Får en BRF ha stämma ENBART via poströster?

Fick just höra att en bekants förening ska göra så. Föreningen jag tillhör har ännu inte skickat ut kallelse men det skulle inte överraska mig om de försöker sig på en sådan "fuling".

I vår BRF gör vi likadant efter rekommendation av vår förvaltare.. så nog inget unikt.

Handlar inte om att vi eller någon annan försöker göra en "fuling" handlar om att försöka begränsa smittan så gott det går.

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
BeaumontX BeaumontX skrev:
Ja. Eftersom vi är i en pandemi så infördes förra året
Lag (2020:198) om tillfälliga undantag för att underlätta genomförandet av bolags- och föreningsstämmor. Detta är en tillfällig lag som dock har beslutats att gälla även till utgången av 2021.
Om man samlar inte 10 % av rösterna och begär en ny stämma - kan man då kräva att den sker genom någon form av möte (inkl videokonferens)?

Om din bekants förening har en historia av att köra fulingar är frågan i allra högsta grad relevant. Om det är en väl fungerande förening får man nog se det som ett nödvändigt ont i dessa tider, för att få saker och ting att fungera över huvud taget. Sättet du ställer frågan på får mig att anta att det första förhållandet råder. Tyvärr vet jag inte om man kan kräva att stämman hålls på annat sätt.

C
H hksl skrev:
Om man samlar inte 10 % av rösterna och begär en ny stämma - kan man då kräva att den sker genom någon form av möte (inkl videokonferens)?
Nej, det är styrelsens beslut. Däremot kan man begära att ett beslut i en fråga skall skjutas upp (tills, får man förmoda, möjligheten finns att anordna en "riktig" stämma).

• Gilla
BeaumontX
  • Laddar…
Om det inte står uttryckligen i stadgarna att stämman ska hållas på ett visst sätt (och det brukar inte stå) så är det fritt fram att hitta en lösning som funkar.

Vår samfällighet hade t.ex årets årsmöte via Skype med samtliga omröstningar via Voto och det funkade jättebra.
Vi kollade även med Lantmäteriet att det var ok att köra via Skype, vilket det var då det inte är reglerat någonstans att det måste vara ett fysiskt möte.

MarcusMolander MarcusMolander skrev:
Om det inte står uttryckligen i stadgarna att stämman ska hållas på ett visst sätt (och det brukar inte stå) så är det fritt fram att hitta en lösning som funkar.
Nej, det är inte "fritt fram" utan en stämma ska följa bland annat Bostadsrättslagen. Genom den tillfälliga speciallagstiftning som @BeaumontX hänvisade till i inlägg två är dock en stämma med enbart poströstning tillfälligtvis tillåtet på grund av rådande pandemi.

Grundprincipen i normala tider är dock att "En medlem har rätt att närvara, yttra sig och rösta vid förenings-stämman, om inte något annat anges i denna lag." Se Lag (2018:672) om ekonomiska föreningar, kapitel 6.

• Gilla
eb86 och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.