4 104 läst ·
22 svar
4k läst
22 svar
Ljudisolering av innervägg
Sida 1 av 2
I nya lägenheten vi ska flytta till ligger dotterns rum vägg i vägg med vårt sovrum. Ljudisolering bättre än den som finns är på alla sätt önskvärt från alla parter. Rummen är INTE särskilt stora. Hur löser vi enklast och "smalast" detta?
Det finns speciella dynor av tyg, som är till för företag att dämpa ljudet på arbetsplatsen. Dessa monteras på hela väggen. Det blir också lite speciellt. Och ganska coolt. Vet inte priserna, de är nog inte helt gratis. Men det går fort att montera.
Ett exempel http://www.soundab.se/ljudabsorbenter/triline/vaggabsorbent-triline
Om man tycker att det blir dyrt. Kan man bygga själv. Om du gör ramar av trä. Som du sedan fyller med material som dämpar ljud. Och sedan klär dem med ett snyggt tyg över. Sedan monteras de på väggen.
Om man tycker att det blir dyrt. Kan man bygga själv. Om du gör ramar av trä. Som du sedan fyller med material som dämpar ljud. Och sedan klär dem med ett snyggt tyg över. Sedan monteras de på väggen.
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Att tillföra rummet ljudabsorption påverkar endast rumsakustiken men inte ljudidoleringen. Två olika saker som åtgärdas på olika sätt.
Handlar det om luftburet ljud som är det huvudsakliga problemet (ej stegljud tex) så är kan du börja med att kolla upp skiljeväggens konstruktion. Saknar den isolering i regelfacken kompletterar du detta med löst packad stenull.
Nästa steg är att skiva med fler lager gips. Separata el saxade regelstommar förbättrar ljudisoleringen markant. Viktigt att foga med akustikfog så att konstruktionen blir helt lufttät.
Tänk dock på att konstruktionen inte blir bättre än dess svagaste länk. Med andra ord bör såväl tak- som golvbjälklag följa med de förbättringar som görs. Även vent / överluft och dörrar.
Realistisk nivå att sätta ribban på i detta fallet kanske är att se till att skiljeväggen har isolering i regelfacken samt skiva på 2 lag gips.
Handlar det om luftburet ljud som är det huvudsakliga problemet (ej stegljud tex) så är kan du börja med att kolla upp skiljeväggens konstruktion. Saknar den isolering i regelfacken kompletterar du detta med löst packad stenull.
Nästa steg är att skiva med fler lager gips. Separata el saxade regelstommar förbättrar ljudisoleringen markant. Viktigt att foga med akustikfog så att konstruktionen blir helt lufttät.
Tänk dock på att konstruktionen inte blir bättre än dess svagaste länk. Med andra ord bör såväl tak- som golvbjälklag följa med de förbättringar som görs. Även vent / överluft och dörrar.
Realistisk nivå att sätta ribban på i detta fallet kanske är att se till att skiljeväggen har isolering i regelfacken samt skiva på 2 lag gips.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Fyll väggen med sand så blir det tyst. Frågan är bara om den kommer bukta ut av trycket. Tunga och porösa material isolerar bäst.
Tänk på att ljud är tryckvågor, det handlar egentligen bara om transport av vibrationer.
Tänk på att ljud är tryckvågor, det handlar egentligen bara om transport av vibrationer.
När jag var yngre tyckte jag det var lätt att förstå vad ljudvågor är för något, Idag vet jag inte och förstår inte hur luftvågor kan tränga igenom min ca 15 cm tjocka betongvägg. Hur kan luftvågor gå igenom trä? Ljus kan inte, hur kan luft vara mer genomträngande än ljus.Johannes Carlsson skrev:
Ljud och ljus är två olika medier, lufttrycksförändringar i långvågig form för ljud och partiklar och vågrörelse i kortvågig form för ljus.W Winsa skrev:
Ja, det är ju den vetenskapliga förklaringen. Men jag förstår ändå inte hur luftvågor kan gå igenom armerad 15 cm betong, som står emot det mesta. På samma sätt förstår jag inte längre hur månens sk dragningskraft kan färdas genom 10000 mil och dra till sig gigantiska mängder vatten. Vad tusan är det för något osynligt som färdas i luften i 10 000 mil? Osynliga skära elefanter som suger till sig haven med jättelika snablar?E etompau skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Ljudvågorna överförs som vibrationer i ett fast material som i sin tur överförs till ljudvågor på andra sidan. Det hela är mycket små vibrationer av allt. Vid alla övergångar och reflektioner blir det förluster och det är dessa förluster man vill maximera och det är dom vi kallar för dämpning.
En hög massa gör att det krävs mer energi för att sätta denna i vibration, men om väggen är solid som en betongvägg är det små förluster i överföringarna.
En betongvägg har hög massa, vilket ger en viss isolering men låg dämpning.
En hög massa gör att det krävs mer energi för att sätta denna i vibration, men om väggen är solid som en betongvägg är det små förluster i överföringarna.
En betongvägg har hög massa, vilket ger en viss isolering men låg dämpning.
Jag har svårt att inse att min betongvägg skakar när min granne grälar med sin hustru. Det är nog dom som skakar av upphetsning. Går det att mäta dessa vribrationer? Man kan mäta ljudet, men vibrationen i betongen 15 cm?Johannes Carlsson skrev:
Ljudvågorna överförs som vibrationer i ett fast material som i sin tur överförs till ljudvågor på andra sidan. Det hela är mycket små vibrationer av allt. Vid alla övergångar och reflektioner blir det förluster och det är dessa förluster man vill maximera och det är dom vi kallar för dämpning.
En hög massa gör att det krävs mer energi för att sätta denna i vibration, men om väggen är solid som en betongvägg är det små förluster i överföringarna.
En betongvägg har hög massa, vilket ger en viss isolering men låg dämpning.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Ja det går att mäta med en noggrann accelerometer. Vibrationerna är så små att man oftast inte känner dom.
Ett kul experiment man kan göra är att sätta en accelerometer på ett fönster. Då kan man använda den vibrerande stora glasytan som en gigantisk mikrofon.
Ett kul experiment man kan göra är att sätta en accelerometer på ett fönster. Då kan man använda den vibrerande stora glasytan som en gigantisk mikrofon.
Intressant, så min betongvägg vibrerar av barnskrik. Barnets ljudvågor får med tidne betongen att skaka sönder. Måste kolla. Tack för detaljkunskap. Accelerometer, är nytt för migJohannes Carlsson skrev:
