya lägenheten av kapitalet som husförsäljningen ger. Blir det hyreslägenhet eller serviceboende så inser jag nu att det blir knepigare och att det rimliga i så fall vore att syskonen betalar del av hyran så inte all pension går åt till boende när de egentligen borde ha kapital att ta av.

Jag hade inte genomfört några ändringar. Utan väntat på ifall politikerna verkligen går till verket med en idé som för de flesta ter sig vara rent sagt idiotisk. De borde fokusera på utgiftsposterna än mer än att dra in mer pengar från skatter likt denna på redan beskattat kapital. Slutar aldrig att förvånas hur lätt det är att leka med andras pengar och i synnerhet med skattepengar.

Du vill inte hamna i samma situation som denna. Så ifall ni bestämmer er för att gå vidare. Upprätta ordentliga och fina avtal :) - Man vet aldrig vad som händer i livet och familjen. https://www.byggahus.se/forum/threa...n-pga-uppstyckning-av-sommarstugetomt.386217/

Jag skulle inte oroa mig för en återinförd förmögenhetsskatt. Eller gåvoskatt osv. På kort sikt.

OM det återinförs så kommer den till att börja med vara utformad så att den "bara drabbar rika". Så om nu inte bostaden ifråga är ett mindre slott på strandvägen i Djursholm, så lär en eventuell skatt vara rätt liten.

Däremot så brukar skatter av den här formen sedan få ett breddat underlag, genom att man inte skriver upp trösklarna med inflationen. Men det tar tid.

Vi vet ju inte var ni bor i Sverige och hur utbudet ser ut. Vid något tillfälle kommer en eller båda föräldrar troligen att vilja flytta till lägenhet, kanske behövs en bostadsrätt. I många städer är attraktiva bostadsrätter rätt dyra i förhållande till villor. Era föräldrar kan bli väldigt begränsade om de skänkt bort sina tillgångar. Visst kan ni barn finansiera, men det kan då hända att någon av er behöver pengar och inte har möjlighet att bidra. Så det kan leda till trista konflikter i släkten.

Är den som bor i Spanien skriven i Spanien? Om så får man kolla att inte gåvoskatt föreligger, jag tror att de flesta regioner i Spanien har både arvs och gåvoskatt

Om man förbereder alla dokument så skulle jag vänta tills skatt införs. Man lär ju ha lite tid på sig innan skatten införs, om den nu gör det. Tipset är väl att inkomstskatten stiger.

Dum idé, särskilt som du skriver att de kanske inte vill bo kvar i huset livet ut. Försäljningen av huset den dag de inte orkar bo kvar blir ju en mardröm om ni är 5 ägare på huset varav de två som bor där bara har 5% var. Särskilt om någon av er vill ha kvar huset, den i Spanien vill kanske ha det som sommarhus?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.