43 499 läst ·
128 svar
43k läst
128 svar
Tvist mellan "grannar", ägaren till granntomten har gjort åverkan på våran tomt.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Åjo, förringa inte problemet!R Rickard Ohlin skrev:
Vi själva har för första gången på 10 år haft öppet vatten på vår 1,5 ha äng.
Blöt höst
Det är höstens alla regn som har satt käppar i hjulen och skjutit upp potatisskörden.
– Vi har haft dubbla nederbördsmängder mot det normala sedan september, 100-140 millimeter varje månad, berättar Jan Knutsson.
http://www.atl.nu/lantbruk/har-togs-sista-skorden-pa-julafton/
Fortfarande "normala" mängder meteroligiskt sett. Bönders klagan ... (Inte att föringa problemet med mjuka marker, känner några vars päror ruttnar bort i en sjö...)KnockOnWood skrev:
Åjo, förringa inte problemet!
Vi själva har för första gången på 10 år haft öppet vatten på vår 1,5 ha äng.
Blöt höst
Det är höstens alla regn som har satt käppar i hjulen och skjutit upp potatisskörden.
– Vi har haft dubbla nederbördsmängder mot det normala sedan september, 100-140 millimeter varje månad, berättar Jan Knutsson.
[länk]
Men i slutändan är det ett civilmål, är det värt att bråka om det?
Nu mer än 3 år senare så undrar jag hur det har gått?C coccon skrev:Hej,
Jag skulle behöva råd gällande en tvist som har uppstått mellan mina föräldrar och deras granne.
Granntomten är åkermark och ägs av en gammal bonde som i sin tur arrenderar ut marken till en månskensbonde.
När morsan kom hem från jobbet en fredagseftermiddag för några helger sen ser hon genom fönstret att någon står i deras tomtgräns med en stor grävmaskin och en motorsåg och kapar.
När hon går ut och frågar vad som pågår får hon ett provcerande svar att dom röjer upp föräldrarnas "skit".
Enligt bonden som stod och kapade så hade mina föräldrar fått flera tillsägningar, av bonden som arrenderar marken och som inte var på plats vid tillfället, om att klippa ner buskar och grenar som hängde ut över tomtgränsen men inget hade hänt.
Detta är dock inget som är sant och när jag var på besök samma helg så hoppade vi i bilen och åkte för att prata med bonden som tydligen skulle ha informerat föräldrarna. När vi ställde honom till svars så sa han rakt ut att han hade funderat på att han skulle informera dem om att röja upp men att han hade inte kommit till skott.
Bonden som röjde kapade ner allting som stod i tomtgränsen, grävde upp alla rötter som han ansåg inkräktade på hans mark och gick även in på föräldrarnas mark och sågade ner träd och grenar.
Det som han missade var att ringa och be lantmäteriet om utsättning av eventuella kablar i mark samt att ta reda på var den faktiska tomtgränsen går.
Farsan jobbar dagligen med utsättning av el/tele/fiber/gas under mark och kunde snabbt konstatera, med kalibrerade och godkända mätinstrument, att dom hade haft tur som inte klippte telekabeln samt att tomtgränsen gick längre ut än vad bonden hade trott när han spekulerade.
Efter detta tog farsan kontakt med bonden som äger tomten och visade honom var tomtgränsen faktiskt gick samt frågade honom varför han hade stått och påstått att bonden som arrenderar marken hade informerat dem om att röja i tomtgränsen när han inte hade gjort det.
Till svars fick han att "ja det var ju oturligt och då får jag väl be om ursäkt då" och kände sen att det hela borde vara löst.
Nu är saken den att åverkan var så pass stor att där är fri insikt i föräldrarnas trädgård och då menar jag att det är totalt skövlat, där är inget som kommer att växa upp igen och även om det hade funnits så hade det tagit många år.
Jag föreslog att farsan skulle be bonden om någon form av kompensation för att försöka lösa detta på ett fredligt sätt men det var bonden inte alls intresserad av. Farsan frågade vad bonden hade känt inför om han tog sin motorsåg och kapade bondens häck längs med marken och om han då skulle vilja ha kompensation för det och det erkände han att det var ju klart att han hade velat ha det.
Alternativet är att bygga ett staket ut emot åkern för att åtminstone få lite vindskydd men varken jag eller farsan känner oss intresserade av det då vi båda jobbar mer än heltid och renoverar hus samtidigt.
Vad kan vi göra juridiskt?
Vi har både före och efter bilder, något som inte bonden ens har.
Vi har en utmärkt tomtgräns och det är uppenbart från bilderna att dom har varit inne på föräldrarnas mark och sågat ner, något som dom själva inte förnekar samt att dom erkänner att dom ljög om tillsägelsen.
Jag kan bifoga före och efter bilder om någon är intresserad och om det är till nytta för att ge råd, såvida dessa foton fortfarande är giltiga att använda som bevis i en anmälan även om dom har visats offentligt?
Uppenbarligen är de inte intresserade av att lösa detta på fredlig väg...
Tack på förhand!
Stämde ni bonden?
Har det vuxit upp ny sly.
Mao berätta vad som hänt!
Ursäkta sent svar.
Det slutade med att bönderna skyllde på varandra.
Den ena bonden kom hem till föräldrarna och ursäktade att det hade blivit som det blev. Han hade ingen bra förklaring till varför han hade ljugit men kände väl att "det hela hade blivit lite fel" och det var jobbigt/pinsamt att bli ifrågasatt när man visste att man hade handlat fel.
I varje fall, den fortsatta avverkningen som skulle ske upphörde abrupt efter den dagen och grannen bredvid, där de skulle fortsätta att avverka, slapp detta.
Åkermarken har, så vitt jag kunnat se, inte blivit brukad så hela avverkningen var egentligen meningslös.
Inte långt därefter blev min far snabbt dålig och dog efter en kort tids sjukdom.
Tomten och huset är för stort för min mor att sköta på egen hand och är nu till salu.
Slyn har börjat växa tillbaka men det kommer att ta många år till innan det är återställt.
Det slutade med att bönderna skyllde på varandra.
Den ena bonden kom hem till föräldrarna och ursäktade att det hade blivit som det blev. Han hade ingen bra förklaring till varför han hade ljugit men kände väl att "det hela hade blivit lite fel" och det var jobbigt/pinsamt att bli ifrågasatt när man visste att man hade handlat fel.
I varje fall, den fortsatta avverkningen som skulle ske upphörde abrupt efter den dagen och grannen bredvid, där de skulle fortsätta att avverka, slapp detta.
Åkermarken har, så vitt jag kunnat se, inte blivit brukad så hela avverkningen var egentligen meningslös.
Inte långt därefter blev min far snabbt dålig och dog efter en kort tids sjukdom.
Tomten och huset är för stort för min mor att sköta på egen hand och är nu till salu.
Slyn har börjat växa tillbaka men det kommer att ta många år till innan det är återställt.
Jag beklagar din fars bortgång men tycker att det är toppen att du berättade hur det gick.
Det är alltför vanligt att trådskapare slutar skriva och lämnar trådföljarna i ovisshet om upplösningen av dramat.
Jag hoppas att din mor hittar ett nytt trevligt ställe att bo på.

Det är alltför vanligt att trådskapare slutar skriva och lämnar trådföljarna i ovisshet om upplösningen av dramat.
Jag hoppas att din mor hittar ett nytt trevligt ställe att bo på.
Klicka här för att svara