Jag äger ett hus som byggdes 1940, 101 kvm + källaren 101kvm med fönster, källarväggarna av betong.
funderade på något tilläggsisolering.
Har läst igenom trådar tillägsisolera gamla trähus och vet att det finns mycket sagor och myter men också sanningar om fukt och liknande om isolering av gamla trähus men också fördelar bland alla åsikter.
Jag läste ju att det kan vara bra att minska värmeförluster genom att isolera vinden och golvet och att det kan gör stor skillnad.
I mitt fall tänkte jag kolla möjligheter att börja med golvet, där golvet är kallt. Jag såg att i källaren har man nån gång försökt aty tillägga isolering mellan källartaket och golvet av bottenvåningen. Ta jag bort skivorna och plankorna i källaren så ser jag något sorts ull, bakom det ser man bjälkarna och sen golvet.
Frågan är, eftersom det är så lätt att komma till mellanrummet skulle det gå bra att tillägga ordentlig isolering så att golvet på bottenplan blir varmare? Eller måsta jag släppa tankar att det gör några förbättringar när man tillägga isolering där...
Se bilder;
- källartaket, bjälkarna, ull
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
- bakom ull sitter bottenplans golv