E
Hej,
Vi har sålt vår bostadsrätt och har ganska bra koll på vad som ska lämnas i lgh vid flytt och vad vi får ta med. Ett frågetecken finns dock - vi har en garderobsvägg där vi har draperier istället för garderobsdörrar. Vi lämnar såklart takskenan men skulle vilja ta med oss själva draperierna. Nu används ju de istället för garderobsdörrar, så kanske kan köparen hävda att de är del av den fasta inredningen? Någon som har ett svar? Det är ju inte ”bara” gardiner...

Karlia
Fråga köparen om de är intresserade av det? Tygdraperi tycker jag annars tas med, köparen vill säkert välja sitt eget tyg.

• Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Fråga köparen om de är intresserade av det? Tygdraperi tycker jag annars tas med, köparen vill säkert välja sitt eget tyg.
Håller med. Textilier är ju högst personligt och en smaksak. Och vill köparen INTE ha dem är det ju ett litet bök att göra sig av med, antar att vi pratar om ganska stora tygstycken.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
E
Tack för att ni svarar. Skulle väl ha skrivit det i frågan - köparna vill gärna ha draperierna, men vi också då vi har användning för dem i nya boendet. Tror inte det kommer bli någon konflikt direkt då vi har bra dialog med köparna, vill dock veta vad som är juridiskt rätt innan vi beslutar.

• Gilla
Bjur
  • Laddar…
Tror inte att det är en juridisk fråga utan mer en fråga om att komma överens. Ni har nog absolut rätt att ta med dem om ni vill ha dem. Kanske finns det likadana att köpa så ni kan tipsa köparen om var. Eller om ni har de exakta måtten tex så det underlättar för köparen att köpa nya. :D

• Gilla
Egnahemmet49 och 2 till
  • Laddar…
Spontant tycker jag det känns sniket och småaktigt att ta med sig dem när köparna uttryckligen sagt att de gärna vill ha dem.

• Gilla
Grod4n och 18 till
  • Laddar…
Karlia
Draperier tror jag är svårt att hitta något riktigt juridiskt på. Själv tycker jag att det som passar på ett ställe sällan fungerar på nästa. Ingen har varit intresserade av mina draperier dock, jag har dem och en massa andra ruskigt bra-att-ha tyger i en stor kista..

• Gilla
Egnahemmet49 och 3 till
  • Laddar…
Nu hjälper det inte er, men kanske andra.
Men det är precis sånt här som gör att man skall tänka efter innan man säljer och i prospektet tydligt ha en lista på vad som inte ingår som skulle kunna vara upphov till diskussion annars.

• Gilla
claym och 2 till
  • Laddar…
Draperier känns ju väldigt löst, och något man bör kunna ta med sig.
Gardiner etc som man ser på en visning är ju knappast något man lämnar kvar.

• Gilla
Tamazin och 4 till
  • Laddar…
Hur gör ni med duschdraperi?

• Gilla
Tamazin och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Känns som att det kan vara en bra ”investering” att ge köparna draperierna eftersom de gärna vill ha dem. Kanske struntar de då i att klaga på något annat senare.

Redigerat:
  • Gilla
Kjol och 6 till
  • Laddar…
E maria122 skrev:
Hej,
Vi har sålt vår bostadsrätt och har ganska bra koll på vad som ska lämnas i lgh vid flytt och vad vi får ta med. Ett frågetecken finns dock - vi har en garderobsvägg där vi har draperier istället för garderobsdörrar. Vi lämnar såklart takskenan men skulle vilja ta med oss själva draperierna. Nu används ju de istället för garderobsdörrar, så kanske kan köparen hävda att de är del av den fasta inredningen? Någon som har ett svar? Det är ju inte ”bara” gardiner...
Eftersom draperierna har funktion som en garderobsdörr bör dessa lämnas kvar till köparna. Alternativt att ni kommer överens med köparna att ni köper nya likvärdiga och hänger dit. Det är alltid bra att försöka ha en god relation mellan köpare och säljare om någonting ”värre” skulle inträffa.

• Gilla
Appendix och 7 till
  • Laddar…
Det finns två kriterier som måste uppfyllas: 1. Det skall vara samma ägare till objektet. 2. Det skall vara avsedd för objektet. Båda villkoren måste vara uppfyllda. För en bostadsrätt är du inte ägare utan det är föreningen. Du har enbart nyttjanderätt. Det innebär att draperiet inte tillhör lägenheten.

• Gilla
Rymdsnickaren
  • Laddar…
Perfekt att vargfrågan smög sig in här också, då lär ju tråden verkligen självdö snabbt :D

S Soaringpilot skrev:
Det finns två kriterier som måste uppfyllas: 1. Det skall vara samma ägare till objektet. 2. Det skall vara avsedd för objektet. Båda villkoren måste vara uppfyllda. För en bostadsrätt är du inte ägare utan det är föreningen. Du har enbart nyttjanderätt. Det innebär att draperiet inte tillhör lägenheten.
Knepig tankegång. Så när ägaren X bygger om köket i bostadsrätten så att den nu får en inbyggt mikrovågsugn, en form av utrustning som den inte hade tidigare så ingår inte mikrovågsugnen när X senare säljare bostadsrätten till Y. Nej så är det ju inte.

• Gilla
videopac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.